Egyedül vagyunk-e az Univerzumban?

Artist impression of the ELTAz ELT egy nagy lépéssel tovább lendíti a csillagászat tudományát. Amikor a 39 méteres, adaptív optikával felszerelt ELT megépül, a távcső számos áttöréshez fog vezetni a tudományterületen.

Az ELT beszáll az exobolygók kutatásába – ezek olyan planéták, amik más csillagok körül keringenek. De ez nem csupán a Föld-szerű bolygók indirekt felfedezését fogja jelenteni a központi csillag apró mozgásának megfigyelésén keresztül, amit a körülötte keringő bolygók okoznak, hanem a nagyobb bolygók fényének közvetlen megfigyelését, sőt akár légkörük részletes vizsgálatát is.

Ezen túlmenően az ELT műszerarzenálja lehetővé teszi a csillagászok számára, hogy megfigyeljék a bolygórendszerek keletkezésének legkorábbi fázisait, valamint vizet és szerves molekulákat detektáljanak a csillagok körüli protoplanetáris korongokban. Ily módon az ELT a bolygókeletkezés és -fejlődés alapvető kérdéseire fog válaszolni, és egy lépéssel közelebb visz minket annak a kérdésnek a megválaszolásához, hogy egyedül vagyunk-e az univerzumban? A nyilvánvaló tudományos érdekességen túl ez hatalmas áttörést jelentene az egész emberiség számára.

vissza /       következő