eso1840hu — Képrovat

Ellenséggel táncoló

Az ESO R Aquarii-hete az R Aquariiról valaha készült legrészletesebb felvétellel folytatódik

2018. december 12.

A SPHERE bolygóvadász műszer egyik új alrendszerének tesztelése során az ESO Nagyon Nagy Távcsövének csillagászai minden korábbit, köztük még a Hubble-űrtávcsövet is felülmúlóan éles felvételt készítettek az R Aquariiról. A fotó megdöbbentő részleteket tár fel a kettőscsillag tagjainak különleges viszonyáról.

Ennek a látványos képnek a megjelenése az ESO R Aquarii-hetének második eseménye. A felvétel feltárja az R Aquarii nevű különleges kettőscsillag környezetének rejtett titkait. Míg a legtöbb kettőscsillag az őket összekapcsoló gravitációs vonzásnak köszönhetően elegáns táncot lejt egymás körül, az R Aquarii csillagainak kapcsolata messze nem ilyen békés. Elenyészően kicsiny mérete ellenére a páros kisebbik tagja folyamatosan anyagot szippant el a haldokló kísérőjétől – egy vörös óriástól.

A sok éves folyamatos megfigyelések feltárták az R Aquarii felvétel közepén látható két csillagának különleges történetét. A kettős nagyobbik, vörös óriás tagja egy Mira típusú változócsillag. Ezek az életük végén járó csillagok, miközben a Napénak ezerszeresére fényesednek, pulzálni kezdenek. Levetve táguló külső burkukat, anyagot juttatnak a csillagközi térbe.

Ennek a hatalmas csillagnak a haláltusája már önmagában is lenyűgöző, ám a kísérő fehér törpecsillag hatása ezt az érdekes csillagászati eseményt baljóslatú kozmikus látványosságba fordítja. A vörös óriásnál sokkal kisebb, sűrűbb és forróbb fehér törpe lenyúzza az anyagot nagyobb társa felszínéről. A felvételen a csillagok kölcsönhatása következtében az R Aquariiból kilövellő anyagnyalábokat is szemügyre vehetjük.

Időnként kellő mennyiségű friss anyag gyűlik össze a fehér törpe felszínén ahhoz, hogy beindulhasson egy termonukleáris nóvarobbanás. Ez a rendkívül energikus esemény rengeteg anyagot repít ki a világűrbe. A fotón korábbi nóvarobbanásokból származó anyagmaradványokat is láthatunk a középpontból kiáramló finom anyagfelhők formájában.

Az R Aquarii mindössze 650 fényév távol van tőlünk – csillagászati értelemben szinte a szomszédunk, – így ez az egyik legközelebbi szimbiotikus kettős. Ennélfogva ez az érdekfeszítő csillagpár évtizedek óta élvezi a csillagászok kitüntetett figyelmét. Az R Aquarii különleges részleteinek miriádjait rögzítő felvétel elkészítése  jó választásnak bizonyult a SPHERE nevű bolygóvadász műszer egy részegysége, a Zurich IMaging POLarimeter (ZIMPOL) nevű eszköz képességeinek kipróbálása gyanánt. Az eredmény a jól ismert NASA/ESA Hubble-űrtávcső korábbi felvételénél is élesebb fotó lett.

A több évnyi fejlesztés eredményeként létrejött SPHERE műszer a csillagászat egyik legnagyobb kihívást jelentő izgalmas területe, az exobolygók utáni kutatás céljaira készült. Csúcstechnológiájú adaptív optikája és speciális műszerei, köztük a ZIMPOL segítségével az eszköz közvetlen leképezéssel képes exobolygókat észlelni. A SPHERE képességei azonban nem korlátozódnak a rejtőzködő exobolygók felkutatására. Az eszköz segítségével számos egyéb égitesttípus is eredményesen tanulmányozható, amint azt az R Aquarii különleges részleteiről készült, itt bemutatott felvétel is igazolja.

A bemutatott tudományos eredményeket a szerzők a „SPHERE / ZIMPOL observations of the symbiotic system R Aqr. I. Imaging of the stellar binary and the innermost jet clouds” című, az Astronomy & Astrophysics folyóiratban megjelent szakcikkükben ismertetik.

