eso1543nb — Pressemelding

Første observasjoner med SEPIA

Nytt instrument på APEX skal finne vann i universet

4. november 2015

Et nytt instrument på det 12 meter store APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) 5000 meter over havet i de chilenske Andesfjellene åpner nå et tidligere uutforsket vindu mot universet. SEPIA-instrumentet (Swedish–ESO PI receiver for APEX) skal registrere svake signaler fra vann og andre molekyler i Melkeveien og andre galakser i det nære så vel som fjerne univers.

SEPIA [1] ble installert på APEX-teleskopet tidligere i år, og registrerer lys med bølgelengder mellom 1,4 og 1,9 millimeter [2]. Slik stråling blokkeres av vanndamp i atmosfæren de fleste steder på jord, men ikke fra det høytliggende og ekstremt tørre Chajnantor-platået i nordlige Chile. Det er takket være de særdeles gode observasjonsforholdene på høyfjellsplatået at SEPIA er i stand til å fange opp den svake strålingen fra verdensrommet.

Overnevnte bølgelengdeområde er av stor interesse for astronomer ettersom det er her man finner signaler fra vann i både det nære og fjerne univers. Vann er en viktig indikator på mange astrofysiske prosesser, deriblant dannelsen av stjerner, og anses å være en avgjørende faktor for framveksten av liv. Ved å studere vann i verdensrommet – i molekylskyer, i stjernedannelsesområder og attpåtil i kometer i vårt eget solsystem – kan vi få viktige ledetråder til vannets rolle i Melkeveiens og Jordas historie. SEPIAs følsomhet gjør dessuten instrumentet til et kraftig verktøy for å oppdage karbonmonoksid og ionisert karbon i galakser i det fjerne og dermed tidlige univers.

Den nye SEPIA-mottageren har gjennom 2015 blitt testet på ulike astronomiske observasjoner ved APEX-teleskopet. Identiske mottagere installeres nå på ALMA-antennene. De gode testresultatene betyr at SEPIA snart er tilgjengelig for astronomer verden over. Forskere kan allerede søke om observasjonstid med instrumentet.

«De første målingene med SEPIA-mottageren på APEX viser at vi virkelig har åpnet et nytt vindu mot universet og at vi blant annet kan undersøke vann i det interstellare rom. Med SEPIA vil astronomer kunne lete etter objekter som senere kan observeres med høyere romlig oppløsning når samme type mottager kommer i drift ved ALMA-observatoriet,» sier John Conway, direktør ved Onsala Space Observatory ved Chalmers tekniske høyskole i Sverige.

På samme måte som en mørk og klar nattehimmel er nødvendig for å observere svake objekter i synlig lys, er en svært tørr atmosfære en forutsetning for å registrere signaler fra vann i universet på lengre bølgelengder. For at mottagerne skal fungere, må de dessuten kjøles ned til ekstremt lave temperaturer, nærmere bestemt –269 grader Celsius, altså bare 4 grader over det absolutte nullpunkt. Nye teknologiske fremskritt har først nå gjort disse instrumentene mulige og praktiske.

APEX er et samarbeidsprosjekt mellom Max Planck Institut für Radioastronomie (MPIfR), Onsala Space Observatory (OSO) og ESO. Det er den største enkeltantennen som opererer på submillimeterbølgelengder på den sørlige halvkule, og er basert på en prototypantenne laget for ALMA-observatoriet.

[1] SEPIA står for «Swedish ESO PI receiver for APEX». SEPIA er designet og bygget – med støtte fra ESO – av Onsala Space Observatorys Group for Advanced Receiver Development ved Chalmers tekniske høyskole i Sverige. Instrumentet rommer totalt tre mottagere, hvorav en nå er på plass. Mottageren ble opprinnelig utviklet og testet for ALMAs Band 5 som del av rammeprogrammet Framework Programme FP6 (ALMA Enhancement) finansiert av Europakommisjonen. ESO leverte den lokale oscillatorkilden, mens NRAO produserte elektronikken som opererer i vanlig romtemperatur.

Sepia er for øvrig en farge som har tilknytning til vann. Den rødbrune fargetonen stammer fra et fargestoff som opphavlig ble utvunnet fra en gruppe blekkspruter kalt Sepiida (finnes i både svenske og chilenske farvann). Fargestoffet har blitt brukt i blekk i århundrer, og sepiatoning er en velkjent fotografisk teknikk for å gi fotografiske kopier lengre holdbarhet.

[2] Tilsvarer frekvenser mellom 158 og 211 GHz.

APEX (Atacama Pathfinder Experiment) er et samarbeidsprosjekt mellom Max Planck Institut für Radioastronomie (MPIfR), Onsala Space Observatory (OSO) og ESO. ESO er ansvarlig for driften av teleskopet på Chajnantor-platået.

ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) er et samarbeid mellom ESO (som representerer organisasjonens medlemsland), NSF (USA), NINS (Japan), NRC (Canada), NSC og ASIAA (Taiwan), KASI (Sør-Korea) og vertsnasjonen Chile. Joint ALMA Observatory drives av ESO, AUI/NRAO og NAOJ.