Bejelentések

Koronavírus-intézkedések az ESO-ban

2020. március 9.

Utolsó frissítés (2022. május 23.)

A kétéves járványügyi zárlat megszűnésével 2022. május 28-tól az ESO ismét fogad látogatókat a chilei obszervatóriumaiban. További információkkal a hivatalos bejelentés szolgál.

Frissítés (2022. május 9.)

A héten garchingi központjában újraindítási tervének újabb szakaszát kezdte meg az ESO, a munkatársak immár teljes munkaidőben helyszíni jelenléttel dolgoznak. Néhány COVID‒19-cel kapcsolatos egészségügyi és biztonsági intézkedés azonban továbbra is érvényben marad.

Mostantól a központ is fogad látogatókat, ennek feltétele azonban meghívó beszerzése és az egészségügyi nyilatkozat kitöltése, beleértve a COVID‒19-cel kapcsolatos egészségügyi és biztonsági intézkedések elfogadását is.

Az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont a szokásos nyitva tartási rendnek megfelelően működik, a munkatársak planetáriumi bemutatókat és tárlatvezetéseket is tartanak, természetesen szintén betartva a COVID‒cel kapcsolatos egészségügyi biztonsági szabályokat is.

Frissítés (2022. március 30.)

A járvány miatti kétéves csökkentett üzemmódból az ESO chilei obszervatóriumai mostantól teljes működési módba állnak vissza. Az intézkedés a Paranal és a La Silla Obszervatóriumokra, illetve az APEX-re vonatkozik. A munkatársak száma ezeken a helyszíneken újra a járvány előtti szintre emelkedik, minden távcső és műszer működni fog, minden megfigyelési mód elérhető lesz, és újra várják az észlelésre érkező csillagászokat is. A járvánnyal kapcsolatos néhány biztonsági intézkedés továbbra is érvényben marad, ezek a maszkviselés, a gyakori szellőztetés és a távolságtartás.

Az ESO azt is bejelentette, hogy rövidesen a nagyközönség is újra látogathatja a helyszíneket. Az ezzel kapcsolatos további információkat kellő időben közlik majd.

Frissítés (2022. március 22.)

A járvány miatti kétéves csökkentett üzemmódból az ESO chilei obszervatóriumai mostantól teljes működési módba állnak vissza. Az intézkedés a Paranal és a La Silla Obszervatóriumokra, illetve az APEX-re vonatkozik. A munkatársak száma ezeken a helyszíneken újra a járvány előtti szintre emelkedik, minden távcső és műszer működni fog, minden megfigyelési mód elérhető lesz, és újra várják az észlelésre érkező csillagászokat is. A járvánnyal kapcsolatos néhány biztonsági intézkedés továbbra is érvényben marad, ezek a maszkviselés, a gyakori szellőztetés és a távolságtartás.

Frissítés (2021. szeptember 6.)

A héten garchingi központjában újraindítási tervének újabb szakaszát kezdte meg az ESO, a munkatársak részidőben már helyszíni jelenléttel dolgoznak. Az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont is működik, planetáriumi bemutatókkal várja a közönséget a helyi szabályozásnak megfelelő szigorú egészségügyi és biztonsági intézkedéseket betartásával.

Az ESO chilei obszervatóriumaiban az elmúlt néhány hét során fokozatosan erősödött az aktivitás. Tudományos célú észlelések a Paranalon, La Silla-n és az APEX-nél folynak, csökkentett létszámú helyi személyzettel. Vitacurában a legtöbb munkatárs a munkaidő egy részében továbbra is távolról dolgozik.

A működés szempontjából elengedhetetlen tevékenységeket kivéve az ESO chilei helyszíneit és a garchingi központot a nagyközönség és a média képviselői továbbra sem látogathatják.

Frissítés (2021. június 15.)

Németországban, Garchingban újra látogathatók a planetáriumi programok az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpontban. A jegyvásárlási lehetőségekről és a további tudnivalókról az ESO Szupernóva sajtóközleményéből tájékozódhatunk.

A jelenlegi járványügyi helyzet miatt Chilében a működést a lehető legkevesebb személyes jelenlétet igénylő szintre csökkentettük. A fővárost, Santiagót újra lezárták, így Vitacurában, az ESO irodájában csak a legszükségesebb tevékenységek folynak, majdnem minden munkatárs otthonról dolgozik.

Frissítés (2021. május 19.)

