eso1806nb — Pressemelding

ESOs VLT fungerer som et 16-metersteleskop for første gang

ESPRESSO-instrumentet ser sitt første lys med alle fire enhetsteleskopene

13. februar 2018

ESPRESSO-instrumentet på ESOs Very Large Telescope i Chile har brukt det kombinerte lyset fra alle fire av de 8,2 meter store enhetsteleskopene for første gang. Ved å kombinere lyset fra enhetsteleskopene på denne måten blir VLT det optiske teleskopet i verden med størst innsamlingsområde.

Et av de opprinnelige designmålene til ESOs Very Large Telescope (VLT) var at dens fire enhetsteleskoper skulle jobbe sammen for å danne et gigantisk teleskop. Denne milepælen er nådd nå som ESPRESSO-spektrografen har samlet sitt første lyset ved å bruke VLTs fire enhetsteleskop samtidig [1].

Etter omfattende forberedelser av ESPRESSO-konsortiet (ledet av det astronomiske observatoriet ved Universitetet i Genève, med deltakelse av forskningssentre fra Italia, Portugal, Spania og Sveits) og ESO-ansatte, startet ESOs generaldirektør Xavier Barcons denne historiske astronomiske observasjonen ved å trykke på en knapp i kontrollrommet.

ESPRESSO-instrumentforsker ved ESO, Gaspare Lo Curto, forklarer den historiske betydningen av denne hendelsen: «ESO har realisert en drøm som går tilbake til den tiden på 1980-tallet da ideen om VLT ble unnfanget: Å kombinere lyset fra alle de fire enhetsteleskopene på Cerro Paranal, for deretter å mate dette lyset til ett enkelt instrument!»

Når alle fire 8,2 meter store enhetsteleskopene kombinerer sin lysinnsamlingseffekt for å samle lys til ett enkelt instrument, blir VLT effektivt det største optiske teleskopet i verden når det gjelder lysinnsamlingsområdet.

To av de viktigste vitenskapelige målene til ESPRESSO er å finne og karakterisere jordlignende planeter, samt lete etter mulig variasjoner i de grunnleggende fysiske konstantene. Det sistnevnte eksperimentet krever spesielt observasjon av fjerne og lyssvake kvasarer, og det er dette vitenskapsmålet som vil ha størst nytte av å kombinere lyset fra alle fire enhetsteleskopene. Eksperimentene er avhengig av instrumentets ultrahøye stabilitet og en ekstremt stabil referanselyskilde.

På grunn av kompleksiteten som er involvert, har ikke kombinasjonen av lys fra alle de fire enhetsteleskopene – kjent som «ikke-koherent fokus» – blitt implementert inntil nå. Men det ble bygget plass til det inne i teleskopene og det ble lagd en underjordisk struktur i fjelltoppen fra starten av [2].

Et system av speil, prismer og linser overfører lyset fra hvert VLT-enhetsteleskop til ESPRESSO-spektrografen opptil 69 meter unna. Takket være den komplekse optikken kan ESPRESSO samle lys fra alle fire enhetsteleskopene samtidig og dermed øke sin lysinnsamlingseffekt, eller alternativt motta lys fra kun noen av enhetsteleskopene, slik at det blir mer fleksibel bruk av observasjonstiden til teleskopene. ESPRESSO ble spesielt utviklet for å utnytte denne infrastrukturen [3].

Lys fra de fire enhetsteleskopene blir rutinemessig samlet i VLT-interferometeret for studier av de ekstremt fine detaljene i relativt lyssterke objekter.

Prosjektforsker Paolo Molaro kommenterer: «Denne imponerende milepælen er kulminasjonen av arbeidet til et stort team av forskere og ingeniører i mange år. Det er herlig å se ESPRESSO jobbe med alle de fire enhetsteleskopene, og jeg ser frem til de spennende vitenskapelige resultatene som kommer.»

Fôring av det kombinerte lyset til ett enkelt instrument vil gi astronomer tilgang til informasjon som ikke var tilgjengelig tidligere. Dette nye anlegget er en «game changer» for høyoppløselig spektrografisk astronomi. Metoden benytter seg av nye konsepter, som for eksempel bølgelengdekalibrering assistert av en laserfrekvenskam, som gir enestående presisjon og repeterbarhet, og nå muligheten til å kombinere lysoppsamlingsevnen til de fire enhetsteleskopene [4].

«ESPRESSO arbeid med alle de fire enhetsteleskopene gir oss en fristende forsmak på hva neste generasjon teleskoper, som ESOs Extremely Large Telescope, vil tilby om noen år», konkluderer ESOs generaldirektør, Xavier Barcons.

[1] ESPRESSO – neste generasjons planetjeger – gjorde sine aller første observasjoner den 6. desember 2017 ved å bruke bare én av de fire 8,2 meter store enhetsteleskopene som utgjør VLT.

[2] Ordet «koherent» betyr at lyset fra de fire enhetsteleskopene enkelt legges sammen, uten at fasedata blir vurdert på den måten som det blir i VLT-interferometeret.

[3] Den nye ikke-koherente kombinasjonen av lys har en lysoppsamlingseffekt som kan sammenlignes med et 16-metersteleskop. Vinkeloppløsningen forblir imidlertid den samme som for ett enkelt 8-metersteleskop, i motsetning til VLT-interferometeret, hvor vinkeloppløsningen økes til den samme som for et (virtuelt) teleskop med en effektiv åpning lik den maksimale separasjonen mellom enhetsteleskopene.

[4] «AstroComb» er et bølgelengdekalibreringssystem basert på en laserfrekvenskam, og ble utviklet og produsert av Menlo Systems GmbH i Martinsried, Tyskland.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens desidert mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 16 land: Belgia, Brasil, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike, samt vertsnasjonen Chile. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO oppført Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskoper. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er en viktig partner i ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. På Cerro Armazones, ikke langt fra Paranal, er ESO i ferd med å bygge European Extremely Large Telescope (ELT). Med en speildiameter på 39 meter vil dette bli det største «øye» i verden som skuler opp på himmelen.