eso1902nb — Pressemelding

Et flyktig kosmisk øyeblikk

Cosmic Gems-programmet til European Southern Observatory fotograferer det siste åndedraget til en døende stjerne

22. januar 2019

Den svake gløden som kommer fra den planetariske tåken ESO 577-24 vil bare fortsette i kort tid – rundt 10 000 år fremover, et lite øyeblikk i astronomisk sammenheng. ESOs Very Large Telescope har fotografert dette skallet av glødende ionisert gass som er synlige i sentrum av dette bildet – det siste åndedraget til en døende stjerne. Når gasskallet som utgjør denne planetariske tåken utvider seg og blir mer lyssvak, vil den sakte forsvinne fra syne.

Den planetariske tåken ESO 577-2 – et skall av glødende gass som sprer seg i rommet – dominerer dette bildet [1]. Denne planetariske tåken er restene etter en død kjempestjerne som har kastet av seg sine ytre gasslag og etterlatt en liten, intenst varm dvergstjerne. Denne stjerneresten vil gradvis avkjøles og falmes, der den lever ut sine dager som spøkelset til en engang stor, rød kjempe.

Røde kjemper er stjerner som har kommet til slutten av livet etter å ha brukt opp hydrogenbrennstoffet i kjernen sin og deretter begynt å trekke seg sammen som følge av gravitasjonskreftene. Etterhvert som en rød kjempe krymper, vil det enorme trykket sette i gang kjernen til stjernen igjen og få den til å kaste sine ytre gasslag ut i verdensrommet i form av en kraftig stjernevind. Den døende stjernens glødende kjerne sender ut ultrafiolett stråling som er intens nok til å ionisere disse utkastede gasslagene og få dem til å skinne. Resultatet er det vi ser som en planetarisk tåke – et siste, flyktig testament til en gammel stjerne i slutten av livet sitt [2].

Denne blendende planetariske tåken ble oppdaget som en del av National Survey Society – Palomar Observatory Sky Survey på 1950-tallet, og ble registrert i Abell Catalogue of Planetary Nebulae i 1966 [3]. Med en avstand på rundt 1400 lysår fra Jorden er den spøkelsesaktige ESO 577-24 kun synlig gjennom et kraftig teleskop. Når dvergstjernen kjøler seg ned, vil tåken fortsette å utvide seg i rommet og langsomt falme til vi ikke kan se den lenger.

Dette bildet av ESO 577-24 ble tatt som en del av ESO Cosmic Gems-programmet, et initiativ som produserer bilder av interessante, spennende eller visuelt attraktive objekter til bruk i utdanning og formidling ved hjelp av ESO-teleskoper. Programmet benytter teleskoptid som ikke kan brukes til vitenskapelige observasjoner. Likevel blir dataene samlet og gjort tilgjengelig for astronomer gjennom ESO Science Archive.

[1] Planetariske tåker ble først observert av astronomer på 1700-tallet. For dem så tåkenes svake glød og skarpe konturer ut til å ligne på planetene i solsystemet.

[2] Når Solen vår utvikler seg til en rød kjempe, vil den ha nådd den ærverdige alderen på 10 milliarder år. Men det er ingen grunn til panikk, for Solen er for tiden bare 5 milliarder år gammel.

[3] Astronomiske objekter har ofte en rekke offisielle navn, hvor forskjellige kataloger gir objektene forskjellige betegnelser. Det formelle navnet på dette objektet i Abell Catalogue of Planetary Nebulae er PN A66 36.