Fekete lyuk Galaxisunk középpontjában

Mi van a Tejútrendszer középpontjában? A csillagászok hosszú ideje feltételezik, hogy fekete lyuk rejtőzik a Galaxis szívében, de eddig nem lehettek benne biztosak. Az ESO La Silla Paranal Obszervatóriumának távcsöveivel tizenöt év rendszeres megfigyelései révén először jutottak perdöntő bizonyítékhoz a kérdésben.

A Tejútrendszer középpontjában a csillagok sűrűsége olyan nagy, hogy speciális leképezési technikákat, köztük adaptív optikát kellett bevetni, hogy a VLT felbontását megnöveljék. A csillagászok eddig elképzelhetetlen pontossággal voltak képesek követni az egyedi csillagok mozgását, amint a Galaxis középpontja körül keringenek. A pályájuk egyértelműen megmutatta, hogy egy szupernagy-tömegű fekete lyuk hihetetlenül erős gravitációs terében mozognak, aminek a tömege majdnem három milliószor nagyobb a Napénál. A VLT megfigyelések azt is felfedték, hogy a régióban szabályos időközönként felfényesedések látszanak az infravörös tartományban. Bár a jelenség pontos oka máig nem ismert, a megfigyelők feltételezik, hogy a fekete lyuk gyorsan forog. Bármi is az ok, az bizonyos, hogy a fekete lyuk élete egyáltalán nem békés és eseménymentes. További információt talál a következő ESO Sajtóközleményekben: eso1332, eso1151, eso0846, eso0226 és eso0330.

A csillagászok a VLT segítségével a saját galaxisunkon kívüli csillagvárosok centrális vidékét is tanulmányozzák, ahol szintén egyértelmű, szupermasszív fekete lyukakra utaló nyomokat találtak. Az NGC 1097 jelű aktív galaxisban soha nem látott részletességgel tárták fel a galaxis középpontja felé spirálozó anyag összetett szálas szerkezetét, és valószínűleg első ízben sikerült részletesen megfigyelni a galaxis külső részeiből egészen a centrumig áramló anyag mozgását vezérlő folyamatokat. További részletek az következő ESO sajtóközleményekben: eso0109, eso0319, eso0414, eso0529, és eso0534.

A VLT-vel végzett 26 év hosszúságú megfigyeléssorozat csúcspontja az volt, amikor 2018-ban megerősítették Einstein relativitáselméletének azon jóslatait, amik a Tejútrendszer központi szuper nagy tömegű fekete lyukjának extrém gravitációs terében mozgó csillag mozgására vonatkoztak. További részletek az ESO eso1825 sz. sajtóközleményében olvashatók.

"Minden eddiginél élesebb képekre volt szükségünk, hogy végre eldöntsük a kérdést, hogy fekete lyukon kívül bármi más konfiguráció elképzelhető e [a Galaxis középpontjában], és ebben nagyban számítottunk az ESO VLT távcsövére. Ezzel a fekete lyukak fizikájának megfigyelésének korszaka valóban elkezdődött!"

Reinhard Genzel, a Max-Planck Institute for Extraterrestrial Physics igazgatója