eso1723nb — Pressemelding

En historie om tre stjerner

27. juli 2017

Ved å bruke nye observasjoner fra ESOs VLT Survey Telescope, har astronomer oppdaget tre forskjellige populasjoner av nyfødte stjerner i en stjernehop i Oriontåken. Denne uventede oppdagelsen gir svært verdifull ny innsikt for forståelsen av hvordan stjernehoper dannes. Det antyder at utbrudd av ny stjernedannelse kan inntreffe, hvor hvert utbrudd foregår i løpet av en mye raskere tidsskala enn tidligere antatt.

OmegaCAM – det optiske kameraet på ESOs VLT Survey Telescope (VST) – har avbildet den spektakulære Oriontåken og den tilhørende hopen av unge stjerner i detalj, som har resultert i et vakkert nytt bilde. Dette kjente astronomiske objektet er en av de nærmeste stjernehopene med en avstand på omtrent 1350 lysår [1].

Men dette er mer enn bare et pent bilde. Disse dataene som har fantastisk kvalitet, er blitt brukt av et team ledet av ESO-astronomen Giacomo Beccari for nøyaktig å måle lysstyrken og fargene til alle stjernene i Oriontåkehopen. Disse målingene tillot astronomene å bestemme stjernens masse og alder. Til deres overraskelse avslørte dataene tre forskjellige stjernepopulasjoner med potensielt forskjellige aldre.

«Å se på dataene for første gang var en av de ‘Wow!’-øyeblikkene som bare skjer en eller to ganger i en astronoms levetid», sier Beccari, hovedforfatter av artikkelen som presenterer resultatene. «Den utrolige kvaliteten til OmegaCAM-bildene viste uten tvil at vi så tre forskjellige populasjoner av stjerner i de sentrale delene av Oriontåken.»

Monika Petr-Gotzens, medforfatter som også er basert ved ESOs hovedkvarter i Garching i Tyskland, fortsetter: «Dette er svært viktig. Det vi opplever er at stjernene i en klynge i begynnelsen av deres liv ikke ble dannet samtidig. Dette kan bety at vår forståelse av hvordan stjerner dannes i hoper må endres.»

Astronomene så nøye på muligheten for at de forskjellige lysstyrkene og fargene til noen av stjernene kunne skyldes skjulte følgesvenner som ville få stjernene til å se lysere og rødere ut enn de egentlig er, i stedet for å indikere forskjellige aldre. Men denne ideen vil innebære ganske uvanlige egenskaper til stjerneparene som aldri før er blitt observert. Andre målinger av stjernene, som deres rotasjonshastigheter og spektra, indikerte også at de må ha forskjellige aldre [2].

«Selv om vi ennå ikke formelt kan motbevise muligheten for at disse stjernene er binære, synes det mye mer naturlig å akseptere at det vi ser er tre generasjoner av stjerner som er blitt dannet etter hverandre, i løpet av mindre enn tre millioner år», konkluderer Beccari.

De nye resultatene tyder sterkt på at stjernedannelsen i Oriontåkehopen fortsetter periodevis, og raskere enn tidligere antatt.

[1] Oriontåken er blitt studert av mange av ESOs teleskoper, inkludert bilder i synlig lys fra MPG/ESO 2.2-metre telescope (eso1103) og infrarøde bilder fra VISTA (eso1701) og HAWK-I-instrumentet på Very Large Telescope (eso1625).

[2] Forskningsteamet oppdaget også at hver av de tre forskjellige generasjonene av stjerner roterer med ulike hastigheter – de yngste stjernene roterer raskest, og de eldste stjernene roterer langsommere. I dette scenariet ville stjernene ha dannet seg raskt etter hverandre i løpet av en periode på tre millioner år.

Denne forskningen ble presentert i en artikkel med tittelen «A Tale of Three Cities: OmegaCAM discovers multiple sequences in the color­ magnitude diagram of the Orion Nebula Cluster» av G. Beccari og kollegaer, som blir publisert i tidsskriftet Astronomy & Astrophysics.

Teamet består av G. Beccari, M.G. Petr-Gotzens and H.M.J. Boffin (ESO, Garching, Tyskland), M. Romaniello (ESO; Excellence Cluster Universe, Garching, Tyskland), D. Fedele (INAF-Osservatorio Astrofisico di Arcetri, Firenze, Italia), G. Carraro (Dipartimento di Fisica e Astronomia Galileo Galilei, Padova, Italia), G. De Marchi (Science Support Office, European Space Research and Technology Centre (ESA/ESTEC), Nederland), W.J. de Wit (ESO, Santiago, Chile), J.E. Drew (School of Physics, University of Hertfordshire, UK), V.M. Kalari (Departamento de Astronomía, Universidad de Chile, Santiago, Chile), C.F. Manara (ESA/ESTEC), E.L. Martin (Centro de Astrobiologia (CSIC-INTA), Madrid, Spania), S. Mieske (ESO, Chile), N. Panagia (Space Telescope Science Institute, USA); L. Testi (ESO, Garching, Tyskland); J.S. Vink (Armagh Observatory, UK); J.R. Walsh (ESO, Garching, Tyskland); and N.J. Wright (School of Physics, University of Hertfordshire; Astrophysics Group, Keele University, UK).