eso1618nb — Pressemelding

Sort hull fôres med kalde intergalaktiske gasskyer

8. juni 2016

Et internasjonalt astronomteam har ved hjelp av Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) observert et kosmisk værfenomen man aldri har sett tidligere: En gruppe gigantiske intergalaktiske gasskyer regner ned på det supermassive sorte hullet i sentrum av en enorm galakse som befinner seg en milliard lysår fra Jorda. Studien publiseres i tidsskriftet Nature 9. juni 2016.

De nye observasjonene med ALMA gir forskere det første direkte bevis på at kalde, tette skyer kan dannes fra varm intergalaktisk gass og trekkes inn mot en galakse og deretter ende opp som mat for dens sentrale supermassive sorte hull. Funnet endrer dessuten astronomers syn på hvordan supermassive sorte hull spiser seg større.

Tidligere antok man at det supermassive sorte hullet i de største galaksene sakte, men sikkert fikk tilført en jevn strøm av varm ionisert gass fra galaksens omsluttende halo. Prosessen kalles akkresjon. De nye ALMA-dataene viser at når de intergalaktiske værforholdene ligger til rette, kan disse enorme sorte hullene også meske seg med klumpete og mer kaotisk nedfall av gigantiske skyer bestående av svært kald molekylær gass.

«Denne oppførselen har de senere år blitt forutsagt av teoretiske modeller. Nå har vi fått et av de første utvetydige observasjonelle bevis på at et supermassivt sort hull fôres med  kaotisk, kaldt ‘regn’,» sier Grant Tremblay, hovedforfatteren av forskningsartikkelen. Tremblay er tidligere fellow ved ESO og jobber nå som astronom ved Yale-universitetet i New Haven i den amerikanske delstaten Connecticut. «Det er spennende å tenke på at det vi observerer faktisk kan være et regnskyll av galaktiske proporsjoner som mater et sort hull på rundt 300 millioner ganger Solas masse.»

Tremblay og teamet tok i bruk ALMA for å undersøke Abell 2597, en uvanlig lyssterk hop med omkring 50 galakser. Avstanden fra Jorda er hele en milliard lysår. I midten av hopen ligger en massiv elliptisk galakse som på engelsk har fått det beskrivende navnet Abell 2597 Brightest Cluster Galaxy. I rommet mellom galaksene finnes en diffus atmosfære av varm ionisert gass, som tidligere er blitt observert med NASAs røntgenobservatorium Chandra.

«Denne svært, svært varme gassen mellom galaksene kan avkjøles raskt og kondensere, omtrent på samme måte som varm, fuktig luft i Jordas atmosfære gir oppgav til regnskyer og nedbør,» forteller Tremblay. «De nydannede kalde skyene regner så ned på galaksene, der de utløser stjernedannelse og forsyner de glupske supermassive sorte hullene med ferskt materiale.»

Det var nettopp dette forskerne oppdaget nær sentrum av den store galaksen i Abell 2597: Tre massive klumper eller skyer av kald gass suser inn mot det supermassive sorte hullet i galaksekjernen med en hastighet på rundt en million kilometer i timen. Hver gassky har en utstrekning på flere titalls lysår og inneholder materiale tilsvarende en million soler.

Vanligvis er objekter av denne størrelsen vanskelige å observere i så store avstander som det er snakk om her, selv med ALMAs utrolige oppløsningsevne. Skyene ble imidlertid identifisert fordi de kaster milliarder av lysår lange «skygger» mot Jorda [1].

Ytterligere data fra Very Long Baseline Array indikerer at gasskyene som ALMA observerte, befinner seg kun ca. 300 lysår fra det sorte hullet i galaksekjernen. De er med andre ord like ved å bli fortært.

Selv om ALMA bare klarte å avdekke tre skyer av kald gass nær det sorte hullet, tror astronomene det kan finnes tusenvis andre i nærheten. I så fall kan det sorte hullet se fram til vedvarende «regnbyger» som vil holde aktiviteten gående i lang tid framover.

Astronomene planlegger nå å bruke ALMA for å lete etter disse regnskyllene i andre galakser. De ønsker å få klarhet i om dette kosmiske værfenomenet er like vanlig som dagens teorier tilsier at det burde være.

