eso1904nb — Pressemelding

En kosmisk flaggermus

ESOs Cosmic Gems-program har fotografert de støvete skyene til Den kosmiske flaggermus

14. mars 2019

Skjult i en av de mørkeste hjørnene av Orion-stjernebildet, sprer Den kosmiske flaggermusen sine vinger gjennom det interstellare rom rundt 2000 lysår unna. Stjernetåken er opplyst av de unge stjernene som ligger i sentrum av tåken – til tross for at stjernene er skjult av støvskyer, opplyser de likevel stjernetåken. Tåken er for lyssvak å ses med det blotte øye, men ESOs Very Large Telescope avslører NGC 1788 sine farger i dette bildet – det mest detaljerte bildet av dette objektet hittil.

ESOs Very Large Telescope (VLT) har fått et glimt av den eteriske stjernetåken NGC 1788, kalt Den kosmiske flaggermus, skjult i de mørkeste hjørnene av stjernebildet Orion. Denne flaggermusformede refleksjonståken sender ikke ut lys – i stedet er tåken opplyst av en hop av unge stjerner i sentrum av tåken, som bare er svakt synlige gjennom støvskyene. Vitenskapelige instrumenter har kommet langt siden NGC 1788 først ble studert, og dette bildet tatt av VLT er det mest detaljerte portrettet av denne tåken som noensinne er tatt.

Selv om denne spøkelsesaktige tåken ser ut til å være isolert fra andre kosmiske objekter, tror astronomer at den ble formet av kraftige stjernevinder fra de massive stjernene utenfor tåken. Disse strømmene av brennende plasma kastes fra en stjernes øvre atmosfære i utrolige hastigheter og former skyene som omgir stjernene i Den kosmiske flaggermusen.

NGC 1788 ble først beskrevet av den tysk-britiske astronomen William Herschel, som inkluderte den i en katalog som senere tjente som grunnlag for en av de mest betydningsfulle samlingene av dype himmelobjekter, The New General Catalog (NGC-katalogen) [1]. Et godt bilde av denne lille og lyssvake tåken var allerede tatt av MPG/ESO 2.2-metre telescope på ESOs La Silla-observatorium, men dette nye bildet er et stort skritt videre. De intrikate detaljene til Den kosmiske flaggermusens støvete vinger ble avbildet for 20-årsdagen for en av ESOs mest allsidige instrumenter, FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph 2 (FORS2).

FORS2 er et instrument montert på Antu, et av VLTs 8,2 meter store enhetsteleskoper ved Paranal-observatoriet. Dets evne til å avbilde store områder av himmelen i eksepsjonell detalj har gjort det til et ettertraktet medlem av ESOs flåte av banebrytende vitenskapelige instrumenter. Siden instrumentet så sitt første lys for 20 år siden, har FORS2 blitt kjent som «den sveitsiske hærkniven av instrumenter». Dette kallenavnet kommer av instrumentets unikt brede utvalg av funksjoner [2]. FORS2s allsidighet strekker seg utover rent vitenskapelig bruk – dets evne til å ta vakre, høykvalitetsbilder gjør dette til et spesielt nyttig verktøy for vitenskapsformidling.

Dette bildet ble tatt som en del av ESO Cosmic Gems-programmet, et initiativ som produserer bilder av interessante, spennende eller visuelt attraktive objekter til bruk i utdanning og formidling ved hjelp av ESO-teleskoper. Programmet benytter teleskoptid som ikke kan brukes til vitenskapelige observasjoner. Likevel blir dataene samlet og gjort tilgjengelig for astronomer gjennom ESO Science Archive.

[1] I 1864 publiserte John Herschel katalogen General Catalog of Nebulae and Clusters, som bygget på omfattende kataloger og inneholdt oppføringer av mer enn fem tusen spennende dype himmelobjekter. 24 år senere ble denne katalogen utvidet av John Louis Emil Dreyer og publisert som New General Catalog of Nebulae and Clusters of Stars (NGC-katalogen), en omfattende samling av fantastiske dype himmelobjekter.

[2] I tillegg til å kunne vise store områder av himmelen med høy presisjon, kan FORS2 også måle spektra av flere objekter i natthimmelen og analysere polarisasjonen til lyset. Data fra FORS2 er grunnlaget for over 100 vitenskapelige studier publisert hvert år.