Bejelentések

A tervek szerint az ESO Rendkívül Nagy Távcsöve 2027-ben kezdi meg a tudományos célú működést

2021. június 11.

A COVID-19 világjárvány okozta, 2020 közepétől tartó kényszerű leállást követően felkészültek az ESO Rendkívül Nagy Távcsöve (ELT) építési munkálatainak újraindítására a chilei Cerro Armazones csúcson. Az ELT-részegységek európai tervezési és gyártási folyamatainak előrehaladtával párhuzamosan az elmúlt években szorosan nyomon követtük a modern csillagászatot forradalmasítani hivatott összetett és ambiciózus projekt fejlődését. Jelen helyzet szerint az ESO ELT 2027 szeptemberében kezdi meg a tudományos célú észleléseket, kb. fél évvel azután, hogy a mérnöki üzemmódú „első fény” visszaverődik a főtükréről.

Az elmúlt néhány hét során a kupoláért és a fő szerkezeti elemek építéséért felelős, az olasz Cimolai és Astaldi tervező- és építőcégek alkotta ACe konzorcium felkészült a munkálatok fokozatos újrakezdésére a chilei Atacama-sivatagban található ELT-helyszínen, az ország egészségügyi és munkavédelmi előírásainak maradéktalan betartása mellett. A chilei tevékenység újraindításával lehetővé vált annak felmérése is, hogy a világméretű járvány milyen hatással volt az ELT-projekt ütemezésére. Az európai munkák a 2020 eleje óta fennálló változó, de általában romló járványügyi helyzet ellenére is folyamatosan zajlottak, maga a távcső építése azonban eddig mintegy másfél év késedelmet szenvedett.

Ha elkészül, az ESO VLT a világ legnagyobb optikai teleszkópja lesz, amely egymaga több fényt gyűjt majd, mint a ma működő összes 8-10 méteres távcső együttesen. 39 méter átmérőjű főtükrével, összesen öt tükröt tartalmazó optikai rendszerével, valamint a légkör torzítását ellensúlyozó legkorszerűbb technológiájával 15-ször élesebb képet alkot majd, mint a Hubble-űrtávcső. Az ESO ELT olyan területeken tolja majd ki megismerésünk határait, mint a lakható exobolygók felfedezése, a galaxisok kialakulásának kérdései, vagy a sötét anyag és a sötét energia természetének problémája.

Az ESO ELT képességeit az új építési menetrend nem befolyásolja, ha megkezdi a tudományos célú működést, az ELT korunk legnagyobb csillagászati tudományos kihívásaival is képes lesz megküzdeni, és ma még elképzelhetetlen felfedezéseket tesz majd.

Szeretné élőben látni az építést? Kövesse a folyamatot webkameránkon.

Égre néző kupola