eso1901nb — Pressemelding

Gratis materiell fra ESO Supernova Supernova Planetarium & Visitor Centre

Omfattende gratis materiell for astronomiformidling er blitt gjort tilgjengelig fra verdens første planetarium med åpen kildekode

11. januar 2019

Siden åpningen i april 2018 har ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre delt universets underverker med mer enn 55 000 besøkende og fanget oppmerksomheten til publikum fra hele verden. Nå er ESO Supernovas omfattende bibliotek med høyoppløselige bilder, fantastiske videoer, pedagogiske tekster og planetariumressurser, samt en digital versjon av sin toppmoderne astronomiske utstilling, gjort fritt tilgjengelig på nettet.

ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre er verdens første planetarium med åpen kildekode, og en del av senterets oppdrag er å utvikle og dele bilder, tekster og materiell for både offentlig og astronomisk vitenskapskommunikasjon. Nå som ESO Supernova er åpen for publikum, er det omfattende innholdet i utstillingen, en rekke fascinerende planetariumshow, og mange andre typer formidlingsmateriell av høy kvalitet tilgjengelig online for gjenbruk under Creative Commons 4.0-lisens. Et spesielt høydepunkt i ESO Supernovas åpen kildekode-materiell er den permanente utstillingen i ESO Supernova – The Living Universe – som dekker temaet «livet i universet» i videste forstand. Utstillingen setter besøkende i kontakt med astronomiske emner ved å fokusere på koblingen mellom mennesket og universet og hvordan vi observerer universet – med vekt på ESOs anlegg. Tekster og bilder på panelene, veggbilder, gulvtrykk og berøringsskjermbilder som utgjør denne utstillingen på 2200 m2, er fritt tilgjengelige (se oppsummering nedenfor).

Panelene, utformet av design und mehr, kan nytes enten på nettsiden som HTML-innhold, som PDF-filer, eller til og med som InDesign-filer, som gjør at panelene kan tilpasses ethvert nødvendig formål. Panelene besvarer forskjellige astronomiske spørsmål på tre forskjellige nivåer: kort infotainment, dypere utdanningsnivå og på en enkel måte dedikert til barn. Hvert panel har høyoppløselige, flotte bilder og grafikk som er lett å forstå.

I tillegg til panelene inneholder det nye nettarkivet også mer enn 100 kioskapper som leverer interaktivt og ikke-interaktivt dybdeinnhold innen ulike astronomiske emner. I likhet med panelene er disse appene tospråklige. Appene vil bli oppdatert jevnlig for å legge til nytt innhold og å gjenspeile den nyeste astronomiske forskningen. Appene fungerer på en hvilken som helst internett-aktivert datamaskin som kjører en fullskjerm Chrome-nettleser, men er optimalisert for å bli sett på en skjerm med formatet 16:9 (for eksempel 1920×1080 piksler) [1].

Både de som er interessert i astronomi og fagfolk som arbeider på vitenskapssenter, kan også bla gjennom den omfattende databasen med høyoppløselige, høykvalitets astronomiske bilder og videoer som ble samlet for ESO Supernova. Disse arkivene har fantastiske astronomiske bilder fra teleskoper over hele verden, pedagogiske videoklipp, grafikk som er lett å forstå som forklarer astronomiske fenomener, kunstneriske fremstillinger, og fantastiske bilder av nattehimmelen.

Dette arkivet kommer i tillegg til den eksisterende databasen med bilder og videoer på ESOs hovednettside. Videoene i ESOs arkiv inkluderer også 360×180 graders opplevelsesfilmer som kan brukes med VR-briller, som Zeiss VR One, Oculus Rift, HTC Vive eller Google Cardboard. Et tredje bilde- og videoarkiv er tilgjengelig på ESA/Hubble-nettsiden, som også drives av ESO. Alt materialet kan gjenbrukes under Creative Commons 4.0-lisenser.

I tillegg til dette utvalget av materiell, deler ESO også et musikkarkiv med nesten 500 gratis musikkspor komponert av ESO musikkambassadører, inkludert Jennifer Galatis, Johan B. Monell, tonelabs, John Dyson, STAN DART og Steve Buick. Også tilgjengelig er 3D-modeller av alt fra ESO-teleskoper til stjernenes baner i Melkeveien.

