Kids

eso1424no — Pressemelding

Triangulumgalaksen avbildet i all sin prakt av VST

6. august 2014

VLT Survey Telescope (VST) ved ESOs Paranal-observatorium i Chile har tatt et nytt og svært høyoppløst bilde av den vakre galaksen Messier 33. Denne spiralgalaksen er Melkeveiens nest nærmeste store galaksenabo og er fullpakket med lyssterke stjernehoper og skyer av gass og støv. De mange rødglødende gasskyene i spiralarmene kommer spesielt godt fram på dette bildet, som er et av de mest detaljerte vidvinkelbilder som noensinne er tatt av Messier 33.

Messier 33 holder til rundt tre millioner lysår unna i det lille stjernebildet Triangelet (Triangulum på latin) på den nordlige himmelhalvkule. Objektet er også kjent som NGC 598 og Triangulumgalaksen. I august 1764 ble galaksen observert av den franske kometjegeren Charles Messier, som oppførte den som nummer 33 i sin berømte katalog over framtredende stjernetåker og stjernehoper. Dog var Messier ikke den første til å få øye på galaksen; den ble trolig først sett av den sicilianske astronomen Giovanni Battista Hodierna omkring hundre år tidligere.

Selv om Triangulumgalaksen ligger på den nordlige himmelhalvkule, er den også synlig fra Paranal-observatoriets sørlige utkikkspunkt i Chile. Den kommer imidlertid ikke spesielt høyt på himmelen. Dette detaljerte bildet ble tatt av VLT Survey Telescope (VST), et 2,6 meter stort toppmoderne kartleggingsteleskop med et synsfelt dobbelt så bredt som fullmånens utstrekning. Bildet er satt sammen av mange enkelteksponeringer, deriblant bilder tatt gjennom et spesielt filter som bare slipper gjennom lys fra glødende hydrogen, noe som framhever spiralarmenes røde gasskyer hvor nye stjerner fødes.

Blant de mange stjernedannelsesområdene langs spiralarmene utmerker den store stjernetåken NGC 604 seg. Med en diameter på nesten 1500 lysår er den en av de største emisjonståker astronomene kjenner til. Den dekker et areal som er 40 ganger større enn den synlige delen av den mye mer berømte Oriontåken, som holder til i vår egen galakse og dermed er mye nærmere oss.

Triangulumgalaksen er det tredje største medlemmet i Den lokale gruppe, som ellers består av Melkeveien, Andromedagalaksen og om lag 50 andre mindre galakser. Under en ekstremt klar og mørk nattehimmel er denne galaksen så vidt synlig med det blotte øye, og den regnes for å være det fjerneste himmelobjekt man kan se uten optiske hjelpemidler. For framtidige generasjoner vil observasjonsmulighetene bare bli bedre og bedre: Galaksen nærmer seg nemlig vår egen med en hastighet på omtrent 100 000 km/t.

Et nærmere blikk på dette vakre, nye bildet avslører dessuten mengder av mye fjernere galakser som sees spredt mellom Triangulumgalaksens myriader av stjerner og lysende gasskyer.