A kutatócsoport tagjai: H. M. Schmid (ETH Zurich, Institute for Astronomy), A. Bazzon (ETH Zurich, Institute for Astronomy), J. Milli (ESO), R. Roelfsema (NOVA Optical Infrared Instrumentation Group, ASTRON), N. Engler (ETH Zurich, Institute for Astronomy) , D. Mouillet (Université Grenoble Alpes; CNRS), E. Lagadec (Université Côte d’Azur), E. Sissa (INAF; Dipartimento di Fisica e Astronomia “G. Galilei” Universitá di Padova), J.-F. Sauvage (Aix Marseille Univ), C. Ginski (Sterrewacht Leiden; Anton Pannekoek Astronomical Institute), A. Baruffolo (INAF), J.L. Beuzit (Université Grenoble Alpes; CNRS), A. Boccaletti (LESIA), A. J. Bohn (ETH Zurich, Institute for Astronomy), R. Claudi (INAF), A. Costille (Aix Marseille Univ), S. Desidera (INAF), K. Dohlen (Aix Marseille Univ), C. Dominik (Anton Pannekoek Astronomical Institute), M. Feldt (Max-Planck-Institut für Astronomie), T. Fusco (ONERA), D. Gisler (Kiepenheuer-Institut für Sonnenphysik), J.H. Girard (ESO), R. Gratton (INAF), T. Henning (Max-Planck-Institut für Astronomie), N. Hubin (ESO), F. Joos (ETH Zurich, Institute for Astronomy), M. Kasper (ESO), M. Langlois (Centre de Recherche Astrophysique de Lyon; Aix Marseille Univ), A. Pavlov (Max-Planck-Institut für Astronomie), J. Pragt (NOVA Optical Infrared Instrumentation Group, ASTRON), P. Puget (Université Grenoble Alpes), S.P. Quanz (ETH Zurich, Institute for Astronomy), B. Salasnich (INAF), R. Siebenmorgen (ESO), M. Stute (Simcorp GmbH), M. Suarez (ESO), J. Szulagyi (ETH Zurich, Institute for Astronomy), C. Thalmann (ETH Zurich, Institute for Astronomy), M. Turatto (INAF), S. Udry (Geneva Observatory), A. Vigan (Aix Marseille Univ) és F. Wildi (Geneva Observatory).

Az ESO a legfontosabb kormányközi csillagászati szervezet Európában, és messze a legeredményesebb földfelszíni csillagászati obszervatórium az egész világon. Tizenhat tagország támogatja: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, az Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc és Svédország. Ezt a sort  egészíti ki az ESO obszervatóriumainak befogadóországaként Chile, valamint stratégiai partnerként Ausztrália. Az ESO ambiciózus programjának fő célkitűzése hatékony földi megfigyelő műszerek tervezése, kivitelezése és működtetése fókuszál annak érdekében, hogy a csillagászok élvonalbeli fontos tudományos felfedezéseket tehessenek. Az ESO vezető szerepet játszik csillagászati együttműködések elősegítésében és szervezésében. Az ESO három világszínvonalú megfigyelő helyet tart fenn Chilében. Ezek: La Silla, Paranal és Chajnantor. Paranalon üzemel a Nagyon Nagy Távcső (VLT), a világ legkorszerűbb látható hullámhosszakon üzemelő csillagászati obszervatóriuma, és két égboltfelmérő távcső. A világ legnagyobb égboltfelmérő teleszkópja, a VISTA az infravörös hullámhossztartományban működik, míg a VLT Égboltfelmérő Távcső az optikai hullámhosszak legnagyobb dedikált égboltfelmérő műszere. Az ESO vezető résztvevő a Chajnantor-fennsíkon működő két létesítményben, az APEX-ben és az ALMA-együttműködésben, ami jelenleg a legnagyobb létező csillagászati projekt. Mindezeken túl épül már a Paranalhoz közeli Cerro Armazones tetején az ESO 39-méteres Rendkívül Nagy Távcsöve (ELT) is. Ez lesz a világ „égre néző legnagyobb szeme”.

Név:R Aquarii