Kids

eso1439no — Pressemelding

Et fargerikt stjernesmykke i Kjølen

26. november 2014

Dette fargesprakende bildet av den lyssterke stjernehopen NGC 3532 er tatt med MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. Noen av stjernene skinner fortsatt med en klar blå farge, mens mange av de mer massive medlemmene allerede har nådd rød kjempe-stadiet og avgir en vakker oransje glød.

NGC 3532 er en lyssterk åpen stjernehop som holder til rundt 1300 lysår unna i stjernebildet Kjølen. Den går blant annet under kallenavnet Ønskebrønnhopen, ettersom utseendet kan lede tankene til en samling sølvmynter på bunnen av en brønn. Hopen er også kjent som Fotballhopen, skjønt hvor passende det er, avhenger av hvilken side av Atlanteren du bor på. Den fikk kallenavnet på grunn av sin ovale form, som kan minne om en rugbyball.

Denne meget lyssterke stjernehopen kan enkelt sees med det blotte øye fra den sørlige halvkule, og den er en av de mest spektakulære åpne stjernehoper på hele himmelen. Objektet ble oppdaget i 1752 (og katalogisert tre år senere) av den franske astronomen Nicolas Louis de Lacaille mens han observerte nattehimmelen fra Sør-Afrika.

NGC 3532 dekker et himmelareal tilsvarende nesten to ganger fullmånens utstrekning. Den berømte engelske astronomen John Herschel skrev at hopen bød på "flere elegante dobbeltstjerner" etter å ha observert den under sitt opphold i Sør-Afrika i 1830-årene. NGC 3532 var for øvrig det første objektet som ble observert med Romteleskopet Hubble. Det skjedde 20. mai 1990.

Denne stjernegruppen er omtrent 300 millioner år gammel, hvilket anses som middelaldrende ut fra den typiske alder til en åpen stjernehop [1]. Stjernene som begynte sine liv med moderate masser, lyser fortsatt sterkt med blåhvit farge. De mer massive medlemmene har imidlertid brukt opp hydrogenbrenselet sitt og utviklet seg til røde kjemper. Hopen er derfor rik på både blå og oransje stjerner. De aller mest massive medlemmene i den opprinnelige hopen har for lengst avsluttet sine korte, intense liv og eksplodert som supernovaer. NGC 3532 inneholder også en rekke mindre iøynefallende stjerner med liten masse. Disse lyser med gule eller røde fargetoner og kommer til å leve svært lenge. Alt i alt har hopen om lag 400 stjerner.

De mange stjernene bak NGC 3532 skyldes at hopen ligger i en meget stjernerik del av Melkeveibåndet. Vi kan dessuten se rødlysende hydrogengass og ane svake støvbånd som blokkerer for bakenforliggende stjerner. Disse strukturene tilhører neppe selve hopen, for den er gammel nok til at medlemsstjernene har hatt tid til å blåse vekk eventuelt omliggende materiale.

Bildet ble tatt i februar 2013 med Wide Field Imager-kameraet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile.

[1] Stjerner med mange ganger større masse enn Sola lever bare noen få millioner år. Vår egen sol har en forventet levetid på omkring ti milliarder år. Stjerner med liten masse vil derimot kunne leve i flere hundre milliarder år – mye lengre enn universets nåværende alder (ca. 14 milliarder år).