eso1831hu — Szervezeti közlemények

Írország csatlakozott az Európai Déli Obszervatóriumhoz

A megállapodás aláírásával Írország lett az ESO 16. tagállama

2018. szeptember 26.

Szeptember 26-án John Halligan T.D., képzésért, innovációért, kutatásért és fejlesztésért felelős ír miniszter és Xavier Barcons, az ESO főigazgatója aláírta a csatlakozási megállapodást, melynek köszönhetően Írország csatlakozik az Európai Déli Obszervatóriumhoz (ESO, European Southern Observatory), a világ legproduktívabb csillagászati obszervatóriumához. Az ESO örömmel várja, hogy üdvözölhesse Írországot és együtt dolgozhasson az ország csillagászaival és iparával a csillagászat élvonalának fejlesztésében.

Miután a mai napon, 2018 szeptember 26-án aláírták Dublinban Írország csatlakozási megállapodását, az ír csillagászok a legfejlettebb földfelszíni csillagászati távcsövekhez nyernek hozzáférést. A megállapodás aláírása előtt az ESO Tanácsa 2018. június 6-ai találkozóján egyhangúlag támogatta az ír tagságot.

Az ír ESO-tagság formális ratifikálási folyamata már szinte teljesen befejeződött a Dáil Éireann és a Seanad Éireann – vagyis az Ír Nemzeti Közgyűlés és Szenátus – jóváhagyása után. A folyamat akkor fog teljesen lezárulni, amikor az erről szóló megerősítő okiratot – egy hivatalos dokumentumot – elhelyeznek a francia Külügyminisztériumnál, ami várhatóan napokon belül megtörténik. Az dokumentum elhelyezésének napja lesz az ír ESO csatlakozás hivatalos dátuma.

“Örömmel üdvözöljük Írországot a szervezetünk legújabb tagjaként” nyilatkozta az ESO főigazgatója, Xavier Barcons. “Írország érett és virágzó csillagászati közössége hozzá fog járulni az ESO-tagállamok széles skálájú szakértelméhez, megerősítve ezzel az ESO helyét világszinten a csillagászat élvonalában. Az ír csillagászok hozzáférhetnek majd a legkorszerűbb földfelszíni távcsövekhez, valamint lehetőségük lesz részt venni a következő generációs ESO-eszközök megépítésében más ESO-tagállamokkal együtt. Továbbá nagyon várjuk, hogy együtt dolgozhassunk ír ipari partnerekkel az ESO modern távcsöveinek megépítésén és működtetésén."

A csatlakozás megszilárdítja Írország csillagászattal foglalkozó kutató-közösségének értékes nemzetközi helyét a csillagászatban. Az ESO-tagsággal Írország hozzáférést szerez az ESO világszínvonalú távcső- és eszközparkjához, beleértve a Paranal-hegyen található Very Large Telescope (VLT)-t és a Chajnantornál levő Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA)-t, valamint lehetőség kap hozzájárulni az Extremely Large Telescope (ELT) megépítéséhez az elkövetkező években.

Az ESO-hoz történő csatlakozással Írország tovább erősíti az eddig is gazdag csillagászati történelmét, amely századokra nyúlik vissza. A 19. században számos évtizeden át Írországban volt a világ legnagyobb teleszkópja – a parsonstowni Leviatán – az 1,8 méteres tükrös távcső a Birr-kastélynál található (amely otthont ad az I-LOFAR-nak, egy Európa-szintű alacsony frekvenciás rádióteleszkópnak). Írország élénk kutatói közössége és high-tech ipari szektora sok éve támogatta már az ESO-tagságot, most az ESO-tagság eredményeképpen hozzáférést kapnak megfigyelő műszerekhez és ipari lehetőségek széles skálájához.

Ami az aláírást illeti, Halligan miniszter üdvözölte ezt a fontos lépést Írország tagsági folyamatában: “Örülök, hogy aláírhattam ezt a tagsági megállapodást az Európai Déli Obszervatóriummal, ami a kormány, az ESO, valamint az ír asztrofizikai közösség jelentős munkájának kiteljesedését reprezentálja. Mint a világ vezető csillagászati kutatószervezetének tagja, Írországnak lehetősége van hozzáférni kiváló kutatáshoz, innovációhoz, együttműködéshez, valamint ipari szerződésekhez. Ez a jelentős befektetés a tudományos közösségünkben mutatja az ír kormány folyamatos elköteleződését a kutatás és fejlesztés iránt, mind az akadémiai, mind az ipari szektorban."

Az ESO a legfontosabb kormányközi csillagászati szervezet Európában, és messze a legeredményesebb földfelszíni csillagászati obszervatórium az egész világon. Tizenhat tagország támogatja: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, az Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Lengyelország, Németország, Írország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc és Svédország. Ezt a sort  egészíti ki az ESO obszervatóriumainak befogadóországaként Chile, valamint stratégiai partnerként Ausztrália. Az ESO ambiciózus programjának fő célkitűzése hatékony földi megfigyelő műszerek tervezése, kivitelezése és működtetése fókuszál annak érdekében, hogy a csillagászok élvonalbeli fontos tudományos felfedezéseket tehessenek. Az ESO vezető szerepet játszik csillagászati együttműködések elősegítésében és szervezésében. Az ESO három világszínvonalú megfigyelő helyet tart fenn Chilében. Ezek: La Silla, Paranal és Chajnantor. Paranalon üzemel a Nagyon Nagy Távcső (VLT), a világ legkorszerűbb látható hullámhosszakon üzemelő csillagászati obszervatóriuma, és két égboltfelmérő távcső. A világ legnagyobb égboltfelmérő teleszkópja, a VISTA az infravörös hullámhossztartományban működik, míg a VLT Égboltfelmérő Távcső az optikai hullámhosszak legnagyobb dedikált égboltfelmérő műszere. Az ESO vezető résztvevő az ALMA-együttműködésben, ami jelenleg a legnagyobb létező csillagászati projekt. Mindezeken túl épül már a Paranalhoz közeli Cerro Armazones tetején az ESO 39 méteres Rendkívül Nagy Távcsöve (ELT) is. Ez lesz „az égre néző legnagyobb szem a világon”.

Név:ESO Member States