eso1731nb — Pressemelding

De merkelige strukturene i Saturntåken

27. september 2017

Den spektakulære planetariske tåken NGC 7009, eller Saturntåken, ser ut som en serie boblelignende strukturer som er opplyst i strålende rosa og blå farger. Dette fargerike bildet ble tatt av det kraftige MUSE-instrumentet på ESOs Very Large Telescope, som en del av en studie som før første gang kartlegger støvet i en planetarisk tåke. Kartet – som viser et vell av intrikate strukturer i støvet, inkludert skall, en halo og en underlige bølgeaktig struktur – vil hjelpe astronomer med å forstå hvordan planetariske tåker utvikler sine underlige former og symmetrier.

Saturntåken ligger omtrent 5000 lysår unna i stjernebildet Vannmannen. Navnet stammer fra dens merkelige form, som ligner alles beringede favorittplanet sett fra siden.

Men planetariske tåker har faktisk ingenting med planeter å gjøre. Saturntåken var opprinnelig en stjerne med lav masse som utvidet seg til en rød kjempe på slutten av livet sitt. Deretter begynte den å kaste av seg sine ytre lag. Dette materialet ble blåst utover av sterke stjernevinder og fikk energi fra ultrafiolett stråling fra den varme stjernekjernen som ble til overs. Dette skapte en tåke av støv og lyst farget varm gass rundt stjernen. I hjertet av Saturntåken ligger den dømte stjernen, som er synlig i dette bildet, og som er i ferd med å bli til en hvit dverg [1].

For bedre å forstå hvordan planetariske tåker får slike underlige former, brukte et internasjonalt team av astronomer ledet av Jeremy Walsh fra ESO instrumentet Multi Unit Spectroscopic Explorer (MUSE) til å se gjennom de støvete slørene til Saturntåken. MUSE er et instrument installert på en av de fire Unit Telescopes av Very Large Telescope (VLT) ved ESOs Paranal Observatory i Chile. Dette instrumentet er så kraftig fordi det i tillegg til å ta bilder også samler informasjon om lysspektret fra objektet i hvert punkt i bildet.

Teamet brukte MUSE til å produsere de første detaljerte optiske kartene av gass og støv fordelt i en planetarisk tåke [2]. Det resulterende bildet av Saturntåken avslører mange intrikate strukturer, inkludert et elliptisk indre skall, et ytre skall og en halo. Bildet viser også to tidligere avbildede strømmer som strekker seg fra hver ende av tåkens lange akse.

Teamet fant også en oppsiktsvekkende bølgelignende struktur i støvet, som ennå ikke er fullstendig forstått. Støv er fordelt gjennom tåken, men det er en betydelig nedgang i mengden av støv på kanten av det indre skallet, der det ser ut til å bli ødelagt. Det er flere mulige mekanismer bak denne ødeleggelsen. Det indre skallet er i hovedsak en ekspanderende sjokkbølge, så det kan smadre inn i støvkornene og utrydde dem, eller produsere en ekstra oppvarmingseffekt som fordamper støvet.

Kartleggingen av gass- og støvkonstruksjonene i planetariske tåker vil bidra til å forstå tåkenes rolle i livet og dødsfallet til lavmassestjerner. Det vil også hjelpe astronomer med å forstå hvordan planetariske tåker får sine underlige og komplekse former.

Men MUSE sine evner strekker seg langt utover planetariske tåker. Dette følsomme instrumentet kan også studere dannelsen av stjerner og galakser i det tidlige universet, samt kartlegge fordelingen av den mørke materien i galaksehoper i det nærliggende universet. MUSE har også laget det første 3D-kartet av formasjonen kalt Skapelsens pillarer i Ørnetåken (eso1518) og avbildet en spektakulær kosmisk kollisjon i en nærliggende galakse (eso1437).

[1] Planetariske tåker er generelt kortvarige. Saturntåken vil bare vare noen få titusenvis av år før den utvides og avkjøles i en slik grad at den blir usynlig for oss. Den sentrale stjernen vil falme etter hvert som den blir til en varm, hvit dverg.

[2] NASA/ESA Hubble Space Telescope har tidligere tatt et spektakulært bilde av Saturntåken, men i motsetning til MUSE, kan den ikke avsløre lysspektret i hvert punkt over hele tåken.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens desidert mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 16 land: Belgia, Brasil, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike, samt vertsnasjonen Chile. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO oppført Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskoper. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er en viktig partner i ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. På Cerro Armazones, ikke langt fra Paranal, er ESO i ferd med å bygge European Extremely Large Telescope (ELT). Med en speildiameter på 39 meter vil dette bli det største «øye» i verden som skuler opp på himmelen.