eso1834nb — Pressemelding

Piraten på den sørlige himmelen

24. oktober 2018

FORS2, et instrument montert på ESOs Very Large Telescope, har observert den aktivt stjernedannende regionen NGC 2467 – noen ganger referert til som «Hodeskalle og tverrfugler»-tåken. Bildet ble tatt som en del av ESO Cosmic Gems-program, som benytter de sjeldne anledningene når observasjonsforholdene ikke er gode nok for å samle vitenskapelige data. I stedet for å stå på tomgang, gjør ESOs Cosmic Gems-program at ESOs teleskoper kan ta visuelt imponerende bilder av den sørlige nattehimmelen.

Dette levende bildet av den aktivt stjernedannende regionen NGC 2467 – noen ganger referert til som «Hodeskalle og tverrfugler»-tåken – er like uhyggelig som det er vakkert. Dette bildet av støv, gass og lyse unge stjerner som er gravitasjonelt bundet til hverandre i en form som ligner en glisende hodeskalle, ble tatt med FORS-instrumentet på ESOs Very Large Telescope (VLT). Mens ESOs teleskoper vanligvis brukes til innsamling av vitenskapelige data, kan de også ta bilder som dette – som er vakre for skjønnhetens skyld.

Det er lett å se motivasjonen bak kallenavnet «Hodeskalle og tverrfugler»-tåken. Denne unge, lyse formasjonen ligner tydelig et uhyggelig, hult ansikt, hvorav kun den gapende munnen er synlig her. NGC 2467 lurer i stjernebildet Akterstavnen (Puppis på latin).

Denne tåkete samlingen av stjernehoper er fødestedet til mange stjerner, hvor et overskudd av hydrogengass gir råmaterialet til stjernedanningen. NGC 2467 er egentlig ikke én tåke, og dens stjernehoper beveger seg i forskjellige hastigheter. Det er bare en tilfeldig plassering langs synslinjen fra Jorden som gjør stjernene og gassen danner et slags ansikt. Dette flotte bildet kan ikke fortelle astronomer noe nytt, men det gir oss alle et glimt inn i den sørlige nattehimmelen, som lyser av underverker som er usynlige for menneskeøyet.

Akterstavnen er en av tre nautisk navngitte stjernebilder som seiler over den sydlige nattehimmelen, og som pleide å utgjøre en del av det gigantiske stjernebildet Argo Navis, oppkalt etter skipet til den mytiske Jason og argonautene. Argo Navis har siden blitt delt inn i tre: Carina (Kjølen), Vela (Seilet) og Puppis (Akterstavnen), hvor NGC 2467 finner sitt hjem i sistnevnte. Ettersom den heroiske figuren Jason er mest kjent for hans tyveri av det gylne skinn, hviler ikke NGC 2467 bare midt i et stort himmelsk skip, men blant tyver – et passende sted for denne pirattåken.

Dette bildet ble tatt som en del av ESOs Cosmic Gems-program, et initiativ for å produsere bilder av interessante, spennende eller visuelt attraktive objekter ved hjelp av ESO-teleskoper, for bruk innen utdanning og formidling. Programmet benytter teleskoptid som ikke kan brukes til vitenskapelige observasjoner. Dersom dataene som er blitt samlet kan være nyttige for fremtidige vitenskapelige formål, blir disse observasjonene lagret og gjort tilgjengelig for astronomer gjennom ESOs vitenskapsarkiv.