eso1720nb — Pressemelding

Blendende spiral med et aktivt hjerte

5. juli 2017

ESOs Very Large Telescope (VLT) har avbildet den fantastisk stavspiralgalaksen Messier 77. Bildet viser galaksenes skjønnhet med sine glitrende armer bestående av stjerner og støv – men bildet avslører ikke Messier 77 sin turbulente natur.

Denne pittoreske spiralgalaksen ser ut til å være rolig, men Messier 77 (også kjent som NGC 1068) er en aktiv galakse, som er noen av de mest energiske og spektakulære objektene i universet. Galaksekjernen til aktive galakser er ofte lyse nok til å skinne sterkere enn hele resten av galaksen. Aktive galakser er blant de lyseste objektene i universet og sender ut lys i de fleste – om ikke alle – bølgelengdene av lys, fra gammastråler og røntgenstråler helt til mikrobølger og radiobølger. Messier 77 er klassifisert som en Type II Seyfert-galakse, karakterisert ved å være spesielt lys ved infrarøde bølgelengder, og er en av de nærmeste aktive galaksene.

Galaksekjernens imponerende lysstyrke er forårsaket av intens stråling sendt ut fra akkresjonsskiven som omgir et supermassivt sort hull. Materiale som faller inn mot det sorte hullet komprimeres og oppvarmes til utrolige temperaturer, noe som forårsaker at det utstråler en enorm mengde energi. Denne akkresjonsskiven antas å være innhyllet av en tykk, smultringformet struktur av gass og støv, kalt en «torus». Observasjoner av Messier 77 som ble gjort i 2003, var første gang en slik struktur ble avbildet ved hjelp av det kraftige interferometeret VLT (eso0319).

Dette bildet av Messier 77 ble tatt i fire forskjellige bølgelengdebånd representert av blå, rød, fiolett og rosa (hydrogen-alfa) farger. Hver bølgelengde viser ulike sider ved galaksen: For eksempel viser den rosa hydrogen-alfa-strålingen de varmere og yngre stjernene som dannes i spiralarmene, mens røde bølgelengder avslører fine, trådlignende strukturer i gassen som omgir Messier 77 [1]. En forgrunnsstjerne som befinner seg i Melkeveien kan ses ved siden av galaksesenteret, og viser diffraksjonspigger. I tillegg er mange mer fjerne galakser synlige. Disse galaksene ser små og delikate ut der de befinner seg i utkanten av spiralarmene, sammenlignet med den kolossale aktive galaksen.

Messier 77 ligger 47 millioner lysår unna i stjernebildet Hvalfisken, og er en av de fjerneste galaksene i Messier-katalogen. I utgangspunktet trodde Messier at det svært lysende objektet han så gjennom teleskopet var en klynge av stjerner. Men da teknologien utviklet seg, så man at det faktisk var en galakse. Med en størrelse på omtrent 100 000 lysår, er Messier 77 også en av de største galaksene i Messier-katalogen. Den er så enorm at dens tyngdekraft får andre nærliggende galakser til å bli forvrengt (eso1707) [2].

Dette bildet ble tatt ved hjelp av instrumentet FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph 2 (FORS2) som er montert på Unit Telescope 1 (Antu) på VLT, lokalisert på ESOs Paranal Observatory i Chile. Bildet er et resultat av ESOs Cosmic Gems-program, et initiativ som produserer bilder av interessante, spennende eller visuelt attraktive objekter ved hjelp av ESO-teleskoper til bruk i utdanning og formidling.

[1] Lignende røde filamenter finnes også i NGC 1275. De er kalde, til tross for at de er omgitt av en veldig varm gass på rundt 50 millioner grader. Filamentene befinner seg i et magnetfelt som opprettholder deres struktur. Filamentene viser hvordan energi fra det sentrale supermassive sorte hullet overføres til den omkringliggende gassen.

[2] NGC 1055 ligger omtrent 60 millioner lysår unna. I motsetning til Messier 77, ses denne galaksen fra siden. Dette Astronomy Picture of the Day (APOD) viser dem begge sammen, i et synsfelt på størrelsen med Månen.

• Bilder av VLT