eso1901hu — Szervezeti közlemények

Szabadon hozzáférhető anyagok az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközponttól

Széles körű anyagok váltak szabadon elérhetővé a csillagászati tudománykommunikátorok számára a világ első ingyenesen hozzáférhető planetáriumától

2019. január 11.

A 2018 áprilisi megnyílása óta az ESO Szupernóva Planetárium és Látógatóközpont több mint 55000 látogatóval osztotta már meg az Univerzum csodáit, és ragadta meg a világ minden tájáról érkező közönség figyelmét. Most online is ingyenesen hozzáférhetővé vált az ESO Szupernóva nagy felbontású képeit, lenyűgöző videóit, ismeretterjesztő szövegeit és planetáriumi anyagait, valamint a korszerű csillagászati kiállításának digitális verzióját tartalmazó kiterjedt könyvtára.

Az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont a világ első szabadon hozzáférhető planetáriuma, és missziójának egy része, hogy mind a nagyközönség, mind a csillagászati tudománykommunikátorok számára vizualizációkat, szövegeket és anyagokat készítsen és osszon meg. Most, hogy az ESO Szupernóva megnyílt a nagyközönség számára, kiállításának kiterjedt tartalma, egy sor lenyűgöző planetáriumi műsora és sok további kiváló minőségű ismeretterjesztő tájékoztató anyag érhető el online újrafelhasználásra a Creative Commons 4.0 licenc alatt. Az ESO Szupernóva szabadon hozzáférhető anyagának egyik különleges fénypontja az Állandó kiállítás az ESO Szupernóvában — Az élő Univerzum — amely az élet témáját fedi le az Univerzumban, a szó legszélesebb értelmében. Azáltal kapcsolja össze a látogatókat a csillagászati témákkal, hogy az ember-Univerzum kapcsolatra összpontosít, valamint arra, hogy hogyan figyeljük meg az Univerzumot — hangsúlyozva az ESO létesítményeit. A panelek szövegei és képei, a falon található képek, poszterek valamint érintőképernyők, melyek ezt a mintegy 2200 m2-es kiállítást alkotják, ingyenesen elérhetőek (lásd az alábbi összefoglalót).

A panelek, amelyeket a design und mehr nevű cég tervezett és rendezett el, élvezhetőek weboldalon keresztül HTML-tartalomkéntPDF-fájlként, vagy akár InDesign-fájlként élvezhetőek, lehetővé téve, hogy a panelek adaptálhatóak legyenek bármely kívánt célra. Különböző csillagászati kérdéseket válaszolnak meg három különböző szinten: nagyon tömören, informatív-szórakoztató jelleggel, mélyebben oktatási szinten, és egyszerűen, gyerekek számára tervezve. Minden panel nagy felbontású, lenyűgöző képeket és könnyen érthető grafikákat tartalmaz. A panelektől eltekintve, az új online archívum továbbá több mint 100 kiosk alkalmazást tartalmaz, amelyek interaktív és nem interaktív tartalmakat szolgáltatnak, mélységeiben részletezve különböző csillagászati témákat. Akárcsak a panelek, az alkalmazások is kétnyelvűek. Az alkalmazások rendszeresen frissítve lesznek annak érdekében, hogy új tartalom kerülhessen hozzáadásra, valamint, hogy a legújabb csillagászati kutatási eredményeket tükrözzék. Az alkalmazások bármilyen internetkapcsolatú  számítógépen működnek, teljes képernyős módban futtatva a Chrome böngészőt, ugyanakkor 16:9-es képarányú (pl. 1920×1080 pixeles) [1] kijelzőn történő megtekintésre vannak optimalizálva.

