Láthatóvá váltak a gravitációshullám-források

A multi-messenger csillagászat születése

Az ESO chilei távcsöveinek egész hadserege észlelte és tanulmányozta először egy gravitációshullám-forrás elektromágneses megfelelőjét. Ez a történelmi megfigyelés az sugallja, hogy ez a különös objektum két neutroncsillag összeolvadásával keletkezett.

Az összeolvadást követő kataklizma - amit régen megjósoltak, és kilonóvának hívnak – nehéz elemekkel - mint például arany és platina - szórja tele az univerzumot. A felfedezés az eddigi legerősebb bizonyítékot szolgáltatta arra nézvést, hogy a rövid időtartamú gamma-kitöréseket neutroncsillagok összeolvadása okozza.

A csillagászoknak először sikerült ugyanannak az eseménynek a gravitációs hullámait és fényét (elektromágneses sugárzását) megfigyelni. Az eredmény egy globális összefogásnak, és számos műszer – köztük az ESO eszközeinek – gyors hadrafoghatóságának köszönhető.
Ezek a megfigyelések a multi-messenger csillagászat hajnalát jelzik. (További információ az eso1733. sz. ESO Sajtóközleményben).

"Ritkán adódik olyan alkalom, hogy a csillagászok jelen lehetnek egy új korszak születésénél” mondta Elena Pian csillagász (INAF, Olaszország), az egyik Nature cikk vezető szerzője. „Ez most egy ilyen alkalom!”

eso1733a.jpg

Művészi elképzelés összeütköző neutroncsillagokról.