ann20035-hu — Bejelentések

Linda Tacconi lesz az ESO Tanácsának következő elnöke

2020. december 8.

Linda Tacconit, a Max Planck-Institute für Extraterrestrische Physik (MPE, Németország, Garching) vezető csillagászát választották az ESO vezető irányító testülete, a Tanács elnökének.

„Megtiszteltetés, hogy engem választottak az ESO Tanácsa elnökének.” – mondja Tacconi. „Az elkövetkező évek nagyon izgalmas időszakot hoznak a szervezet számára, ahogy az ESO Rendkívül Nagy Távcsöve közeledik az első fény időpontjához, és a meglévő létesítmények, így az ESO Nagyon Nagy Távcsöve folytatja munkáját a csillagászati kutatás élvonalában. Az ESO különböző obszervatóriumai együttműködésben fognak dolgozni, tovább bővítve a Világegyetemről való ismereteinket, és megerősítve az ESO vezető pozícióját a földi csillagászatban. Örömmel várom, hogy osztozzam ebben az élményben, és együtt dolgozzam a Tanáccsal az ESO vezető szerepének fenntartásáért.”

Tacconi a Massachusettsi Egyetemen (USA) szerzett doktori címet 1988-ban, ezután a Stichting Astronomisch Onderzoek in Nederland Netherlands (Holland Csillagászati Kutatási Alap, Dwingeloo) alapítványnál dolgozott, majd 1991-ben az MPE-nél helyezkedett el. 2012-ben elnyerte a Lancelot M. Berkeley New York Community Trust Prize elismerést a csillagászat területén végzett munkájáért, különösen a fiatal Univerzum nagy tömegű, csillagontó galaxisaiban található hűvös gáz vizsgálatáért.

Tacconi évek óta fontos munkát végez az ESO-nak, így például a Tanácsnak, ahol 2016 óta tölti be a német tudományos küldötti szerepet. A Tanácsban betöltött pozíciója mellett ő volt az ESO Tudományos Technikai Tanácsának elnöke 2006 és 2008 között. Tagja volt emellett több más nemzetközi bizottságnak is, betöltötte az IRAM Programbizottságának, valamint a milliméteres csillagászat nemzetközi kutatóintézete, az IRAM Tudományos Tanácsadó Bizottságának elnöki tisztét. Jelenleg az ALMA vezető testületében dolgozik, és az Európai Űrügynökség (ESA) Voyage 2050 programjának elnöke, amely az ESA 2035 és 2050 közötti űrtudományi ütemtervét állítja fel.

Tacconi az ESO Tanácsának élén Willy Benzet (Berni Egyetem, Svájc) követi. Az ESO főigazgatója, Xavier Barcons így fejezte ki köszönetét a korábbi elnöknek: „Szeretném megköszönni Willynek az ESO teljes személyzetének nevében a Tanács elnökeként végzett fáradhatatlan munkáját, főként ezekben a példátlan időkben. Várom, hogy folytathassam a munkát Lindával, a Tanács új elnökével.”

Id:ann20035