eso1611nb — Pressemelding

ALMAs mest detaljerte bilde av en protoplanetarisk skive

Tegn på planetdannelse i jordlignende bane rundt ung stjerne

31. mars 2016

Dette nye bildet fra Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) viser de minste strukturer man noensinne har sett i den planetdannende skiven rundt den nære, sollignende stjernen TW Hydrae. Observasjonene avdekker en høyst interessant åpning like langt fra stjernen som Jorda er fra Sola. Det kan bety at en ung utgave av hjemplaneten vår, eventuelt en mer massiv såkalt superjord, er i ferd med å dannes der.

Stjernen TW Hydrae er et populært forskningsobjekt blant astronomer ettersom den ligger såpass nær Jorda (ca. 175 lysår unna) og er meget ung (omtrent 10 millioner år). Rundt stjernen finnes dessuten en protoplanetarisk skive. Den sees mer eller mindre rett «ovenfra», hvilket gir astronomer et sjeldent og uforstyrret fugleperspektiv over et gryende planetsystem.

«Tidligere undersøkelser med optiske teleskoper og radioteleskoper har bekreftet at TW Hydrae omgis av en omfattende skive og at denne har egenskaper som sterkt antyder at planeter er i ferd med å vokse fram der,» forklarer hovedforfatteren av forskningsartikkelen som publiseres i dag, Sean Andrews ved Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics i Cambridge i Massachusetts (USA). «De nye rekordskarpe bildene fra ALMA avslører en rekke lyse konsentriske ringer av støv, med mørke åpninger imellom. En av åpningene i skiven indikerer at en planet med omtrent samme omløpsbane som Jorda, muligens er på vei til å dannes der.»

To andre iøynefallende åpninger man kan identifisere på det nye bildet, befinner seg henholdsvis tre milliarder og seks milliarder kilometer fra stjernen. Radiene kan sammenlignes med gjennomsnittavstanden fra Sola til henholdsvis Uranus og Pluto i vårt eget solsystem. Også disse åpningene skyldes trolig at partikler har samlet seg for å danne planeter, som deretter har rensket omløpsbanene sine for støv og gass, og fått det resterende materialet til å samle seg i veldefinerte bånd.

I den nye studien av TW Hydrae observerte astronomene den svake radiostrålingen fra millimeterstore støvkorn i skiven. På bildet kan man se detaljer på størrelse med avstanden mellom Sola og Jorda (om lag 150 millioner kilometer). De skarpe observasjonene var mulige takket være ALMAs høyoppløsningskonfigurasjon. Når antennene i nettverket er plassert lengst mulig – opptil 15 km – fra hverandre, kan man avdekke svært små strukturer på bildene. «Dette er den beste romlige oppløsning ALMA noensinne har oppnådd på et bilde av en protoplanetarisk skive. Rekorden blir ikke enkel å slå i årene framover,» sier Andrews.

«TW Hydrae er spesiell. Det er den nærmeste protoplanetariske skive vi kjenner til, og for alt vi vet ligner den mye på vårt eget solsystem da det var kun 10 millioner år gammelt,» tilføyer medforfatter David Wilner, også tilknyttet Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Tidligere ALMA-observasjoner av et annet system, HL Tauri [1], har vist at protoplanetariske skiver som bare er en knapp million år gamle, kan oppvise lignende tegn på planetdannelse. Ved å studere den eldre skiven rundt TW Hydrae, håper astronomer å lære mer om utviklingen til vår egen planet og forekomsten av lignende systemer ellers i galaksen vår.

Forskerteamet ønsker nå å finne ut hvor vanlige disse mønstrene er i skiver rundt unge stjerner, hvordan strukturene eventuelt endrer seg med tiden og hvorvidt de påvirkes av det øvrige miljøet omkring stjernen.

[1] Vinkeloppløsningen på bildene av HL Tauri (i 2014) var omtrent den samme som på de nye observasjonene av TW Hydrae. Fordi sistnevnte ligger mye nærmere oss, framstår skiven skarpere og med flere detaljer.

Studien presenteres i en forskningsartikkel i journalen Astrophysical Journal Letters: «Ringed Substructure and a Gap at 1 AU in the Nearest Protoplanetary Disk» av S.M. Andrews et al.

Forskerteamet består av Sean M. Andrews (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, Cambridge, Massachusetts, USA), David J. Wilner (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, Cambridge, Massachusetts, USA) , Zhaohuan Zhu (Princeton University, Princeton, New Jersey, USA), Tilman Birnstiel (Max-Planck-Institut für Astronomie, Heidelberg, Tyskland), John M. Carpenter (Joint ALMA Observatory, Santiago, Chile), Laura M. Peréz (Max-Planck-Institut für Radioastronomie, Bonn, Tyskland), Xue-Ning Bai (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, Cambridge, Massachusetts, USA), Karin I. Öberg (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, Cambridge, Massachusetts, USA), A. Meredith Hughes (Wesleyan University, Van Vleck Observatory, Middletown, USA), Andrea Isella (Rice University, Houston, Texas, USA) og Luca Ricci (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, Cambridge, Massachusetts, USA).

Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) er et internasjonalt samarbeid mellom ESO, det amerikanske National Science Foundation (NSF), National Institutes of Natural Sciences (NINS) i Japan samt vertsnasjonen Chile. ALMA finansieres av ESO på vegne av organisasjonens medlemsland, av NSF i samarbeid med National Research Council (NRC) i Canada og National Science Council (NSC) i Taiwan, og av NINS i samarbeid med Academia Sinica (AS) i Taiwan og Korea Astronomy and Space Science Institute (KASI).

Byggingen og driften av ALMA ledes av ESO på vegne av organisasjonens medlemsland, av National Radio Astronomy Observatory (NRAO), som styres av Associated Universities Inc. (AUI), på vegne av Nord-Amerika, og av National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ) på vegne av Øst-Asia. Joint ALMA Observatory (JAO) står for den overordnede ledelse og administrasjon av byggefasen, oppstart og drift av ALMA.