A chilei és németországi járványügyi helyzet javulásával az ESO újabb lépéseket tesz a működés újraindítására telephelyein. Németországban, Garchingban az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont kiállítási terei immár nyitva állnak a nagyközönség előtt, természetesen a szükséges egészségügyi és biztonsági intézkedések betartásával. A chilei helyszíneken az ESO fokozatosan egyre több távcsövet és műszert helyez újra üzembe.

Frissítés (2021. április 27.)

A járványhelyzet chilei alakulására reagálva az országban található obszervatóriumaiban az ESO tovább korlátozta a működést, hogy csökkenthesse a helyszínen szolgálatot teljesítők számát. La Silla, Paranal és az APEX átmenetelig újra korlátozott tudományos üzemmódban működnek, észleléseket csak néhány távcsővel végeznek. A Vitacurában található iroda működésében nem történt változás a legutóbbi frissítés óta.

Németországban, Garchingban az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont a következő hetekben is zárva lesz. Az ESO-központban a helyszíni munkavégzéssel kapcsolatos jelenlegi korlátozások május végéig érvényben maradnak.

Frissítés (2021. március 30.)

A járványhelyzet chilei alakulása miatt az ESO tovább csökkentette az észlelőhelyein (Paranal, APEX és La Silla) szolgálatot teljesítők számát, a tudományos célú megfigyelések azonban a legtöbb távcsővel továbbra is folynak. A Santiagóban, Vitacurában található irodában csak a legszükségesebb teendőket intézik, a munkatársak túlnyomó többsége otthonról dolgozik.

Németországban, Garchingban az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont április közepéig zárva tart. Az ESO-központban a helyszíni munkavégzésre vonatkozó jelenlegi korlátozások szintén érvényben maradnak április közepéig.

Frissítés (2021. március 16.):

Az ESO partnerségével üzemeltetett ALMA Obszervatórium bejelentette, hogy a tudományos célú működés ebben a hónapban újraindul. További információk az ALMA Obszervatórium honlapján a vonatkozó bejelentésben olvashatók.

A járványhelyzet országos alakulására reagálva az ESO meghosszabbította a németországi ESO-központra vonatkozó biztonsági intézkedések érvényességét. A helyszíni jelenlétre vonatkozó, legutóbbi frissítésben közölt szabályozás április 11-ig érvényben marad. Az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont legalább március 21-ig zárva lesz.

Chilében Vitacurában és az ESO észlelőhelyein – Paranal, APEX és La Silla – sincs változás, utóbbiak továbbra is korlátozott működési módban üzemelnek.

Frissítés (2021. február 24.):

A járványhelyzet németországi és chilei alakulására reagálva az ESO változtatott a telephelyein érvényes, helyszíni jelenlétre vonatkozó szabályozásokon.

Németországban, Garchingban 30%-ra emelte a helyszíni jelenlét arányát, de a közösségi helyiségeket zárva kell tartani. A működés szempontjából alapvető fontosságú, helyszíni jelenlétet igénylő tevékenységek a megfelelő biztonsági intézkedések mellett továbbra is zavartalanul folyhatnak. Az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont legalább március 7-ig zárva marad.

Chilében a vitacurai iroda munkatársaira vonatkozó 40%-os helyszíni jelenléti arány március 28-ig érvényben marad. Az ESO megfigyelőhelyei, Paranal, az APEX és La Silla korlátozott működési üzemmódban maradnak, amint az a bejelentés januári frissítésében is olvasható.

Az ESO partnerségével üzemeltetett ALMA Obszervatórium továbbra is az antennarendszer újraindításán dolgozik. További információk az ALMA Obszervatórium honlapján, a COVID-19-bejelentésben olvashatók.

Frissítés (2021. január 20.):

Az ESO Garchingban és Vitacurában található telephelyein a járvány terjedésével kapcsolatban bevezetett biztonsági intézkedések február végéig érvényben maradnak. A németországi központban az ESO munkatársainak azon többsége, akik ezt meg tudják tenni, február 28-ig továbbra is otthonról dolgoznak, míg az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont legalább február 14-ig zárva marad. Chilében, Vitacurában egy adott napon legfeljebb csak a munkatársak 40%-a jelenhet meg a munkahelyén.

Az ESO obszervatóriumai, a Paranal, az APEX és La Silla a tudományos célú megfigyelések folytatása mellett továbbra is „korlátozott működési” módban maradnak.

