eso1903nb — Pressemelding

Bobler av splitter nye stjerner

6. februar 2019

Dette blendende området av nydannede stjerner i Den store magellanske sky (LMC) ble tatt av Multi Unit Spectroscopic Explorer-instrumentet (MUSE) på ESOs Very Large Telescope. Den relativt lille mengden støv i LMC kombinert med MUSEs detaljerte blikk gjorde det mulig å plukke ut intrikate detaljer i regionen sett i synlige bølgelengder.

Dette området av Den store magellanske sky (LMC) lyser i slående farger i dette bildet tatt av Multi Unit Spectroscopic Explorer-instrumentet (MUSE) på ESOs Very Large Telescope (VLT). Området – kjent som LHA 120-N 180B, eller N180 B på kortform – er en type stjernetåke kjent som en H II-region, som er en fruktbar kilde til nye stjerner.

LMC er en av Melkeveiens satellittgalakser og er hovedsakelig synlig fra den sørlige halvkule. Med en avstand på rundt 160 000 lysår fra Jorden befinner LMC seg praktisk talt utenfor døren vår. I tillegg til å være nærme oss, ser vi LMCs eneste spiralarm forfra, slik at vi enkelt kan inspisere områder som N180 B.

H II-regioner er interstellare tåker av ionisert hydrogen – de nakne kjernene til hydrogenatomer. Disse områdene er stjernefødestuer – og de nylig dannede massive stjernene er ansvarlige for ioniseringen av den omkringliggende gassen, noe som fører til et spektakulært syn. N180 B sin karakteristiske form består av en gigantisk boble av ionisert hydrogen omgitt av fire mindre bobler.

Dypt i denne glødende tåken har MUSE oppdaget en jetstråle som stråles ut fra en nydannet stjerne – et massivt, ungt stjerneobjekt med en masse 12 ganger større enn Solen. Jetstrålen – kalt Herbig-Haro 1177 eller HH 1177 – vises i detalj i dette medfølgende bildet. Dette er første gang en slik stråle er blitt observert i synlig lys utenfor Melkeveien, da de vanligvis er skjult av støvete omgivelser. Det relativt støvfrie miljøet til LMC gjør det mulig å observere HH 1177 ved synlige bølgelengder. Med en lengde på nesten 33 lysår er dette en av de lengste av denne typen jetstråle som noensinne er blitt observert.

HH 1177 forteller oss om livet til unge stjerner. Jetstrålen er sterkt kollimert, som vil si at det knapt sprer seg utover når den beveger seg utover i rommet. Jetstråler som dette er tilknyttet akkresjonsskivene rundt stjerner, og kan fortelle oss om hvordan nydannede stjerner samler materie. Astronomer har funnet ut at både stjerner med høy og lav masse sender ut kollimerte jetstråler slik som HH 1177 via lignende mekanismer. Dette hinter om at massive stjerner kan dannes på samme måte som sine familiemedlemmer med lavere masser.

MUSE har nylig blitt vesentlig forbedret ved at Adaptive Optics Facility er blitt lagt til instrumentet, hvis vidfeltmodus så sitt første lys i 2017. Adaptiv optikk er prosessen hvor ESOs teleskoper kompenserer for uskarpheter i atmosfæren, slik at tilsynelatende blinkende stjerner blir omdannet til skarpe bilder med høy oppløsning. Etter at man har samlet disse dataene, har tilsetningen av smalfeltmodus gitt MUSE et blikk som er nesten like skarp som NASA/ESA Hubble-romteleskopet, noe som gir instrumentet potensialet til å utforske universet i større detalj enn noen gang før.

Denne studien ble presentert i den vitenskapelige artikkelen «An optical parsec-scale jet from a massive young star in the Large Magellanic Cloud» i tidsskriftet Nature.

Forskningsteamet bestod av: A.F. McLeod (som gjorde forskningen ved University of Canterbury, New Zealand og som nå er ved Department of Astronomy, University of California, Berkeley og Department of Physics and Astronomy, Texas Tech University, USA), M. Reiter (Department of Astronomy, University of Michigan, Ann Arbor, USA), R. Kuiper (Institute of Astronomy and Astrophysics, University of Tübingen, Tyskland), P. D. Klaassen (UK Astronomy Technology Centre, Royal Observatory Edinburgh, Storbritannia) og C. J, Evans (UK Astronomy Technology Centre, Royal Observatory Edinburgh, Storbritannia).