eso1616nb — Pressemelding

Stjernespekket fargefest

18. mai 2016

På dette bildet fra ESOs Very Large Telescope (VLT) ser vi mengder av unge, blåhvite stjerner og en fargerik tåke med glødende gass som ble til overs etter siste runde med stjernedannelse. Gasskyene tilhører emisjonståken LHA 120-N55 og lyser fordi de tilføres energi fra hete stjerner i nabolaget. Astronomer studerer vakre himmellandskap som dette for å lære mer om forholdene i områdene hvor nye stjerner fødes.

LHA 120-N55, eller N55 som objektet gjerne kalles, er en glødende gassky i Store magellanske sky. Sistnevnte er en av Melkeveiens satellittgalakser og befinner seg rundt 163 000 lysår unna Jorda. N55 holder til i et gigantisk gasskall, en såkalt superboble med navn LMC 4. Superbobler er ofte hundrevis av lysår i diameter. De dannes når intense stjernevinder fra nydannede stjerner og kraftige sjokkbølger fra supernovaeksplosjoner i fellesskap blåser vekk det meste av gassen og støvet som opprinnelig lå omkring stjernene. Resultatet er enorme, kulerunde «hulrom».

En liten lomme av gass og støv som senere ble til N55, klarte imidlertid å overleve de sterke vindene og sjokkbølgene. N55 er nå en frittstående stjernetåke inni superboblen. En gruppe lyssterke blå og hvite stjerner kalt LH 72 ble i tillegg dannet flere hundre millioner år etter de voldsomme begivenhetene som gav opphav til superboblen. Stjernene i LH 72 er bare noen få millioner år gamle, så de bidro ikke til å fjerne gassen i rommet omkring N55. De representerer i stedet en ny generasjon stjerner i denne himmelregionen.

Denne ferske stjernegenerasjonen forklarer også de vakre fargene vi ser rundt stjernene i dette bildet. Det intense lyset fra de kraftige blå-hvite stjernene stripper vekk elektronene fra hydrogenatomene i N55. Når elektronene deretter finner tilbake til atomkjernene, sendes det ut lys med en karakteristisk rødrosa fargetone. Fargen er et klart tegn på lysende hydrogengass, som igjen er en indikasjon på fersk stjernedannelse.

Selv om stjernefødestuen N55 virker rolig nå, er det store omveltninger i vente om noen millioner år. Da vil nemlig noen av de massive, lyssterke medlemmene i stjernegruppen LH 72 selv eksplodere som supernovaer og spre gassrestene i N55 utover. Vi får da en boble inni en superboble, og syklusen med stjernedød og stjernefødsler vil fortsette å gå sin gang i denne nære naboen til vår egen galakse.

Observasjonene av N55 ble utført med FORS2-instrumentet på Very Large Telescope (VLT). Bildet er laget i forbindelse med ESOs Cosmic Gems-program, der hensikten er å ta bilder av fascinerende, spennende eller vakre himmelobjekter og bruke dem til utdannings- og formidlingsformål. Prosjektet utnytter teleskoptiden som ikke kan brukes til vitenskapelige observasjoner. Dataene som samles inn, kan likevel være aktuelle i forskningsøyemed og gjøres derfor tilgjengelige for profesjonelle astronomer gjennom ESOs vitenskapsarkiv.