eso1831nb — Pressemelding

Irland blir medlem av European Southern Observatory

Irland signerer avtale om å bli ESOs 16. medlemsstat

26. september 2018

Den 26. september 2018 signerte John Halligan T.D., Irlands minister for opplæring, ferdigheter, innovasjon, forskning og utvikling, og Xavier Barcons, generaldirektør for ESO, tiltredelsesavtalen som vil føre til at Irland blir med i European Southern Observatory (ESO) – verdens mest produktive astronomiske observatorium. ESO ser frem til å ønske Irland velkommen og samarbeide med landets astronomer og industri.

Irske astronomer vil få tilgang til verdens mest avanserte bakkebaserte astronomiske teleskoper etter signeringen av Irlands tiltredelsesavtale i Dublin i dag, 26. september 2018. Undertegnelsen av avtalen følger enstemmig godkjenning av irsk medlemskap av ESO-rådet ved et møtes 6. juni 2018.

Den formelle ratifikasjonsprosessen for irsk medlemskap i ESO er allerede nesten fullført, etter godkjenning av Dáil Éireann og Seanad Éireann – Irlands nasjonale forsamling og senat. Denne prosessen vil bli fullført når ratifikasjonsdokumentet – et offisielt dokument – er mottatt av det franske utenriksdepartementet, som forventes å skje innen få dager. Dette vil bli den offisielle datoen for den irske tiltredelsen til ESO.

«Vi ønske gledelig Irland velkommen som det nyeste medlemmet av vår organisasjon», uttalte ESOs generaldirektør, Xavier Barcons. «Irlands blomstrende astronomiske samfunn vil bidra med bred kompetanse og styrke ESOs posisjon i fronten av global astronomi. Irske astronomer vil få tilgang til en serie av verdens mest avanserte bakkebaserte astronomiske teleskoper, og vil få muligheten til å være med på byggingen av neste generasjons ESO-instrumenter i samarbeid med andre ESO-medlemsstater. Vi gleder oss også til å samarbeide med irske industripartnere for å bygge og drive ESOs toppmoderne teleskoper.»

Tiltredelsen sementerer plasseringen av Irlands astronomiske forskningsmiljø som en ressurs for verdensomspennende astronomi. Med ESO-medlemskapet får Irland tilgang til ESOs førsteklasses teleskoper og instrumenter, inkludert Very Large Telescope (VLT) på Paranal og Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) på Chajnantor, samt muligheten til å bidra til bygging av Extremely Large Telescope (ELT) i de kommende årene.

Ved å bli med i ESO, utvider Irland sin allerede rike astronomihistorie, som strekker seg tilbake århundrer. I flere tiår på 1800-tallet hadde Irland verdens største teleskop – Leviathan of Parsonstown – et 1,8 meter reflekterende teleskop på Birr Castle (som nå er hjemmet til I-LOFAR, et europeisk lavfrekvent radioteleskop). Irlands livlige forskningsmiljø og høyteknologiske industrisektorer har støttet ESO-medlemskap i mange år, og vil nå få tilgang til en rekke instrumentering og industrielle muligheter som følge av ESO-medlemskap.

Når han snakket under signeringen, ønsket minister Halligan dette viktige skrittet i Irlands medlemsprosess velkommen: «Jeg er glad for å ha signert denne medlemsavtalen med European Southern Observatory. Dette representerer kulminasjonen av betydelig arbeid av regjeringen og ESO, samt det irske astrofysiske samfunnet. Som medlem av den ledende astronomiske forskningsorganisasjonen i verden får Irland tilgang til gode forsknings-, innovasjons-, samarbeids- og industrikontrakter. Denne betydelige investeringen i vårt vitenskapelige samfunn demonstrerer den irske regjeringens fortsatte satsing på forskning og utvikling i både våre akademiske og industrielle sektorer.»