Mind a csillagászat iránt érdeklődők, mind a tudományos központokban dolgozó szakemberek böngészhetik a nagy felbontású, kiváló minőségű, az ESO Szupernóva számára gyűjtött csillagászati képek és videók kiterjedt adatbázisát. Ezek az archívumok különféle földi távcsővel készített bámulatos csillagászati képeket, ismeretterjesztő videóklipeket, csillagászati jelenségeket magyarázó, könnyen érthető grafikákat és művészi impressziókat tartalmaznak az éjszakai égbolt lenyűgöző látványának érzékeltetésére. Az archívum egy, az ESO fő weboldalán már létező, képeket és videókat tartalmazó adatbázis kiegészítéseként jön létre. A videók az ESO archívumában 360x180 fokos, magával ragadó élményt nyújtó filmeket tartalmaznak, amelyek használhatók virtuális valóság (Virtual Reality, VR) szemüvegekkel, például a Zeiss VR One-nal, Oculus Rift-tel, HTC Vive-val vagy Google Cardboard-dal használhatók. Egy harmadik kép- és videóarchívum is elérhető az ESA/Hubble weboldalon, amelyet szintén az ESO működtet. Minden anyag felhasználható a Creative Commons 4.0 licencek alatt.

A szemet gyönyörködtető sok anyagon túl, az ESO zenei nagykövetei, Jennifer Galatis, Johan B. Monell, tonelabs, John DysonSTAN DART és Steve Buick által komponált, majdnem 500 zeneszámot tartalmazó ingyenes zenei archívumot is megoszt az ESO. Elérhetők továbbá 3D modellek mindenről, az ESO-teleszkópoktól egészen a Tejútrendszer csillagainak pályáiig. Az ESO már nyilvánosságra hozott lenyűgöző vizuális anyagokat planetáriumok számára, és továbbra is bővíti az online elérhető forrásokat. Az ingyenesen elérhető anyagok közt található két teljes hosszúságú műsor is: az Európa a csillagokhoz és az Élő csillagunk, a Nap. Mivel a Szupernóva továbbra is magával ragadja a közönséget, így az ESO folyamatosan segédanyagokat és eszközöket fejleszt, készít a csillagászat nyilvánosság számára történő kommunikálása céljából.

Tartalmi összefoglaló

147

Teljesen megtervezett kiállítási panelek PDF és Indesign fájlként

147

Html panelek

104

kiosk Alkalmazások (minden PC-n működnek, amely képernyő csatlakozik és internetkapcsolatú Chrome böngésző fut rajta)

18 500

Nagy felbontású kiállítás képek, mindegyik a CC alatt (egészen 50000 pixelig)

5000

Videók (animációk és vodcast-ok), mindegyik a CC alatt (egészen UHD felbontásig)

10

Virtuális valóság videók

460

Zenei archívum

13

3D modellek

11

Forráskód könyvtárak a HITS által fejlesztett interaktív alkalmazásokhoz

26

Webkamerák, beleértve a planetáriumokban használható halszem-nézeteket Paranalról és az ALMA-ról

[1] Az alkalmazások a jelenlegi állapotukban kerülnek nyilvánosságra, az ESO sajnos nem tud technikai támogatást nyújtani. Érdemes megjegyezni, hogy a képek és a videók letöltése az alkalmazás első indítása során néhány percet igénybe fog venni, és a gyorsítótárban fognak tárolódni. Használja a legújabb Chrome böngészőt, és futtassa Kiosk módban. (google-chrome --no-first-run --touch-events=enabled --disable-infobars --disable-session-crashed-bubble --disable-tab-switcher --disable-translate --kiosk URL )
Ne hasznájon Inkognitó módot! Engedélyezzen elegendő lemezterületet! Az alkalmazások csak angol és német nyelven érhetőek el.

ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont

Az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont a nagyközönség számára épült élvonalbeli csillagászati és oktatási centrum az ESO Müchen melletti Garchingban működő központjában. A központban kapott helyet Németország, Ausztria és Svájc legnagyobb döntött planetáriuma, valamint egy interaktív, a csillagászat és az ESO lenyűgöző világát bemutató kiállítás, amely az eljövendő generációk figyelmét szeretné felhívni a bennünket körülvevő világ megértésének és értékei méltánylásának fontosságára. Minden tartalom angol és német nyelven is hozzáférhető. Az oktatási programunk ingyenes. További részletek a Szupernóva.eso.org honlapon. Az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont az Európai Déli Obszervatórium (ESO) és Heidelbergi Elméleti Tanulmányok Intézete (HITS) együttműködéséből született. Az épület a német Klaus Tschira Alapítvány (KTS) adományából jöhetett létre, amelynek az üzemeltetését az ESO vállalta. Az ESO Szupernóva támogatói: a LOR Alapítvány, az Evans & Sutherland, a Sky-Skan és az Energie-Wende-Garching.

