eso1906nb — Pressemelding

La Silla-observatoriet fyller 50 år!

ESOs første observatorium feirer et halvt århundre med astronomisk forskning

29. mars 2019

La Silla-observatoriet har siden innvielsen i 1969 vært i forskningsfronten innen astronomi. Observatoriets toppmoderne instrumenter har gjort det mulig for astronomer å gjøre banebrytende funn, samt banet vei for fremtidige generasjoner av teleskoper. Selv etter 50 år med observasjoner fortsetter ESOs teleskoper på La Silla å skyve astronomiens grenser, oppdage fremmede verdener og vise kosmos i fantastisk detalj.

Byggingen av La Silla på toppen av det chilenske fjellet Cinchado i utkanten av Atacama-ørkenen, startet i 1965, tre år etter at ESO ble grunnlagt [1]. Lokasjonen ble valgt på grunn av dets tilgjengelighet, tørre klima og ideelle observasjonsforhold – perfekt for å bygge et verdensledende observatorium.

Observasjonene fra La Silla begynte med de relativt små teleskopene ESO 1-m og ESO 1,52-m. Antallet og omfanget av teleskoper på La Silla har økt etter hvert som observatoriet har utviklet seg. Nå finnes det 13 operative teleskoper der – ikke bare fra ESO, men fra forskjellige land, universiteter og samarbeidsprosjekter fra hele verden. Disse teleskopene inkluderer TRAPPIST-South, Rapid Eye Mount Telescope (REM) og TAROT-teleskopet.

Selv 50 år etter innvielsen, er La Silla fortsatt i forskningsfronten, og bidrar med data til over 200 vitenskapelige artikler hvert år. Selv om ESOs flaggskipsobservatorium nå er Very Large Telescope (VLT) på Paranal, drifter ESO fortsatt to av de mest produktive teleskopene i 4-metersklassen i verden på La Silla. ESOs første store teleskop, ESO 3,6-meter, er hjemmet til verdens fremste ekstrasolare planetjeger – High Accuracy Radial velocity Planet Searcher (HARPS), en spektrograf med uovertruffen presisjon som har oppdaget mange fremmede verdener.

Det andre ESO-teleskopet som fortsatt er i drift på La Silla – det 3,58 meter store New Technology Telescope (NTT) – var banebrytende da det ble verdens første teleskop som hadde et datastyrt hovedspeil. Denne innovative teknologien, kalt aktiv optikk, ble utviklet hos ESO og brukes nå av de fleste av store teleskoper i verden. I tillegg til å utføre et bredt spekter av vitenskapelige observasjoner, var dette teleskopet medvirkende til å legge til rette for VLT.

Begge teleskopene vil fortsatt oppgraderes for å beholde dem i forskningsfronten. NTT vil snart huse det banebrytende SoXS-instrumentet, en spektrograf designet for å følge opp forbigående og variable astronomiske hendelser fra bildekartlegginger av nattehimmelen. ESO 3,6-metersteleskop vil huse NIRPS, et infrarødt planetjaktende instrument som vil utfylle HARPS’ allerede imponerende evner. Disse nye instrumentene, sammen med nye teleskoper som ExTrA og BlackGEM, vil sikre at La Silla-observatoriet forblir i den astronomiske forskningsfronten.

Mange av ESOs 10 største vitenskapelige funn ble gjort med teleskoper på La Silla. Høydepunktene de siste 50 årene inkluderer oppdagelsen av den akselererende utvidelsen av universet – et funn som mottok Nobelprisen i fysikk i 2011; oppdagelsen av en planet rundt den nærmeste stjernen til Sola; observasjonen av det første lyset fra en gravitasjonsbølgekilde; bestemmelsen av de mest nøyaktige avstandene til nærliggende galakser av det chilenske Araucaria-prosjektet; og oppdagelsen av syv planeter rundt en ultrakalde dvergstjernen i TRAPPIST-1-systemet.

To spesielle astronomiske hendelser fanget oppmerksomheten til La Silla sin armada av teleskoper i flere uker: eksplosjonen av SN 1987A og kollisjonen av kometen Shoemaker-Levy 9 med Jupiter. Sistnevnte førte til at 10 teleskoper fulgte Jupiter og det ble avholdt live pressekonferanser i Garching og Santiago for å dele de siste utviklingene i den katastrofale kollisjonen.

I tillegg til sine vitenskapelige gjennombrudd, har La Silla spilt en ekstremt viktig rolle i utviklingen av astronomien i Chile. Chilenske astronomer bruker rutinemessig teleskoper på La Silla til sin vitenskapelige forskning. Driften og den kontinuerlige utviklingen av ESO-fasiliteter, inkludert La Silla, har også gitt et bredt utvalg av muligheter for å involvere chilensk industri, ingeniører og forskere. Teleskopene på La Silla har også fungert som en opplæringsplass for nye generasjoner europeiske og chilenske astronomer, for eksempel gjennom ESO-NEON Observing Schools som regelmessig arrangeres på La Silla.

La Silla har opplevd utfordringer og suksesser. Observatoriet har nesten perfekte observasjonsforhold, men det er også i fare for regelmessig tektonisk aktivitet. Ingen store problemer har ennå blitt forårsaket av jordskjelv på La Silla, til tross for at observatoriet noen ganger var nær episenteret til store jordskjelv. Observatoriet står nå overfor en annen risiko i form av lysforurensning fra den nærliggende panamerikanske hovedveien som truer La Sillas mørke himmel.

Når dette utmerkede observatoriet nå feirer sitt femtiende jubileum, vil det ikke bare bidra til å fremme profesjonell astronomi, men også amatørastronomi og interessen for astronomiske fenomener. I år vil en total solformørkelse bli synlig fra La Silla. Når Månen dekker solskiven, vil dag bli til natt sett fra et over 150 km bredt område av Nord-Chile. Da vil hundrevis av besøkende ikke bare feire denne sjeldne astronomiske begivenheten, men også den vitenskapelige arven fra La Silla, ESOs opprinnelige observatorium.

[1] «La Silla» – spansk for «Sadelen» – kommer fra navnet som lokale kullbrennere ga til Cinchado, det sadelformede fjellet som ble lokasjonen for ESOs første observatorium.