eso1828nb — Pressemelding

Stjerner og støv i Carinatåken

VISTA ser inn i en av de største tåkene i Melkeveien i infrarødt

29. august 2018

Carinatåken er en av de største og klareste stjernetåkene på nattehimmelen, og er blitt vakkert avbildet av ESOs VISTA-teleskop på Paranal-observatoriet i Chile. Ved å observere i infrarødt lys, har VISTA sett gjennom den varme gassen og det mørke støvet for å vise oss utallige stjerner, både stjerner som er nyfødte og i i ferd med å slukne.

Omtrent 7500 lysår unna, i stjernebildet Kjølen, ligger en stjernetåke der stjerner fødes og dør side om side. Carinatåken er en dynamisk sky i utvikling som består av tynt spredt interstellart gass og støv som er blitt formet av disse dramatiske hendelsene.

De massive stjernene i det indre av denne kosmiske boblen avgir intens stråling som får den omkringliggende gassen til å lyse. I andre områder av tåken finnes mørke søyler av støv som skjuler nyfødte stjerner. Det raser en kamp mellom stjerner og støv i Carinatåken, og de nydannede stjernene vinner. De produserer høyenergisk stråling og stjernevinder som fordamper og sprer støvet i stjernetåken som de ble dannet i.

Carinatåken strekker seg over 300 lysår, og er en av Melkeveiens største stjernedannende regioner. Tåken er lett synlig for det blotte øye under en mørk nattehimmel. Dessverre for de av oss som bor i nord, ligger tåken 60 grader under det himmelske ekvator, så tåken er bare synlig fra den sørlige halvkule.

Innenfor denne fascinerende tåken, er Eta Carinae det mest særegne stjernesystemet. Dette enorme stjernemonsteret – en merkelig form for dobbeltstjerne – er det mest energiske stjernesystemet i denne regionen og var en av de lyseste gjenstandene på nattehimmelen på 1830-tallet. Stjernesystemet har falmet dramatisk siden den gang og er i ferd med å nå slutten av sitt liv. Men Eta Carinae er fortsatt et av de mest massive og lyssterke stjernesystemene i Melkeveien.

Eta Carinae kan sees i dette bildet som en del av den lyse flekken like over den V-formede delen av støvskyen. Rett til høyre for Eta Carinae er den relativt lille Nøkkelhulltåken – en liten, tett sky av kalde molekyler og gass i Carinatåken. I Nøkkelhulltåken bor flere massive stjerner. Tåkens utseende har endret seg drastisk de siste århundrene.

Carinatåken ble oppdaget fra Kapp det gode håp av Nicolas Louis de Lacaille på 1750-tallet. Et stort antall bilder er blitt tatt av tåken siden den gang. Nå gir VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) et enestående detaljert bilde av et stort område. VISTAs infrarøde blikk er perfekt for å avsløre samlinger av unge stjerner som er skjult i støvmaterialet som strekker seg gjennom Carinatåken. I 2014 ble VISTA brukt til å identifisere nesten fem millioner individuelle kilder til infrarødt lys i denne tåken. VISTA er verdens største infrarøde teleskop dedikert til kartlegging. Det store speilet, det brede synsfeltet og utsøkt følsomme detektorer gjør det mulig for astronomer [1] å få en helt ny overblikk over den sørlige himmelen.

[1] Hovedforskeren som førte til dette spektakulære bildet, var Jim Emerson (School of Physics & Astronomy, Queen Mary University of London, Storbritannia). Hans samarbeidspartnere var Simon Hodgkin og Mike Irwin (Cambridge Astronomical Survey Unit, Cambridge University, Storbritannia). Dataanalysen ble utført av Mike Irwin og Jim Lewis (Cambridge Astronomical Survey Unit, Cambridge University, Storbritannia).

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens desidert mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike, samt vertsnasjonen Chile og med Australia som en strategisk partner. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO oppført Very Large Telescope og det verdensledende Very Large Telescope Interferometer, samt de to kartleggingsteleskopene VISTA som observerer i infrarødt og VLT Survey Telescope som observerer i synlig lys. ESO er også en viktig partner i to fasiliteter ved Chajnantor, APEX og ALMA, som er nåtidens største astronomiprosjekt. På Cerro Armazones, ikke langt fra Paranal, er ESO i ferd med å bygge Extremely Large Telescope (ELT). Med en speildiameter på 39 meter vil dette bli det største «øye» i verden som ser opp på himmelen.