Exobolygók

Naprendszeren kívüli bolygók keresése

A Naprendszeren kívüli bolygók keresésének vagy egy rendkívül fontos motivációja, ami talán az egész emberiség legfontosabb kérdés: van-e élet máshol az univerzumban? Az ESO obszervatóriumai egyedülálló műszerarzenállal rendelkeznek az un. „exobolygók” (extraszoláris, azaz Naprendszeren kívüli bolygók) keresésére, tanulmányozására és monitorozására.

A Nagyon Nagy Teleszkópot (VLT) használva a csillagászok első ízben tudták lefényképezni egy Naprendszeren kívüli bolygó gyenge fénylését. Ez lett a valaha látott első kép egy exobolygóról (lásd az eso0428 és eso0515 ESO Sajtóközleményeket). Egy az új világ egy óriásbolygó, a ötszörös Jupiter-tömeggel rendelkezik. Ez a megfigyelés fontos mérföldkő a modern asztrofizika egyik legfontosabb céljához vezető úton: nevezetesen alaposan megvizsgálni egy óriás- majd később egy Föld-szerű planéta fizikai tulajdonságait és kémiai összetételét (lásd az eso0507 sz. ESO sajtóközleményt). A VLT szintén fontos szerepet játszott a tőlünk 40 fényévre található, hét Föld-méretű bolygót tartalmazó TRAPPIST-1 rendszer felfedezésében. A bolygók közül három a lakható zónában keering, és akár vízóceánok is lehetnek a felszínükön, ami növeli annak az esélyét, hogy a bolygórendszerben kialakulhatott az élet. Ez a rendszer rekorder abból a szempontból, hogy a legtöbb Föld-méretű planétának ad otthont, de csúcstartó az esetlegesen felszíni vizet tartalmazó bolygók számának tekintetében is (lásd az eso1706 sz. ESO Sajtóközleményt).

A HARPS-szal (Nagy Pontosságú Radiális Sebességet mérő Bolygókereső) a csillagász négy, a Neptunusz tömegénél kisebb tömegű bolygót fedeztek fel egy közeli csillag körül, ezek közül kettő Föld-tömegű – a legkisebbek, amiket eddig felfedeztek -, egy harmadik pedig hét Föld-tömegű, ez viszont a csillag lakhatósági zónájában kering. Ez utóbbi 66 nap alatt kerüli meg csillagát. A csillagászok szerint ezt a bolygót óceán fedi, vagyis egy vízbolygót fedeztünk fel. Ez a felfedezés fontos mérföldkő az életet hordozó bolygók keresésében (további részletek az eso0915 sz. ESO Sajtóközleményben). Szintén a HARPS használatával sikerült perdöntő bizonyítékot szerezni a Földhöz legközelebbi csillag, a Proxima Centauri körül keringő bolygó létezésére. Ennek a kőzetbolygónak – ami alig nagyobb tömegű a Földnél – a hőmérséklete ideális lehet arra, hogy a  felszínén folyékony felszíni víz létezhessen (továbbiak az eso1629. sz. ESO Sajtóközleményben).

Egy másik távcső La Silla-n egy, az egész világot átfogó hálózat részeként üzemel, s ez a hálózat innovatív módszert, un. mikrolencsézést használ. Az együttműködés olyan új exobolygó felfedezéséhez vezetett, ami sokkal jobban hasonlít a Földre, mint bármely más eddig talált planéta. Az alig 5 Föld-tömegű bolygó körülbelül 10 év alatt kerüli meg központi csillagát, és majdnem bizonyosan szilárd (kőzet vagy jég) felszíne van (további részletek az eso0603 sz. ESO Sajtóközleményben).

A Naprendszeren kívüli bolygókról speciális brossúránk is elérhető.

"A HARPS apró jeleit nem lehetett volna megkülönböztetni napjaink legtöbb spektrográfjában jelen levő zajtól"