eso1841nb — Pressemelding

ESO skal huse Cherenkov Telescope Array-South på Paranal

ESO inngår partnerskap med verdens største gammastrålingsobservatorium

20. desember 2018

ESOs generaldirektør og administrerende direktør i Cherenkov Telescope Array (CTA) Observatory har inngått avtalen som trengs for at CTAs fasiliteter på den sørlige halvkule skal settes opp på ESOs Paranal Observatory i Chile. I tillegg har den chilenske regjeringen og ESO signert avtalen som gjør det mulig for ESO å huse dette nye teleskopet på ESOs Paranal Observatory-område. Dette vil gi verdens mest ambisiøse gammastrålingsobservatorium tilgang til Chiles fantastiske observasjonsforhold, samt ESOs toppmoderne infrastruktur, kompetanse og fasiliteter. ESO vil drive anlegget på vegne av CTA og dets medlemmer.

Cherenkov Telescope Array (CTA) er neste generasjons bakkebaserte instrument utviklet for å oppdage meget høy-energiske gammastråler, utplassert både på den sørlige og den nordlige halvkule. Gammastråler er elektromagnetisk stråling med svært høy energi som sendes ut av de varmeste og mest ekstreme objektene i universet, som supermassive sorte hull, supernovaer og kanskje til og med det store smellet.

Den 19. desember 2018 møttes Federico Ferrini, administrerende direktør for Cherenkov Telescope Array Observatory (CTAO), og Xavier Barcons, ESOs generaldirektør, på ESOs kontor i Santiago i Chile. Sammen med ESOs operasjonsleder, Andreas Kaufer, og annet ESO-personell, undertegnet de avtalen om bygging og drift av CTAs sørlige teleskoppark innenfor ESOs Paranal-område i Nord-Chile.

Viseutenriksminister i Chile, Carolina Valdivia Torres, og ESOs generaldirektør signerte også avtalen som gjør det mulig for ESO å huse CTA-South på Paranal Obesrvatory som et ESO-program.

En tredje avtale ble allerede undertegnet 17. desember 2018 mellom Chilean National Commission for Science and Technology (CONICYT) og CTAO. Samarbeidsavtalen tar sikte på å fremme astronomisk forskning i Chile, og kapitaliserer på åpningen av et nytt observasjonsvindu mot universet av CTA-South.

Med disse tre avtalene på plass, vil CTAO kunne begynne å bygge sin sørlige teleskoppark. Instituto de Astrofisica de Canarias huser CTAs teleskoper på den nordlige halvkule ved Observatorio del Roque de los Muchachos på øya La Palma i Spania. Byggingen av både de nordlige og sørlige teleskopene forventes å starte i 2020.

Plasseringen av CTA-South skal ligge kun 11 kilometer sørøst for Very Large Telescope på ESOs Paranal Observatory i Atacama-ørkenen, og kun 16 kilometer fra byggeplassen til det kommende Extremely Large Telescope. Dette er en av de tørreste og mest isolerte områdene på Jorden – et astronomisk paradis. I tillegg til de ideelle forholdene for helårsobservasjoner, gir installasjon av CTA på Paranal Observatory fordelene med ESOs infrastruktur. De eksisterende infrastrukturene og fasilitetene, samt ESOs langvarige erfaring med å lede internasjonale astronomiske prosjekter i Chile, vil alle bidra til byggingen og driften av den nye teleskopparken.

«Takket være avtalene som er undertegnet i dag, vil CTAO ikke bare ha nytte av Chiles spektakulære natthimmel, men også ESOs fasiliteter og lange erfaring, noe som vil være et uvurderlig bidrag til realiseringen av dette ambisiøse teleskopsystemet», sier Federico Ferrini. «Samarbeidet mellom ESO og CTAO vil fungere som hjørnesteinen i den raskt voksende æraen for flerkildet astronomi, noe som gir mulighet for videre samarbeid med andre store infrastrukturer, som Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), Square Kilometer Array (SKA) og gravitasjonsbølgeinterferometre.»

Nåværende teleskopparker av Tsjerenkov-teleskoper er følsomme for svært høy-energiske gammastråler, men består bare av en håndfull individuelle teleskoper. CTA – med sitt større lyssamlingsområde og utmerket vinkeloppløsning – vil være den største og mest sensitive samlingen av gammastrålingsteleskoper i verden. CTA vil oppdage gammastråler med enestående nøyaktighet og vil være 10 ganger så følsom som noen av sine forgjengere.

Selv om Jordens atmosfære forhindrer gammastråler fra å nå frem til overflaten, vil CTAs speil og høyhastighetskameraer fange de kortvarige blinkene av den blå Tsjerenkovstrålingen som produseres når gammastråler interagerer med Jordens atmosfære. Ved å oppdage denne Tsjerenkovstrålingen vil forskerne kunne spore gammastrålingen tilbake til sin kosmiske opprinnelse.

Det vitenskapelige omfanget av CTA er ekstremt bredt: Fra å forstå rollen til relativistiske kosmiske partikler til å lete etter mørkt materie. CTA vil utforske det ekstreme universet, sondere miljøer fra det umiddelbare nabolaget rundt sorte hull til de kosmiske tomrommene på de største størrelsesskalaene. Det kan til og med føre til helt ny fysikk ettersom den studerer naturen til materie og krefter utover standardmodellen.

CTA vil operere på to steder – ett på hver halvkule – slik at teleskopene kan maksimere sin dekning av nattehimmelen. Når konstruksjonen er ferdig, vil CTAO bestå av 19 teleskoper på den nordlige halvkule – plassert ved Observatorio del Roque de los Muchachos på La Palma på Kanariøyene – og 99 teleskoper på den sørlige halvkule.

Mer enn 1400 forskere og ingeniører fra land på fem kontinenter er engasjert i den vitenskapelige og tekniske utviklingen av CTA. Aksjonærene i dagens juridiske enhet – CTAO gGmbH – er representanter for departementer og finansieringsorganer fra Australia, Østerrike, Tsjekkia, Frankrike, Tyskland, Italia, Nederland, Japan, Slovenia, Sør-Afrika, Spania, Sveits og Storbritannia [1]. De forbereder for tiden etableringen av European Research Infrastructure Consortium (CTAO ERIC) som skal konstruere det enorme observatoriet. ERIC vil bestå av CTAOs medlemsstater og tilknyttede land.

[1] Nederland og Sør-Afrika deltar i CTAO gGmbH som observatører.

CTA er et globalt initiativ for å bygge verdens største og mest følsomme høy-energiske gammastråleobservatorium. Mer enn 1400 forskere og ingeniører fra land på fem kontinenter (Armenia, Australia, Østerrike, Bulgaria, Brasil, Canada, Chile, Kroatia, Tsjekkia, Finland, Frankrike, Tyskland, Hellas, India, Irland, Italia, Japan, Mexico, Namibia, Nederland, Norge, Polen, Slovenia, Sør-Afrika, Spania, Sverige, Sveits, Thailand, Storbritannia, USA og Ukraina) og mer enn 200 forskningsinstitutter deltar i CTA-prosjektet. CTA vil være det fremste globale observatoriet for meget høy-energisk gammastrålingsastronomi i det neste tiåret og utover, samt det første bakkebaserte observatoriet for gammastrålingsastronomi som er tilgjengelig for de astronomi- og partikkelfysikkmiljøene over hele verden.