ESO har allerede gitt ut flott visuelt materiell for planetarier, og fortsetter å legge til de tilgjengelige ressursene på nettet. Blant det fritt tilgjengelige materialet kan du finne to planetariumshow i full lengde: Europe to the Stars og The Sun, Our Living Star. Ettersom Supernova fortsetter å imponere publikum, vil ESO fortsette å utvikle materiell og ressurser for formidling av astronomi.

Oversikt over innhold

147 Utstillingspaneler som PDF-filer og Indesign-filer

147 HTML-paneler

104 Kioskapper (fungerer på hvilken som helst PC med en skjerm og Chrome-nettleser tilkoblet internett)

18 500 Høyoppløselige utstillingsbilder, alle under CC (opptil 50 000 piksler)

5000 Videoer (animasjoner og vodcasts), alle under CC (opptil UHD-oppløsning)

10 Virtual Reality-videoer

460 Musikkarkiv

13 3D-modeller

11 Kildekodelager for interaktive applikasjoner utviklet av HITS

26 Webkameraer, inkludert fisheye-utsikter over Paranal og ALMA som skal brukes i planetarier

[1] Appene er utgitt som de er og ESO kan dessverre ikke levere teknisk brukerstøtte. Vær oppmerksom på at bilder og videoer vil trenge noen minutter for å bli lastet ned første gang programmet startes og lagrer disse i hurtigbufferen. Bruk den nyeste Chrome-nettleseren og kjør den i Kiosk-modus (google-chrome --no-first-run --touch-events=enabled --disable-infobars --disable-session-crashed-bubble --disable-tab-switcher --disable-translate --kiosk URL). Ikke bruk Incognito-modus. Tillat tilstrekkelig diskplass. Appene er kun tilgjengelig på engelsk og tysk.

The ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre

ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre er et banebrytende astronomisenter for allmennheten og et pedagogisk anlegg, lokalisert ved ESOs hovedkontor i Garching bei München i Tyskland. Senteret inneholder det største skråstilte planetariet i Tyskland, Østerrike og Sveits, og en interaktiv utstilling som deler astronomiens fascinerende verden og ESO for å inspirere kommende generasjoner til å sette pris på og forstå universet rundt oss. Alt innhold finnes på engelsk og tysk. Vårt utdanningsprogram er gratis. For flere detaljer, besøk: supernova.eso.org

ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre er et samarbeid mellom European Southern Observatory (ESO) og Heidelberg Institute for Theoretical Studies (HITS). Bygningen er en donasjon fra Klaus Tschira Stiftung (KTS), en tysk stiftelse, og ESO driver anlegget.

ESO Supernova mottar stolt støtte fra: LOR Foundation, Evans & Sutherland og Sky-Skan.

Klaus Tschira Stiftung (KTS) ble opprettet i 1995 av fysikeren og SAP-grunnleggeren Klaus Tschira (1940–2015). KTS er en av Europas største privatfinansierte, ikke-kommersielle stiftelser. Stiftelsen fremmer forskning innen naturvitenskap, matematikk og datavitenskap, og forsøker å øke forståelsen for disse feltene. Stiftelsens forpliktelse begynner i barnehagen og fortsetter i skoler, universiteter og forskningsfasiliteter. Stiftelsen arbeider for nye metoder for vitenskapelig kunnskapsoverføring, og støtter både utvikling og formidling av forskningsresultater.

Heidelbergs institutt for teoretiske studier (HITS gGmbH) ble opprettet i 2010 av fysikeren og SAP-grunnleggeren Klaus Tschira (1940–2015) og Klaus Tschira-stiftelsen som et privat, ikke-kommersielt forskningsinstitutt. HITS utfører grunnforskning innen naturvitenskap, matematikk og datavitenskap, med fokus på behandling, strukturering og analyse av store mengder data. Forskningsfeltene spenner fra molekylærbiologi til astrofysikk. Aksjeeiere i HITS er HITS Stiftung, som er et datterselskap av Klaus Tschira Foundation, Heidelberg University og Karlsruhe Institute of Technology (KIT). HITS samarbeider også med andre universiteter og forskningsinstitutter og med industrielle partnere. Basisfinansiering av HITS leveres av HITS Stiftung med midler mottatt fra Klaus Tschira Foundation. De primære eksterne finansieringsorganene er Forbundsdepartementet for utdanning og forskning (BMBF), Tysklands forskningsfond (DFG) og EU.