eso1910hu — Szervezeti közlemények

Az ESO hozzájárul a Föld veszélyes aszteroidáktól történő megóvásához

A VLT a Föld mellett 70000 km/órával elszáguldó kettős aszteroidát észlelt

2019. június 3.

Az ESO Nagyon Nagy Távcsövén található SPHERE műszer különleges képességei lehetővé tették, hogy a legélesebb felvételek készülhessenek el egy kettős aszteroidáról, amint az elhaladt a Föld mellett május 25-én. Bár maga a kettős kisbolygó nem tartozik a veszélyt jelentő objektumok közé, tudósok arra használták fel ezt a lehetőséget, hogy válaszreakciót teszteljenek egy veszélyes Föld-közeli objektumra (Near-Earth Object, NEO), bizonyítva ezáltal, hogy az ESO élvonalba tartozó technológiája kritikus lehet a bolygóvédelemben.

Az Aszteroidákra Figyelmeztető Nemzetközi Hálózat (International Asteroid Warning Network, IAWN) egy szervezeteket átfogó kampányt koordinált az 1999 KW4 kisbolygó megfigyelésére, amikor az elhaladt a Föld mellett. Május 25-én tartózkodott a legközelebb, ekkor 5,2 millió km-re [1] közelítette meg Földünket. Az 1999 KW4 körülbelül 1,3 km méretű, és semmilyen veszélyt nem jelent a Földre nézve. Mivel pályája jól ismert, a kutatók meg tudták jósolni ezt a szoros közelséget, és előkészíteni a megfigyelési kampányt.

Az ESO létesítményeinek egyik zászlóshajójával, a Nagyon Nagy Távcsővel  (Very Large Telescope, VLT) csatlakozott a kampányhoz. A VLT a SPHERE-rel van felszerelve — a világ azon kevés műszereinek egyikével, amelyek képesek elég éles képet készíteni ahhoz, hogy egy aszteroida két komponense elkülöníthető legyen, melyeket mindössze 2,6 km választ el egymástól.

A SPHERE-t exobolygók megfigyelésére tervezték; a modern adaptív optika (AO) rendszere korrigálja a légköri turbulencia hatását, olyan éles felvételeket produkálva, mintha csak az űrben lenne a távcső. A fényes csillagok ragyogásának kitakarására koronagráfokkal is felszerelték, így fel tudja fedni a csillag körül keringő halvány exobolygókat.

A SPHERE szünetet tartott a szokásos exobolygó-vadászatból álló éjszakai munkájából, és segített a csillagászoknak karakterizálni egy kettős aszteroidát. Egész konkrétan, most már mérhető, hogy a kisebb testnek megegyezik-e az összetétele a nagyobbikéval.

Ezen adatok, kiegészítve azokkal, melyeket más telepszkópok mérései szolgáltattak az IAWN kampány keretein belül, létfontosságúak hatékony eltérítési stratégiák kiértékelésére arra az esetre, ha egy aszteroida pályája keresztezné a Földét.” magyarázta az ESO csillagásza, Olivier Hainaut. A lehetséges legrosszabb esetben, ez a tudás szükséges ahhoz, hogy meg tudjuk jósolni, hogyan hatna kölcsön egy aszteroida a Föld légkörével és felszínével, ami lehetővé tenné a kár mérséklését egy becsapódás esetén.

A kettős aszteroida több mint 70 000 km/órás sebességgel száguldott el a Föld mellett, így kihívást jelentett a VLT-vel történő megfigyelésenyilatkozta Diego Parraguez, aki a távcsövet irányította. Minden tapasztalatára és szakértelmére szüksége volt ahhoz, hogy rögzítse a távcsövet a gyors aszteroidára és a SPHERE-rel elkészíthesse róla a felvételt.

Bin Yang, a VLT csillagásza kijelentette: Nagyon izgatottak lettünk, amikor megláttuk a holdat az adaptív optikával korrigált képeken. Abban a pillanatban éreztük, hogy a kemény erőfesztítések meghozták gyümölcsüket.” Mathias Jones, a VLT egy másik csillagásza, aki szintén részt vett a megfigyelésekben, így nyilatkozott a nehézségekről: A megfigyelések idején a légköri viszonyok kissé instabilak voltak. Továbbá, az aszteroida viszonylag halvány volt, és nagyon gyorsan mozgott az égen, ami ezeket a megfigyeléseket különösen kihívássá tette, és többször is összeomlást okozott az adaptív optikai rendszerben. Nagyszerű volt látni, ahogy kifizetődik a kemény munkánk a nehézségek ellenére!”

