eso1714nb — Pressemelding

VISTA ser gjennom sløret til Den lille magellanske sky

3. mai 2017

Galaksen kalt Den lille magellanske sky er et merkbart syn på den sørlige nattehimmelen, selv med det blotte øyet. Men teleskoper som ser i synlig lys kan ikke få et ordentlig klart bilde av hva som skjuler seg inni galaksen på grunn av interstellart støv som blokkerer sikten. VISTA ser i infrarødt og har gjort det mulig for astronomer å se de utallige stjernene som befinner seg inni denne galaksen mye tydeligere enn noen gang før. Resultatet er dette rekordstore bildet fylt med millioner av stjerner som er det største infrarøde bildet som er tatt av Den lille magellanske sky.

Den lille magellanske sky er en dverggalakse som kan sies å være den mindre tvillingen til Den store magellanske sky. Dette er to av galaksene som ligger nærmest oss. Den lille magellanske sky befinner seg bare 200 000 lysår unna, som er en tolvtedel av avstanden til den mer kjente Andromedagalaksen. De to «skyene» har ganske spesielle former som skyldes samspillet dem i mellom og med Melkeveigalaksen.

Deres relative nærhet til jorden gjør de magellanske skyene til ideelle kandidater for å studere hvordan stjerner dannes og utvikler seg. Selv om fordelingen og dannelsen av stjerner i disse dverggalaksene er kjent for å være komplisert, er interstellart støv en av de største hindringene for å gjøre gode observasjoner av stjernedannelse i galaksene. Enorme skyer av små støvkorn sprer og absorberer strålingen som sendes ut fra stjernene – spesielt synlig lys – som begrenser hva vi kan se her på jorda. Dette fenomenet er kjent som ekstinksjon.

Den lille magellanske sky er full av støv. Heldigvis blir ikke all elektromagnetisk stråling påvirket av støv. Infrarød stråling passerer gjennom interstellart støv mye lettere enn synlig lys. Så ved å se på det infrarøde lyset fra en galakse, kan vi lære om de nye stjernene som dannes bak skyene av støv og gass.

VISTA (the Visible and Infrared Survey Telescope) ble designet for å observere infrarød stråling. VISTAs undersøkelse av de magellanske skyene er fokusert på å kartlegge stjernedannelsen i de to galaksene, samt kartlegge galaksenes tredimensjonale strukturer. Millioner av stjerner er blitt avbildet i infrarødt takket være VISTA som lar oss studere lyset fra galaksene uten å bli forhindret av ekstinksjon.

Hele bildet er fylt med stjerner som tilhører Den lille magellanske sky. Bildet inkluderer også tusenvis av bakgrunnsgalakser og flere lyse kulehoper, inkludert 47 Tucanae til høyre i bildet, som ligger mye nærmere jorden enn Den lille magellanske sky. Det zoombare bildet vil vise deg Den lille magellanske sky som du aldri har sett den før!

Et vell av ny informasjon er hentet ut fra dette 1,6 gigapiksler store bildet (43 223 x 38 236 piksler) av et internasjonalt team ledet av Stefano Rubele fra Padova Universitet. De har brukt banebrytende stjernemodeller som har ledet til noen overraskende resultater.

VISTA har avslørt at de fleste stjernene i Den store magellanske sky er dannet i mye nyere tid enn stjernene i større nærliggende galakser. Dette ferske resultatet er bare en smakebit på de nye funnene som fortsatt skal komme, etter hvert som VISTA fortsetter å fylle inn tomrom i våre kart over de magellanske skyene.

Denne studien ble presentert i artikkelen «The VMC survey – XIV. First results on the look-back time star formation rate tomography of the Small Magellanic Cloud», publisert  i tidsskriftet Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.