[1] Skyggene dannes når de ugjennomsiktige gasskyene blokkerer deler av den kraftige bakgrunnsstrålingen som sendes ut på millimeterlange bølgelengder av elektroner som spiralerer rundt magnetiske feltlinjer svært nær det supermassive sorte hullet.

Studien presenteres i en forskningsartikkel i journalen Nature 9. juni 2016: «Cold, clumpy accretion onto an active supermassive black hole» av Grant R. Tremblay et al.

Forskerteamet består av Grant R. Tremblay (Yale University, New Haven, Connecticut, USA; ESO, Garching, Tyskland), J. B. Raymond Oonk (ASTRON, Netherlands Institute for Radio Astronomy, Dwingeloo, Nederland; Leiden Observatory, Leiden University, Leiden, Nederland), Françoise Combes (LERMA, Observatoire de Paris, PSL Research University, College de France, CNRS, Sorbonne University, Paris, Frankrike), Philippe Salomé (LERMA, Observatoire de Paris, PSL Research University, College de France, CNRS, Sorbonne University, Paris, Frankrike), Christopher O’Dea (University of Manitoba, Winnipeg, Canada; Rochester Institute of Technology, Rochester, New York, USA), Stefi A. Baum (University of Manitoba, Winnipeg, Canada; Rochester Institute of Technology, Rochester, New York, USA), G. Mark Voit (Michigan State University, East Lansing, Michigan, USA), Megan Donahue (Michigan State University, East Lansing, Michigan, USA), Brian R. McNamara (Waterloo University, Waterloo, Ontario, Canada), Timothy A. Davis (Cardiff University, Cardiff, Storbritannia; ESO, Garching, Tyskland), Michael A. McDonald (Kavli Institute for Astrophysics & Space Research, MIT, Cambridge, Massachusetts, USA), Alastair C. Edge (Durham University, Durham, Storbritannia), Tracy E. Clarke (Naval Research Laboratory Remote Sensing Division, Washington DC, USA), Roberto Galván-Madrid (Instituto de Radioastronomía y Astrofísica, UNAM, Morelia, Michoacan, Mexico; ESO, Garching, Tyskland), Malcolm N. Bremer (University of Bristol, Bristol, Storbritannia), Louise O. V. Edwards (Yale University, New Haven, Connecticut, USA), Andrew C. Fabian (Institute of Astronomy, Cambridge University, Cambridge, Storbritannia), Stephen Hamer (LERMA, Observatoire de Paris, PSL Research University, College de France, CNRS, Sorbonne University, Paris, Frankrike), Yuan Li (University of Michigan, Ann Arbor, Michigan, USA), Anaëlle Maury (Laboratoire AIMParis-Saclay, CEA/DSM/Irfu CNRS, University Paris Diderot, CE-Saclay, Gif-sur-Yvette, Frankrike), Helen Russell (Institute of Astronomy, Cambridge University, Cambridge, Storbritannia), Alice C. Quillen (University of Rochester, Rochester, New York, USA), C. Megan Urry (Yale University, New Haven, Connecticut, USA), Jeremy S. Sanders (Max-Planck-Institut für extraterrestrische Physik, Garching bei München, Tyskland) og Michael Wise (ASTRON, Netherlands Institute for Radio Astronomy, Dwingeloo, Nederland).

Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) er et internasjonalt samarbeid mellom ESO, det amerikanske National Science Foundation (NSF), National Institutes of Natural Sciences (NINS) i Japan samt vertsnasjonen Chile. ALMA finansieres av ESO på vegne av organisasjonens medlemsland, av NSF i samarbeid med National Research Council (NRC) i Canada og National Science Council (NSC) i Taiwan, og av NINS i samarbeid med Academia Sinica (AS) i Taiwan og Korea Astronomy and Space Science Institute (KASI).

Byggingen og driften av ALMA ledes av ESO på vegne av organisasjonens medlemsland, av National Radio Astronomy Observatory (NRAO), som styres av Associated Universities Inc. (AUI), på vegne av Nord-Amerika, og av National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ) på vegne av Øst-Asia. Joint ALMA Observatory (JAO) står for den overordnede ledelse og administrasjon av byggefasen, oppstart og drift av ALMA.