Az ESO partnerségével üzemeltetett ALMA Obszervatórium folytatja az újraindítási terv végrehajtását, a tudományos célú észlelések várhatóan márciusban kezdődnek újra. Az ALMA menedzsmentje bejelentette a távcsőidő-pályázatok frissítését is, amelyek az ALMA Obszervatórium honlapján érhetők el.

Frissítés (2020. december 1.):

Az ESO garchingi központjára érvényes, a járvány németországi terjedésével kapcsolatos biztonsági intézkedések továbbra is érvényben maradnak. A központ munkatársainak nagy része 2021. január 10-ig még biztosan otthonról végzi a munkáját, az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont pedig legalább január 15-ig (péntek) zárva marad.

Chilében a Paranal, az APEX és a La Silla obszervatóriumokban szigorú biztonsági intézkedések mellett folytatódik a tudományos célú működés újraindítása. Az obszervatóriumok december folyamán várhatóan „korlátozott tudományos működés” üzemmódba lépnek, amelynek során egyre több tudományos célú megfigyelést végeznek majd. Közben az ESO partnerségével üzemeltetett ALMA menedzsmentje is bejelentette, hogy az antennarendszer újraindítási munkálatai jól haladnak, de 2021 márciusa előtt nem lesz lehetőség a rendszeres tudományos célú észlelésekre.

Frissítés (2020. november 3.):

A COVID-19 terjedésének megfékezésére hozott új németországi korlátozásokkal összhangban az ESO a héten egy sor biztonsági intézkedést vezetett be garchingi központjában. Az ESO munkatársainak nagy része otthonról dolgozik, az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont pedig zárva van. Az intézkedések november végéig biztosan hatályban lesznek.

Chilében a járvánnyal kapcsolatos pozitív fejlemények szigorú biztonsági intézkedések mellett lehetővé tették a korlátozott mértékű tudományos működés elindítását La Silla-n, Paranalon és az APEX-nél is. Paranalon az ESO VLT távcsőegyüttesének mindegyik egysége egy-egy műszerrel tudományos célú méréseket végez.

Legalább december végéig azonban az ESO obszervatóriumai továbbra is zárva lesznek a nagyközönség és a média képviselői előtt. Ez természetesen december közepére is érvényes, amikor Chile déli részéről teljes napfogyatkozás lesz megfigyelhető.

Frissítés (2020. október 21.):

Szigorú egészségügyi és biztonsági intézkedések mellett újraindult a korlátozott mértékű tudományos működés az ESO La Silla Obszervatóriumában. Jelenleg csak az ESO NTT (Új Technológiájú Távcső) EFOSC2 műszere működik, ezt érhetik el távolról a csillagászok.

Frissítés (2020. október 1.)

Az ESO partnerségével üzemelő ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) vezetése ma bejelentette, hogy elkezdik a hosszú újraindítási folyamatot, amelynek végén az antennarendszer a jövő évben már újra működhet, és tudományos célú megfigyeléseket végezhet. További információk itt olvashatók: Joint ALMA Observatory announcement.

Frissítés (2020. szeptember 20.):

Szigorú egészségügyi és biztonsági intézkedések mellett újraindult a korlátozott mértékű tudományos működés az ESO Paranal Obszervatóriumában. További információk az erről szóló közleményben: Science operations restarted at Paranal following pause due to the pandemic.

Frissítés (2020. augusztus 28.):

A járvány terjedésével kapcsolatos információk, valamint a vonatkozó logisztikai, technikai és biztonsági korlátozások részletes áttekintése után az ESO úgy döntött, hogy a következő hetekben a chilei obszervatóriumaiban minimális szinten, de elindítja a tudományos célú megfigyeléseket. A munkatársak teljes körű védelme érdekében a korlátozott működés is szigorú egészségügyi és biztonsági rendszabályok mellett zajlik. A tudományos célú működés ezen feltételek melletti újraindításának várható időpontja a Paranalon és az APEX-nél is szeptember 23. A la silla-i újraindítás várható időpontja egyelőre még nem ismert, de az mindenképpen Paranal és az APEX után lesz. Az ESO továbbra is követi a chilei járványhelyzet alakulását, és ha az egészségügyi és biztonsági megfontolások indokolják, visszatér a jelenlegi biztonsági üzemmódhoz. További részletek a tudományos közösségnek szóló bejelentésünkben olvashatók: Minimal science operations to be resumed at Paranal, APEX and La Silla.

