eso1705nb — Pressemelding

Himmelsk katt møter kosmisk hummer

1. februar 2017

Astronomer har studert to glødende kosmiske skyer av gass og støv over lang tid: NGC 6334 og NGC 6357. Dette gigantiske nye bildet fra ESOs Very Large Telescope er det nyeste bidraget. Bildet har en størrelse på rundt to milliarder piksler, som gjør dette til ett av de største bildene som noensinne er utgitt av ESO. Skyenes figuraktige former har ledet til to minneverdige kallenavn: Kattepotetåken og Hummertåken.

NGC 6334 ligger rundt 5500 lysår unna jorden, mens NGC 6357 er mer fjerntliggende med en avstand på 8000 lysår. Begge tåkene befinner seg i stjernebildet Skorpionen, nærmere bestemt ved giftbrodden i enden av halen til Skorpionen.

Den britiske forskeren John Herschel var den første som fikk et glimt av de to objektene. Han så dem to netter på rad i juni 1837 i løpet av sin tre år lange ekspedisjon til Kapp det gode håp i Sør-Afrika. Herschel observerte tåkene med et optisk teleskop. Men han var begrenset av datidens teknologi og kunne bare se den mest lyssterke delen av Kattepotetåken. Det skulle ta mange tiår før de to tåkene ble fotografert i sin helhet, og deres populære navn ble oppfunnet.

De tre poteavtrykkene og de klolignende områdene i nærheten av Hummertåken er områder av gass, hovedsakelig hydrogen, som blir opplyst av unge, lyssterke stjerner. Disse varme stjernene er ti ganger så massive som solen og skinner med et intenst ultrafiolett lys. Lyset fra disse stjernene ioniserer hydrogenatomene som er igjen i gassen rundt de nydannede stjernene. Dette er grunnen til at store, skylignende objekter som sender ut lys fra hydrogen og andre atomer kalles for emisjonståker.

Very Large Survey Telescope (VST) kan i dette bildet avsløre tråder av støv som hindrer lyset fra å skinne igjennom, takket være kraften til det 256 megapiksler store OmegaCAM-kameraet. Bildet er 49511 x 39136 piksler stort, som gjør dette til ett av de største bildene som noensinne er utgitt av ESO.

OmegaCAM er etterfølgeren til ESOs berømte Wide Field Imager (WFI), som for øyeblikket er installert på MPG/ESO 2,2-metre TelescopeLa Silla. WFI ble brukt til å fotografere Kattepotetåken i 2010 med et filter som lot hydrogenet skinne mer tydelig igjennom (eso1003). I mellomtiden har ESOs Very Large Telescope sett dypt inn i Hummertåken og avbildet mange unge, varme stjerner som påvirker tåkens form og farge (eso1226).

Til tross for de banebrytende instrumentene som brukes til å observere slike stjernetåker, ligger støvet i disse tåkene så tykt at mye av tåkenes innhold forblir skjult for oss. Kattepotetåken er én av de mest aktive fødestuene på nattehimmelen, som gir liv til tusenvis av unge, varme stjerner. Men lyset fra disse stjernene har ikke mulighet til å nå oss, med mindre vi observerer tåkene i infrarøde bølgelengder. Da kan teleskoper som ESOs VISTA kikke gjennom støvet og avdekke den stjernedannende aktiviteten som foregår på innsiden.

Ved å studere stjernetåkene i ulike bølgelengdeområder (farger), kan astronomer se tåkene på helt forskjellige måter. Hvis vi ser på NGC 6357 i infrarødt lys ser én del av tåken ut som en due, mens en annen del ser ut som en hodeskalle. Tåken har derfor også blitt kalt Krig og fred-tåken.