Egy forradalmi eszköz előkészületei

Artist impression of the ELT

A csillagászat aranykorát éli. Csak az elmúlt évtized is olyan elképesztő felfedezéseket hozott, amelyek sok ember szívét megdobogtatták, legyen bár szegények vagy gazdagok, tudósok vagy egyszerű emberek. Ilyenek voltak az első bolygók felfedezései távoli csillagok körül, és a máig kevéssé értett sötét anyag és sötét energia dominálta gyorsulva táguló Univerzum. Európa a mai csillagászat minden területén élvonalbelinek számít, köszönhetően elsősorban is a csillagászatban kimagasló kormányközi tudományos és technológiai szervezet, az ESO által működtetett kiváló földfelszíni műszereknek. A kihívást most ennek a pozíciónak a megőrzése és erősítése jelenti a jövőre nézve. Ennek a célnak az elérését a forradalmian új földfelszíni távcső koncepciója, a Rendkívül Nagy Távcső (ELT) teszi lehetővé, amelynek teljesítménye nagyságrendekkel fogja felülmúlni a ma létező műszerekét. Végeredményben egy ilyen eszköz ahhoz hasonló mértékben forradalmasíthatja az Univerzumról alkotott képünket, ahogyan Galilei távcsöve tette 400 évvel ezelőtt.

A 39 méteres Rendkívül Nagy Távcső építését 2014-ben hagyta jóvá az ESO Tanácsa. A távcső építése a tervek szerint körülbelül egy évtizedig fog tartani. A távcső „szemének” átmérője egy fél focipálya méretével vetekszik majd, így 15-ször akkora lesz a fénygyűjtő képessége, mint a mai legnagyobb optikai teleszkópoknak. A távcső innovatív szerkezete öt tükörből áll, és korszerű adaptív optikával látják el, ami a turbulens légköri mozgásokat fogja kiküszöbölni, kivételes képminőséget biztosítva ezáltal. A főtükör közel 800 hatszögletű elemből áll majd.

vissza /      következő