eso1722nb — Pressemelding

MASCARA åpner øynene i Chile

Eksoplanetjeger ser sitt første lys ved ESOs La Silla Observatory

19. juli 2017

MASCARA-stasjonen (Multi-site All-Sky CAmeRA) ved ESOs La Silla Observatory i Chile har sett sitt første lys. Det nye anlegget skal se etter eksoplaneter mens de passerer foran sine lyse stjerner og opprette en katalog over relevante mål for fremtidige grundige eksoplanetobservasjoner.

I juni 2016 inngikk ESO en avtale med Leiden University om å plassere en MASCARA-stasjon ved ESOs La Silla Observatory i Chile, hvor de gode observasjonsforholdene på den sørlige halvkule kan utnyttes. Denne stasjonen har nå gjort sine første vellykkede testobservasjoner.

MASCARA-stasjonen i Chile er den andre av sitt slag: Den første stasjonen ligger på den nordlige halvkule på observatoriet Roque de los Muchachos, på øya La Palma på Kanariøyene. Hver stasjon inneholder en rekke kameraer i et temperaturkontrollert kabinett som vil overvåke nesten hele himmelen som er synlig fra sitt ståsted [1].

«Det er nødvendig med stasjoner både på den nordlige og sørlige halvkule for å få dekket hele himmelen», sier Ignas Snellen ved Leiden University og prosjektleder for MASCARA. «Med den andre stasjonen på La Silla på plass, kan vi overvåke nesten alle de lyseste stjernene på himmelen.»

MASCARA er et instrument for å lete etter eksoplaneter som er bygget av Leiden University i Nederland. Det svært kompakte og rimelige designet virker beskjedent, men er innovativt, fleksibelt og svært pålitelig. Den lille planetjegeren består av fem digitale kameraer som kan kjøpes i butikk, som tar gjentatte målinger av lysstyrken til tusenvis av stjerner. Programvare jakter deretter etter den svake endringen i lysstyrke i en stjernes lys når en planet krysser foran stjernen.

Denne metoden for å oppdage eksoplaneter kalles passasjemetoden. En planets størrelse og bane kan bestemmes direkte ved å bruke denne metoden, og i meget lyssterke systemer kan planetens atmosfære også bestemmes av ytterligere observasjoner gjort med store teleskoper som ESOs Very Large Telescope.

Hovedformålet med MASCARA er å finne eksoplaneter rundt de lyseste stjernene på himmelen. Disse er foreløpig ikke undersøkt med verken rom- eller bakkebaserte teleskoper. Populasjonen av eksoplaneter som MASCARA skal studere, består for det meste av «varme Jupiter»-planeter. Dette er store planeter som fysisk ligner på Jupiter, men som går i bane svært nærme stjernen sin. Dette resulterer i høye overflatetemperaturer og baneomløp på bare noen få timer. Tusenvis av slike planeter er blitt oppdaget med en annen deteksjonsmetode som ser på den radielle hastigheten til stjernen – den radielle bevegelsen skyldes den gravitasjonelle påvirkningen fra en eksoplanet.

«Det er ikke mye å lære om planeter som er oppdaget via måling av den radielle hastigheten. Det kreves betydelig bedre direkte bildebehandlingsteknikker for å skille lyset fra disse kalde, gamle planetene fra deres stjerne», sier Snellen. «Planeter som passerer foran stjernen sin kan derimot lett karakteriseres.»

MASCARA har også mulighet til å oppdage såkalte superjordkloder og planeter på størrelsen med Neptun. Prosjektet forventes å resultere i en katalog over de lyseste nærliggende målene for fremtidige eksoplanetobervasjoner, spesielt med tanke på å gjøre detaljerte planetariske atmosfæriske observasjoner.

[1] MASCARA kan overvåke stjerner ned til en størrelsesklasse på rundt 8,4 – omtrent ti ganger svakere enn det som kan ses med det blotte øye på en klar, mørk natt. På grunn av designet sitt, er MASCARA mindre følsom for værforhold enn andre observasjonsinstrumenter, og kan gjøre observasjoner selv når himmelen er delvis overskyet og dermed forlenge observasjonstidene.