eso1623nb — Pressemelding

Mens Jupiter venter på Juno

Spektakulære VLT-bilder av Jupiter offentliggjort kun dager før romsonden Juno ankommer

27. juni 2016

I anledning NASA-sonden Junos nært forestående Jupiter-besøk har astronomer benyttet seg av ESOs Very Large Telescope for å ta spektakulære infrarøde bilder av gasskjempen. Observasjonene er del av et prosjekt hvor målet er å lage høyoppløste kart av planetens atmosfære. Dataene vil bidra til økt kunnskap om Jupiter og ikke minst gjøre romsonden bedre forberedt til målingene den selv skal utføre over de neste månedene i bane rundt kjempeplaneten.

Et team ledet av Leigh Fletcher ved Universitetet i Leicester i Storbritannia presenterer denne uken nye bilder av Jupiter på Royal Astronomical Society sitt nasjonale astronomimøte i Nottingham. Bildene er tatt med VISIR-instrumentet på ESOs Very Large Telescope (VLT) i forbindelse med en målrettet kampanje for å øke vår forståelse av Jupiters atmosfære før NASAs romsonde Juno [1] ankommer tidlig i juli i år. Juno ble skutt opp i 2011 og har lagt bak seg nesten 3000 millioner kilometer på sin reise til Jupiter-systemet.

Flere teleskoper på Hawaii og i Chile har bidratt med data til kampanjen. I tillegg har det kommet inn mange bilder tatt av amatørastronomer verden rundt. Observasjonene gir ikke bare øyeblikksbilder av planeten, de avslører også hvordan Jupiter-atmosfæren [2] har utviklet og forandret seg i månedene før Junos ankomst.

Det kan kanskje virke rart at dette observasjonsprosjektet med bakkebaserte teleskoper er ansett å være så viktig, all den tid romsonder kan gjøre målinger og samle data uten de mange begrensningene som observatorier her på Jorda lider under.

Leigh Fletcher understreker viktigheten av innsatsen som har blitt gjort de seneste månedene: «Disse atmosfærekartene vil gi oss en viktig pekepinn på hva Juno vil være vitne til i de kommende månedene. Observasjoner på forskjellige bølgelengder over hele det infrarøde spekteret gjør at vi kan danne oss et tredimensjonalt bilde av hvordan energi og gass transporteres opp gjennom planetatmosfæren.»

En av de største utfordringene til bakkebaserte teleskoper er å ta skarpe bilder gjennom Jordas urolige og stadig skiftende atmosfære. Disse nye bildene av Jupiters egen turbulente atmosfære var mulige takket være en avbildningsteknikk man på engelsk kaller «lucky imaging». Metoden går ut på å ta tusenvis av svært korte eksponeringer av Jupiter med VISIR-instrumentet. Deretter plukker man ut de «heldige» bildene, det vil si dem som er minst påvirket av turbulensen i jordatmosfæren. Resten av eksponeringene forkastes. De utvalgte bildene kombineres så ved hjelp av en spesiell dataalgoritme, der man til slutt ender opp med et forbløffende detaljert bilde.

«Den samlede innsatsen fra amatørastronomer og forskere har gjennom de siste åtte måneder gitt oss et utrolig rikholdig datamateriale. Sammen med Junos nærstudier vil spesielt de infrarøde VISIR-bildene gjøre det mulig for forskere å kartlegge Jupiters globale temperaturstruktur, skydekke og gassfordeling,» forklarer Glenn Orton, leder av den bakkebaserte kampanjen.

Juno-sondens oppdrag for å avsløre Jupiters hemmeligheter starter for alvor i juli. Nye og etterlengtede resultater om planeten vil med sikkerhet komme, og noen av disse vil man kunne takke den bakkebaserte innsatsen for.

[1] Juno-sonden er oppkalt etter hustruen til guden Jupiter i romersk mytologi. Guden omgav seg med skyer for å skjule all sin ugagn, og det var bare Juno som klarte å trenge gjennom skyene og se hans sanne natur.

[2] Jupiter har ingen fast overflate. Atmosfæren går i stedet gradvis over i væskeform et kort stykke ned mot sentrum. Det samme er tilfelle for de tre andre gasskjempene i solsystemet vårt.