A Klaus Tschira Alapítványt (Klaus Tschira Stiftung – KTS) a névadó Klaus Tschira (1940–2015) fizikus és SAP társalapító hozta létre 1995-ben. Ez Európa egyik legnagyobb magánfinanszírozású non-profit alapítványa. Az alapítvány elősegíti a természettudományos, matematikai, valamint számítástechnika kutatásokat, valamint igyekszik növelni e területek elismerését is. Az alapítvány elkötelezett az oktatás támogatásában is, kezdve az óvodától, az iskolákon és középiskolákon keresztül egészen az egyetemekig és kutatóintézetekig. Az alapítvány élen jár a tudományos ismeretek átadásában, és támogatja a fejlesztéseket, valamint az elért eredmények érthető prezentálását is. Az ESO Supernova a Klaus Tschira Alapítvány adománya, melynek fenntartását az ESO vállalta.

A Heidelbergi Elméleti Tudományok Intézetét (Heidelberg Institute for Theoretical Studies – HITS gGmbH), ami egy non-profit kutatóintézet, Klaus Tschira (1940–2015) fizikus és SAP társalapító és a Klaus Tschira Alapítvány 2010-ben hozta létre. A HITS alapkutatásokat folytat a természettudományok, a matematika és a számítástechnika területén, különös tekintettel a nagy adatbázisok feldolgozására és analízisére. A kutatási területei széleskörűek a molekuláris biológiától az asztrofizikáig. A HITS részvényesei a HITS alapítvány (a KTS leányvállalata), a Heidelbergi Egyetem, és a Karlsruhei Műszaki Egyetem (Karlsruhe Institute of Technology, KIT). A HITS együttműködik még más egyetemekkel és kutatóintézetekkel, valamint ipari partnerekkel is. A HITS fő finanszírozója a HITS Alapítvány, melynek bevételei a Klaus Tschira Alapítványtól származnak. Legfontosabb külső finanszírozók a Szövetségi Oktatási és Kutatási Minisztérium (BMBF), a Német Kutatási Alap (DFG), és az Európai Unió.

Az ESO a legfontosabb kormányközi csillagászati szervezet Európában, és messze a legeredményesebb földfelszíni csillagászati obszervatórium az egész világon. Tizenhat tagország támogatja: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, az Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc és Svédország. Ezt a sort  egészíti ki az ESO obszervatóriumainak befogadóországaként Chile, valamint stratégiai partnerként Ausztrália. Az ESO ambiciózus programjának fő célkitűzése hatékony földi megfigyelő műszerek tervezése, kivitelezése és működtetése fókuszál annak érdekében, hogy a csillagászok élvonalbeli fontos tudományos felfedezéseket tehessenek. Az ESO vezető szerepet játszik csillagászati együttműködések elősegítésében és szervezésében. Az ESO három világszínvonalú megfigyelő helyet tart fenn Chilében. Ezek: La Silla, Paranal és Chajnantor. Paranalon üzemel a Nagyon Nagy Távcső (VLT), a világ legkorszerűbb látható hullámhosszakon üzemelő csillagászati obszervatóriuma, és két égboltfelmérő távcső. A világ legnagyobb égboltfelmérő teleszkópja, a VISTA az infravörös hullámhossztartományban működik, míg a VLT Égboltfelmérő Távcső az optikai hullámhosszak legnagyobb dedikált égboltfelmérő műszere. Az ESO vezető résztvevő az ALMA-együttműködésben, ami jelenleg a legnagyobb létező csillagászati projekt. Mindezeken túl épül már a Paranalhoz közeli Cerro Armazones tetején az ESO 39-méteres Rendkívül Nagy Távcsöve (ELT) is. Ez lesz a világ „égre néző legnagyobb szeme”.

• ESO Szupernóva anyag planetáriumok és tudományos központok számára