eso1830nb — Pressemelding

En galaktisk juvel

ESOs FORS2-instrument avbilder de fantastiske detaljene til spiralgalaksen NGC 3981

12. september 2018

FORS2, et instrument montert på ESOs Very Large Telescope, har observert spiralgalaksen NGC 3981 i all sin prakt. Bildet ble tatt som en del av ESO Cosmic Gems-program, som benytter seg av de sjeldne anledningene når observasjonsforholdene ikke er gode nok til å samle vitenskapelige data. I stedet for at ESOs teleskoper står ubrukt, gjør ESO Cosmic Gems-programmet at teleskopene kan ta visuelt imponerende bilder av den sørlige nattehimmelen.

Dette fantastiske bildet viser den strålende spiralgalaksen NGC 3981. Denne galaksen, som ligger i stjernebildet Begeret, ble avbildet i mai 2018 ved hjelp av instrumentet FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph 2 (FORS2) på ESOs Very Large Telescope (VLT).

FORS2 er montert på enhetsteleskop 1 (Antu) av VLT ved ESOs Paranal Observatory i Chile. Blant samlingen av banebrytende instrumenter som er montert på VLTs fire teleskoper, skiller FORS2 seg ut på grunn av sin ekstreme allsidighet. Dette «multiverktøyet» er i stand til å studere en rekke astronomiske objekter på mange forskjellige måter – samt å kunne produsere vakre bilder som dette.

Det følsomme blikket til FORS2 viser NGC 3981s spiralarm, hvor det ligger strødd med store strømmer av støv og stjernedannende regioner, og en fremtredende skive av varme, unge stjerner. Galaksen er vendt mot Jorden, slik at astronomene kan se rett inn i hjertet av denne galaksen og observere dens lyse senter, en svært energisk region som inneholder et supermassivt sort hull. Også vist i bildet, er NGC 3981s utvendige spiralstruktur. Noe deler av denne strukturen synes å ha blitt strukket utover fra galaksen, antagelig på grunn av gravitasjonsinnflytelsen fra et tidligere galaktisk møte.

NGC 3981 har mange galaktiske naboer. Galaksen ligger ca. 65 millioner lysår fra Jorden, og er en del av NGC 4038-gruppen, som også inneholder de kjente interagerende Antennegalaksene. Denne galaksegruppen er en del av den større Crater-skyen, som i seg selv er en mindre del av Virgo-superhopen, den enorme samlingen av galakser som vår egen Melkeveigalakse er en del av.

NGC 3981 er ikke det eneste interessante objektet avbildet i dette bildet. I tillegg til flere forgrunnsstjerner fra vår egen galakse, har FORS2 avbildet en frittsvevende asteroide som beveger seg over himmelen. Den er synlig som en svak linje mot toppen av bildet. Denne asteroiden avslører prosessen som brukes til å lage astronomiske bilder: Bildet er satt sammen av tre forskjellige eksponeringer i blått, grønt og rødt, som kan ses i stripen som viser asteroidens bane.

Dette bildet ble tatt som en del av ESOs Cosmic Gems-program, et formidlingsinitiativ for å produsere bilder av interessante, spennende eller visuelt attraktive objekter ved hjelp av ESO-teleskoper, for bruk innen utdanning og vitenskapsformidling. Programmet benytter teleskoptid som ikke kan brukes til vitenskapelige observasjoner. Dersom dataene som er blitt samlet kan være nyttige for fremtidige vitenskapelige formål, blir disse observasjonene lagret og gjort tilgjengelig for astronomer gjennom ESOs vitenskapsarkiv.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens desidert mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike, samt vertsnasjonen Chile og med Australia som en strategisk partner. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO oppført Very Large Telescope og det verdensledende Very Large Telescope Interferometer, samt de to kartleggingsteleskopene VISTA som observerer i infrarødt og VLT Survey Telescope som observerer i synlig lys. ESO er også en viktig partner i to fasiliteter ved Chajnantor, APEX og ALMA, som er nåtidens største astronomiprosjekt. På Cerro Armazones, ikke langt fra Paranal, er ESO i ferd med å bygge Extremely Large Telescope (ELT). Med en speildiameter på 39 meter vil dette bli det største «øye» i verden som ser opp på himmelen.