Frissítés (2020. augusztus 3.):

Garchingi központjában az ESO a működés újraindítására vonatkozó terv újabb szakaszát indította el a múlt héten, amelynek során a munkatársak szigorú egészségügyi szabályok mellett és részmunkaidőben, de már a munkahelyükön dolgoznak. Augusztus 5-én nyílik meg újra az érdeklődők előtt az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont, ahol átfogó higiéniai terv biztosítja a látogatók és a munkatársak biztonságát. Az ESO garchingi központjának épületébe továbbra is csak a működés szempontjából elengedhetetlen tevékenységek elvégzése céljából lehet bejutni.

Chilében továbbra is érvényben maradnak a korábban bevezetett intézkedések. Az ELT építési területe zárva marad. Az ESO vitacurai munkatársai távmunkában dolgoznak, és az ESO összes obszervatóriuma biztonsági üzemmódban működik, tudományos célú észlelések nem zajlanak. Rendszeresen értékeljük a chilei helyzetet, hogy meghatározhassuk, mikor indíthatók újra a tudományos célú megfigyelések.

Frissítés (2020. június 24.):

Miután az építkezésen dolgozó hét munkatársuk esetében a tesztek eredménye pozitív lett, tekintettel a COVID-19 járvány egyre szélesebb terjedésére Chilében, az ELT kupolájának és a távcső fő szerkezeti elemeinek tervezéséért és építéséért felelős ACe konzorcium úgy döntött, hogy további intézkedésig felfüggeszti a munkálatokat az ELT építési területén, az Armazones csúcson. Az érintett munkatársaknak mielőbbi teljes gyógyulást kívánunk!

Frissítés (2020. június 19.):

Az ESO által az elmúlt hónapokban hozott intézkedések közül sok továbbra is érvényben marad.

Chilében a vitacurai munkatársak folytatják az otthoni munkát. Az ESO összes obszervatóriuma biztonsági üzemmódban marad, tudományos észlelések nem folynak. Elkészült azonban a terv, amely alapján a tudományos tevékenység, ha korlátozott létszámmal is, de újra elindulhat, amint azt a körülmények lehetővé teszik. Kéthetente rendszeresen lezajlik a helyzet áttekintése, annak értékelése, hogy a chilei feltételek alkalmasak-e az újraindítási terv életbe léptetésére. A csillagászok az ESO tudományos oldalain olvashatják a legújabb híreket és a kutatóközösség számára fontos további információkat.

Németországban a munkatársak fokozatosan térnek vissza az ESO garchingi központjába. A karanténra nem kötelezettek önkéntes alapon korlátozott időtartamra bejárhatnak az irodákba. A központ látogatókat egyelőre nem fogad (kivéve azokat, akik a működtetéshez szükséges kritikus, távolról nem ellátható tevékenységeket végzik), és az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont is zárva marad.

A nemzeti szabályozásokat, valamint a szigorú egészségügyi és biztonsági előírásokat is figyelembe véve az ESO folyamatosan aktualizálja a chilei és németországi újraindítási terveket.

Frissítés (2020. május 25.):

A járványhelyzet során először COVID-19 általi fertőzést azonosítottak az ESO egyik munkatársánál. Megtörtént a szükséges biztonsági intézkedések életbe léptetése és a munkatársak tájékoztatása.

Frissítés (2020. május 4.):

Az ESO által az elmúlt hetekben a COVID-19 járvánnyal kapcsolatban hozott intézkedések egyelőre továbbra is érvényben maradnak. Ugyanakkor az ESO megkezdte az előkészületeket a működés újraindítására, ennek első lépéseként minimális számú munkatárs visszatérhet a garchingi és a vitacurai irodákba. A folyamat ütemezése a németországi és a chilei járványügyi helyzet alakulásától függ, az ESO minden telephelyén követi a nemzeti szabályozásokat és a szigorú biztonsági előírásokat.

Frissítés (2020. április 9.):

Az ESO a COVID-19 járvány miatt hozott intézkedéseinek legalább május 3-ig történő meghosszabbításáról döntött. Az ESO Németországban és Chilében dolgozó munkatársainak legnagyobb része munkáját továbbra is otthonról végzi, az obszervatóriumok pedig biztonsági üzemmódban maradnak, ennek során semmilyen tudományos célú észlelés nem folyik. Szolgálati utak az észlelőhelyeken dolgozó minimális létszámú csoportok ingázó tagjai kivételével továbbra sem engedélyezettek. Az ESO egyetlen egysége sem látogatható, beleértve az ESO Szupernóvát is, amely szintén zárva marad.

