eso1827nb — Pressemelding

Elliptisk eleganse

8. august 2018

Dette bildet viser en mengde glitrende galakser tatt med ESOs VLT Survey Telescope, et toppmoderne 2,6 m teleskop designet for å kartlegge himmelen i synlig lys. Utseendet til de mange galaksene i bildet tillater astronomer å avdekke de mest delikate detaljene innen galaksestrukturer.

ESOs Very Large Telescope (VLT) kan observere svært lyssvake astronomiske objekter i detalj. Men når astronomer ønsker å forstå hvordan det store utvalget av galakser blir til, må de vende seg til en annen type teleskop med et mye større synsfelt. VLT Survey Telescope (VST) er et slikt teleskop. VST ble designet for å utforske store områder av den chilenske natthimmelen, og tilbyr astronomer detaljerte astronomiske undersøkelser av den sørlige himmelhalvkule.

De kraftige kartleggingsegenskapene til VST førte til at et internasjonalt team av astronomer gjennomførte VST Early-Type GAlaxy Survey (VEGAS) [1] for å undersøke en samling av elliptiske galakser på den sørlige himmelhalvkule [2]. Ved hjelp av den sensitive OmegaCAM-detektoren i hjertet av VST [3], tok et team ledet av Marilena Spavone (INAF-Astronomical Observatory of Capodimonte i Napoli, Italia) bilder av et bredt utvalg av slike galakser i forskjellige miljøer.

En av disse galaksene er NGC 5018, den melkehvite galaksen nær midten av dette bildet. Den ligger i stjernebildet Jomfruen og til å begynne med ser den bare ut som en diffus klump. Men etter nærmere inspeksjon kan en strøm av stjerner og gass – en tidevannshale – sees der den strekker seg utover fra denne elliptiske galaksen. Delikate galaktiske strukturer som tidevannshaler og stjernestrømmer er kjennetegn på galaktiske interaksjoner, og gir viktige ledetråder for å forstå strukturen og dynamikken til galakser.

I tillegg til de mange elliptiske galaksene (og noen få spiralgalakser) i dette bemerkelsesverdige bildet på 400 megapiksler, er bildet også pepret med et fargerikt utvalg av lyse forgrunnsstjerner i vår egen Melkeveigalakse. Disse stjernene, som den blå stjernen HD 114746 nær midten av bildet, er ikke det tiltenkte motivet i dette astronomiske portrettet, men ligger tilfeldigvis mellom Jorden og de fjerne galaksene som studeres. Mindre fremtredende, men ikke mindre fascinerende, er de svake sporene etter asteroider i vårt eget solsystem. Litt nedenfor NGC 5018, kan den svake streken etter asteroiden 2001 TJ21 (110423) – avbildet over flere påfølgende observasjoner – sees å strekke seg over bildet. Videre til høyre igjen er en annen asteroide – 2000 WU69 (98603) – som setter sitt spor i dette spektakulære bildet.

Mens astronomer hadde som mål å undersøke de delikate strukturene til fjerne galakser millioner av lysår fra Jorden, tok de også bilder av nærliggende stjerner bare hundrevis av lysår unna, og til og med de svake sporene av asteroider bare lysminutter unna i vårt eget solsystem. Selv når man studerer kosmos’ fjerneste områder, kan følsomheten til ESO-teleskoper og den mørke chilenske himmelen gi observasjoner langt nærmere hjemme.

[1] VEGAS er en dyp multibåndsundersøkelse av galakser utført med VLT Survey Telescope (VST), ledet av Enrichetta Iodice fra INAF-Astronomical Observatory of Capodimonte i Napoli i Italia.

[2] Elliptiske galakser er også kjent som galakser av tidlig type. Dette er ikke på grunn av deres alder, men fordi de en gang ble ansett å utvikle seg til de mer kjente spiralgalaksene, en idé som nå er kjent som feil. Galakser av tidlig type er preget av en jevn ellipsoid form og vanligvis mangel på gass og aktiv stjernedannelse. Det forvirrende mangfoldet av former og typer blant galakser er klassifisert i Hubble-serien.

[3] OmegaCAM er en utsøkt sensitiv detektor som er dannet av 32 individuelle CCD-enheter. Sensoren tar bilder med 256 millioner piksler, som er 16 ganger større enn ESA/NASA Hubble Space Telescope sitt Advanced Camera for Surveys (ACS). OmegaCAM ble designet og bygget av et konsortium, inkludert institutter i Nederland, Tyskland og Italia med store bidrag fra ESO.

Denne studien ble presentert i den vitenskapelige artikkelen «VEGAS: A VST Early-type GAlaxy Survey. III. Mapping the galaxy structure, interactions and intragroup light in the NGC 5018 group» av Marilena Spavone et al. i tidsskriftet Astrophysical Journal.

Teamet består av Marilena Spavone (INAF-Astronomical Observatory of Capodimonte, Naples, Italia), Enrichetta Iodice (INAF-Astronomical Observatory of Capodimonte, Naples, Italia), Massimo Capaccioli (University of Naples, Naples, Italia), Daniela Bettoni (INAF-Astronomical Observatory of Padova, Italia), Roberto Rampazzo (INAF-Astronomical Observatory of Padova, Italia), Noah Brosch (The Wise Observatory and School of Physics and Astronomy Tel Aviv University, Israel), Michele Cantiello (INAF-Astronomical Observatory of Teramo, Italia), Nicola R. Napolitano (INAF-Astronomical Observatory of Capodimonte, Naples, Italia), Luca Limatola (INAF-Astronomical Observatory of Capodimonte, Naples, Italia), Aniello Grado (INAF-Astronomical Observatory of Capodimonte, Naples, Italia), Pietro Schipani (INAF-Astronomical Observatory of Capodimonte, Naples, Italia).

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens desidert mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike, samt vertsnasjonen Chile og med Australia som en strategisk partner. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO oppført Very Large Telescope og det verdensledende Very Large Telescope Interferometer, samt de to kartleggingsteleskopene VISTA som observerer i infrarødt og VLT Survey Telescope som observerer i synlig lys. ESO er også en viktig partner i to fasiliteter ved Chajnantor, APEX og ALMA, som er nåtidens største astronomiprosjekt. På Cerro Armazones, ikke langt fra Paranal, er ESO i ferd med å bygge Extremely Large Telescope (ELT). Med en speildiameter på 39 meter vil dette bli det største «øye» i verden som ser opp på himmelen.