eso1628nb — Pressemelding

Stjernelab i Skytten

10. august 2016

Den lille ansamlingen av lyssterke blå stjerner øverst til venstre på dette gigantiske bildet er det perfekte kosmiske laboratorium for å studere stjerners liv og død. Stjernehopen har fått navnet Messier 18 og inneholder stjerner som ble skapt ut av en og samme gass- og støvsky. Himmelområdet byr også på rødlysende tåker og mørke bånd av kosmisk støv. Bildet har en størrelse på hele 615 megapiksler og er tatt med VLT Survey Telescope (VST) ved ESOs Paranal-observatorium i Chile.

Messier 18 ble oppdaget og katalogisert i 1764 av Charles Messier i forbindelse med en kartlegging av kometlignende objekter. Som navnet tilsier, er objektet nummer 18 i Messiers berømte katalog [1]. Det holder til i Melkeveibåndet, nærmere bestemt i stjernebildet Skytten. Avstanden fra Jorda er rundt 4600 lysår. Messier 18 er en såkalt åpen stjernehop, en ansamling stjerner som gravitasjonsmessig er forholdsvis løst bundet sammen.

Man kjenner til mer enn tusen åpne hoper i galaksen vår, Melkeveien. De oppviser stor variasjon hva gjelder egenskaper som størrelse og alder, noe som gir astronomene viktige ledetråder til hvordan stjerner fødes, utvikler seg og dør. Hovedgrunnen til at disse objektene er så viktige for astronomene, er at alle stjernene i en hop er dannet fra samme gass- og støvsky.

Messier 18s stjerner er blå og hvite, hvilket indikerer at stjernene er svært unge – trolig bare omkring 30 millioner år. Fordi stjernene er søsken vil eventuelle forskjeller mellom dem bare skyldes deres masse, ikke avstanden fra Jorda eller den kjemiske sammensetningen. Dette faktum gjør stjernehoper særdeles nyttige for å finjustere teorier for stjernedannelse og stjerneutvikling.

I dag vet astronomer at de fleste stjerner blir til i større eller mindre grupper, der hver gruppe har sin opprinnelse i en og samme gassky. Stjernesøsken som gravitasjonsmessig ikke er tett bundet til hverandre, slik som i denne hopen, vil med tiden gå sine egne veier. Årsaken er gravitasjonspåvirkningen fra nabostjerner i hopen eller massive gasskyer utenfor som trekker stjernene mot seg og vekk fra fødestedet. Gass- og støvskyen (også kalt en molekylsky) som omgir de nyfødte stjernene, blåses ofte vekk av kraftige stjernevinder, noe som ytterligere svekker de gravitasjonelle båndene mellom medlemmene i hopen. Vår egen moderstjerne tilhørte trolig for lenge siden en hop à la Messier 18, før den og alle søsknene gradvis ble spredt utover Melkeveien.

De mørke strukturene som slynger seg gjennom bildet, er filamenter av kosmisk støv som blokkerer lyset fra fjerne bakgrunnsstjerner. De rødlysende områdene inneholder ionisert hydrogengass. Unge og ekstremt varme stjerner sender ut intens ultrafiolett stråling som stripper vekk elektronene i atomene i den omliggende gassen. Når atomene fanger inn elektronene igjen, sender de ut lys med den karakteristiske rødfargen vi ser her. Hvis forholdene ligger til rette, kan dette materialet en dag begynne å trekke seg sammen og etter hvert gi opphav til enda en stjerneflokk – en stjernedannelsesprosess som kan gjentas i bortimot det uendelige (jf. pressemelding eso1535).

Dette gigantiske bildet på 30 577 × 20 108 piksler er tatt med OmegaCAM-kameraetkartleggingsteleskopet VST (VLT Survey Telescope) ved ESOs Paranal-observatorium i Chile.