ann20004-hu — Bejelentések

Az ESO segítségével jutott nagy nemzetközi szerződéshez egy európai cég

2020. február 3.

Többek között az ESO-val közösen kifejlesztett technológiának köszönhetően a francia CILAS cég nyerte el egy nemzetközi szervezet több millió eurós szerződését. „Nagyon szép példája ez annak, amikor az ESO úgy erősíti képességeit, hogy európai cégekkel közösen fektet be a technológiai kutatásba és fejlesztésbe” – mondja Stefan Ströbke, aki az ESO-ban a deformálható tükrök CILAS-szal együttműködő szakértője.

Az ESO ipari partnereként és az adaptív optikai rendszerek úttörőjeként a CILAS az ESO távcsöveinek számos műszeréhez gyártott deformálható tükröket. A modern teleszkópok sok műszere használ beépített adaptív optikai rendszereket, hogy csökkentse a légköri turbulencia okozta hatásokat. Ezen rendszereknek központi elemei a deformálható tükrök: ún. aktuátorok (támasztó- és mozgatókarok, tüskék) segítségével felszínük szükség esetén kis mértékben úgy deformálható, hogy azzal éppen kiegyensúlyozzák a légkör képeket életlenítő torzító hatását.

Az európai kutatás és technológiai fejlesztés érdekében, valamint annak biztosítására, hogy a szükséges technológia a saját távcsövei számára is rendelkezésre álljon majd, az ESO 2013 és 2015 között a CILAS-szal és a HarmincMéteres Távcső Nemzetközi Obszervatóriummal (Thirty Meter Telescope International Observatory, TIO) dolgozott együtt a deformálható tükrök aktuátorainak tervezésén és fejlesztésén.

Az elmúlt évben amerikai, japán, kínai, indiai és kanadai partnereket tömörítő nemzetközi szervezetként a TIO a CILAS-szal kötött szerződést a távcsövébe szánt két deformálható tükör fejlesztésére. „A munka korai szakaszában végrehajtott befektetésünk segítette a CILAS-t, hogy az amerikai versenytársakkal szemben is nyertese legyen a felhívásnak” – teszi hozzá az ESO munkatársa, Elise Vernet, a 2013-2015-ös projekt irányítója.

„A szerződés a CILAS, a TIO és az ESO közötti szoros együttműködés eredménye, amelynek célja, hogy a nagyon nagy távcsövekben is használhatóvá tegye a deformálható tükrök technológiáját. A cél eléréséhez a CILAS a csillagászati igényekhez igazította az eredetileg az 1980-as években kifejlesztett technológiát” – magyarázza Richard Palomo, a CILAS adaptív optikai részlegének értékesítési vezetője.

Az ESO segítségével kifejlesztett technológiát a jövő más távcsöveiben is alkalmazhatják majd.

Id:ann20004