Mededeling

Gedenkplaat voor 'Leiden Statement' onthuld

In 1954 getekend document baande de weg voor de oprichting van ESO

4 maart 2015

In januari 1954 kwamen twaalf astronomen uit zes verschillende Europese landen bijeen in de Senaatskamer van de Universiteit Leiden. De bijeenkomst was belegd om tot een joint venture te komen die moest resulteren in de oprichting van een Europese sterrenwacht onder de gunstige zuidelijke sterrenhemel. In de loop van de vergadering, onder voorzitterschap van de Zweedse astronoom Bertil Lindblad, werd een document opgesteld en door alle aanwezigen ondertekend dat tot doel had om overheidssteun voor hun ambitieuze plan te vergaren.

Deze zogeheten 'Leiden Statement' legde de basis voor het ESO-verdrag van 1962, en gaf daarmee het startschot voor een onderneming die de ambitieuze visie van de twaalf initiatiefnemers ruimschoots heeft overtroffen. ESO is inmiddels de belangrijkste intergouvernementele astronomische organisatie in Europa, die met enkele van de meest geavanceerde wetenschappelijke instrumenten werkt die ooit zijn gebouwd. De organisatie wordt gesteund door zestien landen, en nog diverse andere overwegen toetreding.

Om deze mijlpaal in de geschiedenis van ESO te gedenken, is een bij de ingang van de Senaatskamer van de Universiteit Leiden een plaquette onthuld. Dat gebeurde tijdens de vergadering van de Committee of Council van ESO, die daar op 3 en 4 maart 2015 bijeenkwam. De ceremonie werd bijgewoond door de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Sander Dekker.

Toespraak van de directeur-generaal van ESO, Tim de Zeeuw.

Onthullingsceremonie voor de plaquette ter herdenking van de ondertekening van de Leiden Statement