eso1840nb — Pressemelding

En dans med fienden

Det skarpeste bildet av R Aquarii noensinne

12. desember 2018

Under testingen av et nytt delsystem på det planetjaktende instrumentet SPHERE på ESOs Very Large Telescope, kunne astronomer fange dramatiske detaljer av det turbulente stjerneforholdet i dobbeltstjernesystemet R Aquarii med enestående klarhet – til og med sammenlignet med observasjoner fra Hubble-romteleskopet.

Dette spektakulære bildet – det andre bildet publisert i forbindelse med ESOs R Aquarii-uke – viser intime detaljer hos den dramatiske stjerneduoen som utgjør dobbeltstjernen R Aquarii. Selv om de fleste dobbeltstjerner er bundet av gravitasjonskrefter i en grasiøs vals, er forholdet mellom stjernene til R Aquarii langt mindre rolig. Til tross for sin lille størrelse, holder den minste av de to stjernene i dette paret på å strippe materiale fra sin døende følgesvenn – en rød kjempe.

Flere år med observasjoner har avdekket den spesielle historien bak dobbeltstjernen R Aquarii, som er synlig i sentrum av dette bildet. Den største av de to stjernene, den røde kjempen, er en type stjerne kjent som en Mira-variabel. På slutten av livet begynner disse stjernene å pulsere og blir tusen ganger lysere enn Solen når deres ytre gasslag utvider seg og kastes utover i det interstellare rommet.

Dødskrampene til denne enorme stjernen er allerede dramatiske, men innflytelsen fra den ledsagende hvite dvergstjernen forvandler denne interessante astronomiske situasjonen til et uhyggelig kosmisk skuespill. Den hvite dvergen, som er mindre, tettere og mye varmere enn den røde kjempen, drar til seg materiale fra de ytre lagene av sin større følgesvenn. Jetstråler av stjernemateriale kastet av denne døende kjempen og kan sees i dette bildet av R Aquarii.

Av og til samles nok materiale på overflaten av den hvite dvergen til å utløse en termonukleær nova-eksplosjon, en hendelse som kaster stor mengde materiale ut i rommet. Restene av tidligere nova-hendelser kan ses i den tynne tåken av gass som utstråler fra R Aquarii i dette bildet.

R Aquarii ligger bare 650 lysår unna Jorden – en nær nabo i astronomisk skala – og er en av de nærmeste symbiotiske dobbeltstjernene til Jorden. Derfor har denne spennende dobbeltstjernen fått særlig oppmerksomhet fra astronomer i flere tiår. Å avbilde de utrolige karakteristikkene til R Aquarii var en perfekt måte for astronomer å teste mulighetene til Zürich IMaging POLarimeter (ZIMPOL), en komponent festet på det planetjaktende instrumentet SPHERE. Resultatene overgikk observasjoner fra rommet – bildet vist her er enda skarpere enn observasjoner gjort med NASA/ESA Hubble-romteleskopet.

SPHERE ble utviklet over mange år med studier og konstruksjon for å fokusere på et av de mest utfordrende og spennende områdene av astronomi: letingen etter eksoplaneter. Ved å bruke et toppmoderne adaptivt optisk system og spesialiserte instrumenter som ZIMPOL, kan SPHERE oppnå den utfordrende prestasjonen å avbilde eksoplaneter direkte. SPHEREs evner er imidlertid ikke begrenset til letingen etter unnvikende eksoplaneter. Instrumentet kan også brukes til å studere en rekke astronomiske kilder – som kan ses fra dette trollbindende bildet av R Aquarii.

Denne studien ble presentert i den vitenskapelige artikkelen «SPHERE / ZIMPOL observations of the symbiotic system R Aqr. I. Imaging of the stellar binary and the innermost jet clouds» av H.M. Schmid et al. i tidsskriftet Astronomy & Astrophysics.

Teamet bestod av: H. M. Schmid (ETH Zurich, Institute for Astronomy, Sveits), A. Bazzon (ETH Zurich, Institute for Astronomy, Sveits), J. Milli (European Southern Observatory), R. Roelfsema (NOVA Optical Infrared Instrumentation Group at ASTRON, Nederland), N. Engler (ETH Zurich, Institute for Astronomy, Sveits) , D. Mouillet (Université Grenoble Alpes and CNRS, Frankrike), E. Lagadec (Université Côte d’Azur, Frankrike), E. Sissa (INAF and Dipartimento di Fisica e Astronomia “G. Galilei” Universitá di Padova, Italia), J.-F. Sauvage (Aix Marseille Univ, Frankrike), C. Ginski (Leiden Observatory and Anton Pannekoek Astronomical Institute, Nederland), A. Baruffolo (INAF), J.L. Beuzit (Université Grenoble Alpes and CNRS, Frankrike), A. Boccaletti (LESIA, Observatoire de Paris, Frankrike), A. J. Bohn (ETH Zurich, Institute for Astronomy, Sveits), R. Claudi (INAF, Italia), A. Costille (Aix Marseille Univ, Frankrike), S. Desidera (INAF, Italia), K. Dohlen (Aix Marseille Univ, Frankrike), C. Dominik (Anton Pannekoek Astronomical Institute, Nederland), M. Feldt (Max-Planck-Institut für Astronomie, Tyskland), T. Fusco (ONERA, Frankrike), D. Gisler (Kiepenheuer-Institut für Sonnenphysik, Tyskland), J.H. Girard (European Southern Observatory), R. Gratton (INAF, Italia), T. Henning (Max-Planck-Institut für Astronomie, Tyskland), N. Hubin (European Southern Observatory), F. Joos (ETH Zurich, Institute for Astronomy, Sveits), M. Kasper (European Southern Observatory), M. Langlois (Centre de Recherche Astrophysique de Lyon and Aix Marseille Univ, Frankrike), A. Pavlov (Max-Planck-Institut für Astronomie, Tyskland), J. Pragt (NOVA Optical Infrared Instrumentation Group at ASTRON, Nederland), P. Puget (Université Grenoble Alpes, Frankrike), S.P. Quanz (ETH Zurich, Institute for Astronomy, Sveits), B. Salasnich (INAF, Italia), R. Siebenmorgen (European Southern Observatory), M. Stute (Simcorp GmbH, Tyskland), M. Suarez (European Southern Observatory), J. Szulagyi (ETH Zurich, Institute for Astronomy, Sveits), C. Thalmann (ETH Zurich, Institute for Astronomy, Sveits), M. Turatto (INAF, Italia), S. Udry (Geneva Observatory, Sveits), A. Vigan (Aix Marseille Univ, Frankrike), and F. Wildi (Geneva Observatory, Sveits).