eso1838nb — Pressemelding

Kosmisk slange

ESOs VLT avbilder et intrikat buktende system formet av kolliderende stjernevinder

19. november 2018

VISIR-instrumentet på ESOs Very Large Telescope har tatt dette fantastiske bildet av et nylig oppdaget massivt trippelstjernesystem. Systemet har fått kallenavnet Apep etter en gammel egyptisk guddom, og kan være den første gammaglimt-kilden som er blitt funnet.

Denne buktende virvelen som er avbildet av VISIR-instrumentet på ESOs Very Large Telescope (VLT), har en eksplosiv fremtid foran seg. Det er et Wolf-Rayet-stjernesystem, og en sannsynlig kilde til et av de mest energiske fenomenene i universet – et langvarig gammaglimt.

«Dette er det første systemet av denne typen som blir oppdaget i vår egen galakse», forklarer Joseph Callingham ved Netherlands Institute for Radio Astronomy (ASTRON), hovedforfatter av studien som rapporterer dette funnet. «Vi hadde aldri forventet å finne et slikt system i vår egen bakgård.» [1]

Systemet, som omfatter flere massive stjerner omgitt av en virvel av støv, er offisielt kjent ved katalogreferansen 2XMM J160050.7-514245. Men astronomene har valgt å gi dette fascinerende objektet det fengende kallenavnet «Apep».

Apep fikk kallenavnet sitt basert på sin buktende form, som minner om en slange som er surret rundt de sentrale stjernene. Systemets navnebror var en gammel egyptisk guddom, en gigantisk slange som legemliggjorde kaos. Navnet passer godt for et slikt voldelig stjernesystem. Det ble antatt at Ra, solguden, ville kjempe mot Apep hver kveld; bønn og tilbedelse sørget for Ras seier og Solens tilbakekomst.

Gammaglimt er blant de mektigste eksplosjonene i universet. De kan ha varighet mellom noen tusendeler av et sekund og noen timer, og de kan frigjøre like mye energi som Solen vil sende ut i løpet av hele sin levetid. Langvarige gammaglimt – de som varer lenger enn to sekunder – antas å skyldes supernovaeksplosjonene av hurtigroterende Wolf-Rayet-stjerner.

Noen av de mest massive stjernene i universet utvikler seg til Wolf-Rayet-stjerner mot slutten av livene sine. Dette stadiet er kortvarig, og Wolf-Rayet-stjerner overlever i denne tilstanden i bare noen få hundre tusen år – et øyeblikk i kosmologisk sammenheng. I løpet av den tiden kaster de ut store mengder materiale i form av en kraftig stjernevind, som kastes utover i millioner av kilometer i timen. Apeps stjernevind ble målt å reise med en forbausende hastighet på 12 millioner km/t.

Disse stjernevindene har dannet de forseggjorte skyene som omgir dette trippelstjernesystemet. Systemet består av et dobbeltstjernesystem og en følgesvenn som holdes sammen av gravitasjonskreftene. Selv om bare to stjernelignende objekter er synlige i dette bildet, er den lavere kilden faktisk en uoppløst dobbel Wolf-Rayet-stjerne. Denne dobbeltstjernen er ansvarlig for å forme de buktende virvlene rundt Apep, som dannes i kjølvannet av de kolliderende stjernevindene fra de to Wolf-Rayet-stjernene.

Sammenlignet med den ekstraordinære hastigheten til Apeps stjernevind, virvler støvhjulet i et rolig tempo på under to millioner km/t. Uoverensstemmelsen mellom hastigheten til Apeps raske stjernevind og det trege støvhjulet antas å skyldes at en av stjernene i dobbeltstjernesystemet sender ut både en rask og en langsom stjernevind – i forskjellige retninger.

Dette ville innebære at stjernen gjennomgår en nesten-kritisk rotasjon – det vil si at den roterer så fort at det nesten river seg selv i stykker. En Wolf-Rayet-stjerne med en slik rask rotasjon antas å produsere et langvarig gammaglimt når kjerne kollapser mot slutten av dens liv.

[1] Callingham, nå ved Netherlands Institute for Radio Astronomy (ASTRON), gjorde en del av denne undersøkelsen mens han var ved Universitetet i Sydney og jobbet sammen med forskningsleder Peter Tuthill. I tillegg til observasjoner gjort me ESO-teleskoper, brukte teamet også Anglo-Australian Telescope ved Siding Spring Observatory i Australia.

Denne studien ble presentert i den vitenskapelige artikkelen «Anisotropic winds in Wolf-Rayet binary identify potential gamma-ray burst progenitor» i tidsskriftet Nature Astronomy 19. november 2018.