Bár az 1999 KW4 nem fenyeget becsapódással, meglepően hasonlít egy másik kettős aszteroida rendszerre, a Didymosra, ami viszont a távoli jövőben jelenthet veszélyt a Föld számára.

A Didymos és a Didymoon névre hallgató kísérője egy jövőbeli úttörő bolygóvédelmi kísérlet célpontjai. A NASA DART űreszköze a Didymoonba fog csapódni, abból a célból, hogy megváltoztassa a pályáját a nagyobb ikerpárja körül, tesztelve az aszteroidák eltérítésének megvalósíthatóságát. A becsapódás után az ESA HERA missziója fel fogja térképezni a Didymos aszteroidákat 2026-ban, hogy olyan kulcsfontosságú információkat gyűjtsön, mint a Didymoon tömege, a felszínének tulajdonságai és a DART-kráter alakja.

Az effajta missziók sikere függ a szervezetek közötti kollaborációtól, és a Föld-közeli objektumok nyomon követése az egyik leghansúlyosabb pontja az ESO és az ESA közötti együttműködésnek. Ez az együttműködés egy potenciálisan veszélyes NEO 2014 elején történő első sikeres követése óta tart.

Örömünkre szolgál, hogy szerepet játszhatunk abban, hogy biztonságban tartsuk a Földet az aszteroidáktól mondta Xavier Barcons, az ESO főigazgatója. Amellett, hogy alkalmazzuk a VLT kifinomult képességeit, együtt dolgozunk a ESA-val egy nagy hálózat prototípusán, ami új szintre emelné az aszteroidák detektálását, követését, valamint jellemzését.

Ez a nemrégi közeli találkozás az 1999 KW4-gyel, az Aszteroidák napja előtt csupán néhány hónappal történt. Az ENSZ hivatalos, kisbolygókkal kapcsolatos ismeretterjesztésről és figyelemfelkeltésről szóló napját június 30-án tartják. Öt kontinensen tartanak eseményeket, az ESO a főbb résztvevő csillagászati szervezetek között lesz. Az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont számos, a kisbolygókkal kapcsolatos programnak fog otthont adni az említett napon, és szeretettel várják a látogatókat, hogy csatlakozzanak a rendezvényekhez.

[1] Ez a távolság a Hold távolságának körülbelül 14-szerese — elég közel van a tanulmányozáshoz, azonban nem annyira közel, hogy veszélyt jelentsen! Sok kis aszteroida halad el jóval közelebb a Földhöz, mint azt az 1999 KW4 tette, gyakran közelebb, mint amekkora távolságban a Holdunk található. A Föld legutóbbi közeli találkozása egy kisbolygóval 2013. február 15-én történt, amikor egy korábban még nem ismert 18 méteres aszteroida felrobbant, amint elérte a Föld légkörét egy orosz város, Cseljabinszk felett. A robbanást követő lökéshullám által okozott pusztítás mintegy 1500 embert sebesített meg.

Az ESO a legfontosabb kormányközi csillagászati szervezet Európában, és messze a legeredményesebb földfelszíni csillagászati obszervatórium az egész világon. Tizenhat tagországgal rendelkezik, melyek: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, Franciaország, Finnország, Németország, Írország, Olaszország, Hollandia, Lengyelország, Portugália, Spanyolország, Svédország, Svájc és az Egyesült Királyság. Ezt a sort  egészíti ki az ESO obszervatóriumainak befogadóországaként Chile, valamint stratégiai partnerként Ausztrália. Az ESO ambiciózus programjának fő célkitűzése hatékony földi megfigyelő műszerek tervezése, kivitelezése és működtetése annak érdekében, hogy a csillagászok élvonalbeli fontos tudományos felfedezéseket tehessenek. Az ESO vezető szerepet játszik csillagászati együttműködések elősegítésében és szervezésében. Az ESO három világszínvonalú megfigyelő helyet üzemeltet Chilében. Melyek a La Silla, a Paranal és a Chajnantor. Paranalon található a Nagyon Nagy Távcső (VLT), a világon egyik legkorszerűbbnek számító Nagyon Nagy Távcső Interferométer (VLTI), valamint két égboltfelmérő távcső, az infravörös tartományban működő VISTA és a látható tartományban üzemelő VLT Égboltfelmérő Távcső (Survey Telescope). Az ESO vezető résztvevő két Chajnantoron található létesítményben, az APEX-ben és az ALMA-ban, mely jelenleg a legnagyobb létező csillagászati projekt. Paranalhoz közel, a Cerro Armazones tetején építi az ESO a 39-méteres Rendkívül Nagy Távcsöve (Extremely Large Telescope, ELT). Ez lesz a világ „legnagyobb égre néző szeme”.

·ESO/ESA megfigyelései a Didymosról