Az ESO továbbra is szoros figyelemmel kíséri a COVID-19 németországi és chilei terjedésének alakulását, és kész tervekkel rendelkezik a működés újraindítására, ha a helyzet lehetővé teszi azt.

Frissítés (2020. április 2.):

Az ESO obszervatóriumainak biztonsági üzemmódba helyezése a múlt héten befejeződött, a tudományos célú észlelések jelenleg szünetelnek. A helyszíneken csak a minimálisan szükséges létszámú csapat maradt, akik saját maguk egészségének megőrzése mellett a létesítmények és berendezések biztonságára ügyelnek.

Frissítés (2020. március 20.):

A COVID-19 járvány rendkívül gyors terjedése miatt az ESO vezetősége elhatározta, hogy fokozatosan minden észlelőhelyén felfüggeszti a tudományos tevékenységet. Az ESO legfőbb célja továbbra is munkatársai biztonságának és egészségének megőrzése, számuk csökkentése a Paranalon, La Silla-n és az APEX-nél része ennek az erőfeszítésnek. Az obszervatóriumok minimálisan szükséges helyszíni személyzet felügyelete melletti biztonsági üzemmódba helyezése garantálja a létesítmények és az ott maradó emberek biztonságát.

Az ESO partnerségével üzemelő Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) vezetősége is úgy döntött, hogy bezárja a chilei Chajnantor-fennsíkon található obszervatóriumát. Az Egyesült ALMA Obszervatórium bejelentette a tudományos tevékenység felfüggesztését, az ALMA obszervatórium pedig további intézkedésig teljesen leáll.

A csillagászok az ESO tudományos oldalain olvashatnak a kutatóközösség számára fontos további információkat.

Frissítés (2020. március 16.):

A COVID-19 terjedésének felgyorsulását látva az ESO a járvány elleni küzdelem sikere érdekében további intézkedések meghozataláról döntött. Legfontosabb célunk továbbra is a munkatársak és a látogatók biztonságának és egészségének megóvása. A nyilvános események és látogatások felfüggesztése és a szolgálati utak korlátozása után az ESO obszervatóriumai is korlátozott üzemmódban folytatják működésüket, amelynek során a helyszíneken csak az alapvető észlelésekhez szükséges számú munkatárs fog tartózkodni. Németországban, Garchingban és Chilében, Santiagóban is a lehető legtöbb munkatárs fog távmunkában, otthonról dolgozni.

Eredeti bejelentés (2020. március 9.):

A COVID-19 vírus globális terjedésével párhuzamosan az ESO is aktívan követi az eseményeket, és igyekszik minden intézkedést megtenni munkatársai és látogatói védelmében. Ezek az intézkedések egyelőre pusztán elővigyázatosságból szükségesek: az ESO egyetlen telephelyén sem észleltek még COVID-19 vírusfertőzést.

Németországban az ESO a munkatársak és a látogatók biztonsága érdekében az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont márciusi bezárása mellett döntött. Törölte a garchingi ESO-központba tervezett nyilvános eseményeket, köztük a Lányok Napja programot is.

Chilében, ahol az ESO obszervatóriumai és santiagói irodája is működik, további intézkedésig nem lehet látogatni a La Silla és a Paranal Obszervatóriumokat. Az ESO a Santiago Vitacura városrészében működő irodája márciusi nyilvános programjait is törölte, beleértve a tervezett nyílt napot is.

Az ESO ezenkívül a munkatársak és látogatók, köztük a vendégkutatók utazásainak korlátozásán is dolgozik. A nemzetközi konferenciák esetében az online részvételt javasolja, hivatalos utazásokat pedig csak azokban az esetekben engedélyez, amikor ez tényleg elkerülhetetlen. Kérjük, utazás előtt a látogatók ESO-kapcsolattartójuknál mindenképpen ellenőrizzék, hogy látogatásuk vagy az esemény, amelyre utaznának, még aktuális-e, és ha igen, esetükben milyen intézkedéseket kell betartani.

Az ESO a járvány globális terjedésére reagálva minden szükséges intézkedést életbe léptet akkor és amikor kell, minden esetben célszerűen, ám kellő érzékenységet és rugalmasságot tanúsítva. A következő hetekben folyamatosan értékeli a kialakult helyzetet, és jelezni fogja, ha az intézkedésekben változás áll be.

Kérjük mindenki megértését, akit bármilyen módon érintenek az intézkedések. Meghozataluk során elsődleges szempontunk az emberek biztonságának és egészségének megőrzése volt.

ESO Chile Press Officer