A Rendkívül Nagy Teleszkóp (Extremely Large Telescope) ELT

Az égboltra néző legnagyobb szem a világon

Az extrém nagy távcsövek építése szerte a világon a földi csillagászat kiemelt prioritásai közé tartozik. Nagymértékben hozzájárulnak tudásunk bővítéséhez, és alapos vizsgálatokat tesznek lehetővé olyan témákban, mint bolygók távoli csillagok körül, az univerzum első objektumai, szupernagy tömegű fekete lyukak, és az univerzumot domináló sötét anyag és sötét energia természete és eloszlása. Az ESO-közösség 2005 óta dolgozik ipari partnereivel egy extrém nagy optikai/infravörös teleszkóp kifejlesztésén.

Az ELT-nek (Rendkívül Nagy Teleszkóp) nevezett, forradalmian koncepciójú, földfelszíni távcső 39 méteres főtükröt tartalmaz, ezáltal a világ legnagyobb távcsöve lesz az optikai és közeli infravörös tartományban, vagyis a valaha volt „legnagyobb szem”, ami az égre néz.

Az ELT programot 2012-ben fogadták el, és az építés 2014-ben kapott zöld utat. A távcső alapkőletételét Chile elnöke is megtisztelte, 2017 májusában. Az „első fényt” 2024-re tervezik.

Az ELT tudományos lehetőségei

Általános célú, extrém nagy apertúrájú optikai/infravörös teleszkóp. Néhány a vizsgálandó területek közül: nagy vöröseltolódású galaxisok, csillagkeletkezés, exobolygók és protoplanetáris rendszerek.

Tudományos célok

Élőkép

Kövesse a Cerro Armazones történéseit a Cerro Paranalon felállított kamera segítségével. Napközben óránként frissítve. Nagyításért kattintson a képre.

Webcam | 17 May 2017 11:02 CEST
LIVE

Még több információ a Rendkívül Nagy Távcsőről

ELT Timelapse

View larger timelapse

ELT gyorsított felvételű videó

Nagyobb méretű gyorsított felvételű videó.

A Tour of Paranal and Cerro Armazones

Virtual Tour of Paranal and Cerro Armazones

Click on the image to take a Virtual Tour at Paranal and nearby Cerro Armazones.

ELT

Name: Extremely Large Telescope
Site: Cerro Armazones
Enclosure: Hemispherical dome
Type: Optical/near-infrared Giant Segmented Mirror Telescope
Optical design: Five-mirror design — three-mirror on-axis anastigmat + two fold mirrors used for adaptive optics
Diameter. Primary M1: 39 m (798 hexagonal 1.4 m mirror segments)
Material. Primary M1: Zerodur®
Diameter. Secondary M2: 4 m
Material. Secondary M2: Zerodur®
Diameter. Tertiary M3: 3.75 m
First Light date: 2024
Adaptive Optics: 2.60 m adaptive M4 using 6 Laser Guide Stars
Images taken with the ELT: Link
Images of the ELT: Link
Videos of the ELT: Link
Press Releases with the ELT: Link

The ELT will gather 100 000 000 times more light than the human eye, 8 000 000 times more than Galileo's telescope, and 26 times more than a single VLT Unit Telescope. In fact, the ELT will gather more light than all of the existing 8–10-metre class telescopes on the planet, combined.