eso1617nb — Pressemelding

ESO signerer kontrakt for bygging av E-ELTs kuppel og teleskopstruktur

Største kontrakt noensinne innen bakkebasert astronomi

25. mai 2016

Under en seremoni 25. mai 2016 i Garching utenfor München i Tyskland signerte ESO en kontrakt med ACe-konsortiet, bestående av Astaldi, Cimola og underleverandøren EIE Group, angående bygging av kuppelen og teleskopstrukturen til European Extremely Large Telescope (E-ELT). Dette er den største kontrakten ESO hittil har tildelt og samtidig den største kontrakt noensinne innen bakkebasert astronomi. Ved seremonien ble dessuten byggetegningene for E-ELT avduket, så nå kan konstruksjon av kuppelen og teleskopstrukturen settes i gang.

Med et hovedspeil på 39 meter i diameter vil European Extremely Large Telescope (E-ELT) bli verdens desidert største optiske/nær-infrarøde teleskop. Det skal oppføres nord i Chile på en fjelltopp som allerede er preparert.

Kontrakten for å bygge teleskopets kuppel og hovedstruktur ble undertegnet av Tim de Zeeuw, som er ESOs administrerende direktør, Paolo Astaldi, styreformann i Astaldi, og Luigi Cimolai, president i Cimolai. Ved arrangementet deltok videre Stefania Giannini, Italias utdannings-, universitets- og forskningsminister, Renato Cianfarani, Italias generalkonsul i München, Patrick Roche, president i ESO-rådet, og to italienske delegater fra ESO-rådet: Nicolò D’Amico, som for øvrig er president i INAF, og Matteo Pardo, vitenskapsattache ved den italienske ambassaden i Berlin. Gianpietro Marchiori, president i EIE, og en rekke andre gjester og representanter fra ACe-konsortiet var også til stede.

Kontrakten gjelder design, framstilling av deler, transport, konstruksjon, montering og verifisering av E-ELTs kuppel og teleskopstruktur. Kontraktens totale verdi er på rundt 400 millioner euro, hvilket gjør den til den største kontrakt ESO hittil har inngått og faktisk den største noensinne innen bakkebasert astronomi.

Kuppelen og teleskopstrukturen til E-ELT vil bringe teleskopbygging inn i nytt og ukjent farvann. Kontrakten omfatter ikke bare den gigantiske roterende kuppelen, som er 85 meter i diameter og veier ca. 5000 tonn, men også teleskopets montering og støttestruktur. Sistnevnte har en samlet bevegelig masse på over 3000 tonn. Kuppelen og monteringen er de klart største som noensinne er konstruert for et optisk/infrarødt teleskop. Ingen av dagens observatorier kommer i nærheten hva angår størrelse og vekt. For eksempel rager kuppelen nesten 80 meter i været og dekker et areal som omtrent tilsvarer en fotballbane.

E-ELT skal holde til på Cerro Armazones, en fjelltopp 3000 meter over havet og om lag 20 kilometer unna ESOs Paranal-observatorium i det nordlige Chile. Veien opp til fjellet er allerede på plass, og planeringen av toppen der teleskopet skal stå, er også fullført. Byggingen av kuppelen ventes å starte på Cerro Armazones i 2017.

«E-ELT kommer til å frambringe oppdagelser som vi rett og slett ikke kan forestille oss i dag, og inspirere mennesker over hele verden til å tenke på vitenskap, teknologi og hvilken plass vi har i det store univers. Dagens avtale er et avgjørende skritt på veien mot et fullt fungerende E-ELT i 2024,» uttalte ESOs administrerende direktør Tim de Zeeuw.

Paolo Astaldi, styreformann i Astaldi, la til: «Dette er virkelig et visjonært prosjekt, både når det gjelder astronomisk forskning og det konstruksjons- og ingeniørmessige. Astaldi og våre prosjektpartnere, Cimolai og EIE Group, er ekstremt stolte av å ha vunnet anbudskonkurransen og dermed fått muligheten til å hjelpe ESO med å gjøre sin visjon til virkelighet. Astaldi er kjent for sine førsteklasses tekniske ferdigheter, sofistikerte design og solide implementering, og vi vil sette alle våre ressurser og all vår kompetanse inn i dette prosjektet. Det er med stor forventning jeg undertegner en kontrakt med astronomiske ambisjoner av dette kaliberet.»

Luigi Cimolai, president i Cimolai, delte synspunktene til sin samarbeidspartner: «Vi er beæret og takknemlige over at selskapet vårt har fått sjansen til å delta i et så teknisk avansert astronomisk prosjekt. European Extremely Large Telescope vil kreve meget høy kvalitet i alle ledd, fra planlegging til selve konstruksjonsfasen, noe jeg er sikker på vil gjøre oss i stand til å utvikle prosjekter med stadig større kompleksitet i framtiden.»

Det er stor framgang også på andre områder av E-ELT-prosjektet. ESO har allerede signert avtaler for bygging av flere instrumenter som skal være klare til bruk når teleskopet står ferdig. Disse instrumentene er MICADO, HARMONI og METIS, samt adaptiv optikk-systemet MAORY. Kontakter for teleskopets enorme sekundærspeil skal inngås i nær framtid.

E-ELTs lyssamlende areal er større enn alle optiske forskningsteleskoper som er i drift i dag til sammen. Takket være teleskopets adaptiv optikk-system vil bildene bli rundt 15 ganger skarpere enn det som er mulig med Romteleskopet Hubble ved samme bølgelengde. Ringvirkningene fra prosjekter er mange, blant annet teknologioverføring, utallige biprodukter av teknologisk og ingeniørmessig art, og verdifulle kontrakter for europeiske teknologibedrifter. Den nysignerte avtalen viser at E-ELT har potensial til å være en betydelig drivkraft for økonomisk utvikling i kraft av å tilby entreprenører i ESOs medlemsland muligheten til å lede store internasjonale prosjekter.