Az ESO égboltfelmérő távcsövei

Az égbolt legrészletesebb feltérképezése

Két új nagy teljesítményű távcső, a Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy (VISTA) és a VLT Survey Telescope (VST) működik Észak-Chilében, az ESO Paranal Obszervatóriumában. Ezek kétségkívül a világ legnagyobb teljesítményű, kifejezetten égboltfelmérésre készült képalkotó távcsövei, és rendkívüli mértékben növelik a Paranal Obszervatórium tudományos teljesítményét az új felfedezések terén.

Virtuális séta a Paranal Obszervatóriumban

Virtual Tour at ESO Very Large Telescope

A képre kattintva virtuális sétát tehetünk a VLT-ben és környékén.

Nappal óránként frissített élőkép a VST-ről.

VA Paranal Obszervatórium látogathatósága

• Az újságírók, ismeretterjesztő szerzők és producerek számára rendelkezésre álló lehetőségekről lásd a Médialátogatások oldalunkat.
  • A turisták, diákok és magánszemélyek számára rendelkezésre álló lehetőségekről lásd a Hétvégi látogatások oldalunkat.

Az égboltfelmérő távcsövek tudományos céljai

A legérdekesebb égitestek többsége – a kicsiny, ám potenciális veszélyt jelentő földközeli kisbolygóktól a legtávolabbi kvazárokig – ritka. Keresésük olyan, mintha egy tű után kutatnánk a szénakazalban. A legnagyobb távcsövek, mint például az ESO -ja (VLT) vagy a NASA/ESA Hubble-űrtávcsöve az égboltnak csak egy kicsiny szeletét látja egyszerre. A VISTA és a VST tervezési szempontja az volt, hogy az égbolt nagy területeiről tudjon egyszerre gyorsan nagy mélységű felvételt készíteni. A két távcső jelenleg összesen kilenc gondosan megtervezett felmérési programon dolgozik. Ezek hatalmas képarchívumot és katalógusokat fognak eredményezni, amelyek átvizsgálása a csillagászoknak több évtizedre fog munkát biztosítani. Az égboltfelmérő távcsöveknek alapvető feladat jut a jövőbeli nagytávcsövek, mint a Rendkívül Nagy Távcső (Extremely Large Telescope, ELT) és a James Webb-űrtávcső (James Webb Space Telescope, JWST) tudományos munkájának előkészítésében.

A felmérések tudományos céljai közt szerepel a modern csillagászat néhány legizgalmasabb problémájának kutatása, a sötét energia természetének vizsgálatától a földközeli kisbolygók veszélyességének becsléséig. A felmérésekben számos európai csillagász kutatócsoport vesz majd részt. Néhány felmérés a déli égbolt legnagyobb részére kiterjed, míg mások kisebb égterületekre koncentrálnak.

A VISTA és a VST is hatalmas adatmennyiséget fog előállítani. A VISTA egyetlen felvétele 67 megapixeles, a VST OmegaCam műszerének felbontása pedig 268 megapixel lesz. A két műszer együtt sokkal több adatot fog éjszakánként előállítani, mint amennyit a VLT összes többi távcsöve együttvéve. A VST és a VISTA évente összesen mintegy 100 terabyte-nyi felvételt fog készíteni.

További információk az ESO égboltfelmérő távcsöveiről

Az ESO égboltfelmérő távcsövei

Tudta?
Az ESO chilei megfigyelőhelyein az égbolt olyan sötét, hogy tiszta, hogy tiszta, holdtalan éjszakán a Tejút által vetett árnyékot is láthatja?

The skies over the ESO sites in Chile are so dark that on a clear moonless night it is possible to see your shadow cast by the light of the Milky Way alone.
The Paranal observatory site is so remote that everything needed must be brought in specially. The 60 000 litres of water that are used per day are delivered by truck from Antofagasta.