eso1839nb — Pressemelding

SPECULOOS ser sitt første lys

Fire teleskoper dedikert til letingen etter beboelige planeter rundt nærliggende, kalde stjerner har en vellykket start ved ESOs Paranal Observatory

5. desember 2018

SPECULOOS-prosjektet har gjort sine første observasjoner hos European Southern Observatorys Paranal Observatory i Nord-Chile. SPECULOOS vil fokusere på å oppdage planeter på størrelse med Jorden som går i bane i nærheten av ultrakalde stjerner og brune dverger.

SPECULOOS Southern Observatory (SSO) er blitt installert på Paranal Observatory, og har tatt sine første teknikk- og kalibreringsbilder – en prosess kjent som «første lys». Etter at denne ferdigstillingsfasen er over, vil denne nye gruppen av planetjaktende teleskoper starte vitenskapelige operasjoner, som begynner for alvor i januar 2019.

SSO er kjernefasiliteten til et nytt eksoplanetjaktende prosjekt kalt Search for habitable Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars (SPECULOOS) [1], og består av fire teleskoper utstyrt med hovedspeil med 1 meters diameter. Teleskopene – kalt Io, Europa, Ganymede og Callisto etter de fire galileiske månene rundt Jupiter – vil utnytte de flotte observasjonsforholdene på Paranal, som også er hjemsted for ESOs flaggskipteleskop Very Large Telescope (VLT). Paranal er et nesten perfekt sted for astronomi, med sin mørke himmel og stabile, tørre klima.

Disse teleskopene har en viktig oppgave. SPECULOOS har som mål å søke etter potensielt beboelige planeter på størrelse med Jorden som går i bane rundt ultrakalde stjerner eller brune dverger, hvor de planetariske populasjonene fortsatt er mest uutforsket. Bare noen få eksoplaneter er blitt funnet rundt disse stjernene, og enda færre ligger i den beboelige sonen. Selv om disse lyssvake stjernene er vanskelige å observere, er det mange av dem – de utgjør om lag 15 % av stjernene i det nærliggende universet. SPECULOOS er designet for å utforske 1000 slike stjerner, inkludert de nærmeste, lyseste og minste, på jakt etter jordlignende beboelige planeter.

«SPECULOOS gir oss en hittil enestående evne til å oppdage planeter på størrelse med Jorden som går i bane rundt noen av våre minste og kaldeste nabostjerner», forklarer Michaël Gillon ved Universitetet i Liège, hovedforsker av SPECULOOS-prosjektet. «Dette er en unik mulighet til å avdekke detaljene rundt disse nærliggende verdenene.»

SPECULOOS vil lete etter eksoplaneter ved hjelp av passasjemetoden [2], og følger dermed i sporene til prototypen TRAPPIST-South-teleskopet på ESOs La Silla Observatory. Det teleskopet har vært i drift siden 2011 og oppdaget det berømte planetariske systemet TRAPPIST-1. Når en planet passerer foran stjernen, blokkerer den noen av stjernens lys – planeten forårsaker en liten delvis formørkelse – noe som resulterer i en subtil, men påvisbar dimming av stjernen. Eksoplaneter som går rundt en mindre stjerne blokkerer mer av stjernens lys under en passasje, noe som gjør disse periodiske formørkelsene mye lettere å oppdage enn de som er forbundet med større stjerner.

Hittil har bare en liten brøkdel av eksoplanetene detektert ved denne metoden vært på størrelse med Jorden eller mindre. De små størrelsene på stjernene som SPECULOOS skal observere, kombinert med den høye følsomheten til teleskopene, gjør det imidlertid mulig å gjenkjenne planeter på størrelse med Jorden som passerer foran stjernen sin og som befinner seg i den beboelige sonen. Disse planetene vil være egnet for oppfølgingsobservasjoner med store bakke- eller rombaserte teleskoper.

«Teleskopene er utstyrt med kameraer som er svært følsomme i nær-infrarød», forklarer Laetitia Delrez fra Cavendish Laboratory, Cambridge, en medforsker i SPECULOOS-teamet. «Denne strålingen er litt utenfor hva det menneskelige øyne kan se, og er den primære strålingen som sendes ut fra de svake stjernene som SPECULOOS vil fokusere på.»

Teleskopene og deres fargerike fester ble bygget av det tyske selskapet ASTELCO og er beskyttet av kupler laget av den italienske produsenten Gambato. Prosjektet vil få støtte fra de to 60 cm TRAPPIST-teleskopene, hvor den ene befinner seg på ESOs La Silla Observatory og den andre i Marokko [3]. Prosjektet vil i løpet av tiden også inkludere SPECULOOS Northern Observatory og SAINT-Ex, som for tiden er under bygging på henholdsvis Tenerife i Spania og i San Pedro Mártir i Mexico.

Det er også potensiale for et spennende samarbeid med Extremely Large Telescope (ELT), ESOs fremtidige flaggskipteleskop, som for tiden er under bygging på Cerro Armazones. ELT vil kunne observere planeter oppdaget av SPECULOOS i enestående detalj – kanskje til og med å analysere atmosfæren deres.

«Disse nye teleskopene vil gi oss mulighet til å undersøke nærliggende jordlignende verdener i universet i større detalj enn vi kunne forestille oss for ti år siden», konkluderte Gillon. «Dette er utrolig spennende tider for eksoplanetvitenskap.»

[1] Speculoos, eller spekulatius, er en deilig type krydret kjeks tradisjonelt bakt i Belgia og andre land i forbindelse med Saint Nicholas’ dag 6. desember. Navnet, med sine søte konnotasjoner, reflekterer den belgiske opprinnelsen til SPECULOOS-prosjektet. TRAPPIST-prosjektet har også en lignende belgisk navnebror – den ble oppkalt etter Trappist-øl, hvorav de fleste brygges i Belgia.

[2] Passasjemetoden er en av flere metoder for å oppdage eksoplaneter. En rekke instrumenter, inkludert ESOs planetjaktende HARPS-spektrografen på La Silla Observatory, bruker radialhastighetsmetoden til å oppdage eksoplaneter ved å måle endringer i stjernens hastighet på grunn av en eksoplanet som går i bane rundt den.

[3] SSO mottok også finansiering fra Det europeiske forskningsrådet under EUs syvende rammeprogram (FP7/2007–2013)/ERC-tilskuddsavtale nummer 336480, fra Simons og MERAC Foundations, og fra private sponsorer.

SPECULOOS Southern Observatory (SSO) er et prosjekt utført av Universitetet i Liège (Belgia), Cavendish Laboratory, Cambridge (Storbritannia) og King Abdulaziz University (Saudi Arabia), under ledelse av forsker Michaël Gillon og leder av gruppen EXOplanets in Transit: Identification and Characterization (EXOTIC) ved Department of Astrophysics, Geophysics and Oceanography (AGO) ved Universitetet i Liège. SSO involverer også forskere fra universiteter i Bern, Birmingham og Warwick. ESO støtter SSO, som er plassert ved Paranal Observatory i den chilenske Atacama-ørkenen.