eso1913nb — Pressemelding

Anatomien til en kosmisk måke

ESOs VST fotograferer en himmelsk måke på flukt

7. august 2019

Denne spennende samlingen av fargerik objekter, kalles Måketåken, etter sin likhet med en måke på flukt. Denne regionen består av støv, hydrogen, helium og spor av tyngre grunnstoffer, og er det varme og energiske fødestedet til nye stjerner. Det bemerkelsesverdige detaljrike bildet som er fotografert av ESOs VLT Survey Telescope (VST) avslører de individuelle astronomiske objektene som utgjør den himmelske fuglen, så vel som de finere detaljene i den. VST er et av de største kartleggingsteleskopene i verden som observerer himmelen i synlig lys.

Hovedkomponentene i Måken er tre store gasskyer. Den mest karakteristiske er Sharpless 2-296, som danner «vingene». Sh2-296, som spenner over 100 lysår fra den ene vingetippen til den andre, består av glødende materiale og mørke støvbaner blant lyse stjerner. Det er et vakkert eksempel på en emisjonståke, i dette tilfellet en HII-region, som indikerer aktiv dannelse av nye stjerner, som kan sees strødd utover dette bildet.

Det er strålingen som kommer fra disse unge stjernene som gir skyene deres fantastiske farger og gjør dem så iøynefallende, ved å ionisere den omliggende gassen og få den til å gløde. Denne strålingen er også hovedfaktoren som bestemmer skyenes former, ved å utøve press på det omgivende materialet og skulpturere det til de finurlige formene vi ser. Siden tåker har en unik fordeling av stjerner og kan, som i dette tilfellet, være en sammensetning av flere skyer, kommer de i mange forskjellige former. Dette setter i gang fantasien hos astronomer og fremkaller sammenligninger med dyr eller kjente gjenstander.

Dette mangfoldet av former eksemplifiseres av kontrasten mellom Sh2-296 og Sh2-292. Sistnevnte, sett her rett under «vingene», er en mer kompakt sky som danner måkens «hode». Det mest fremtredende ved den er en enorm, ekstremt lysende stjerne kalt HD 53367 som er 20 ganger mer massiv enn Solen, og som vi ser på måkens «øye». Sh2-292 er både en emisjonståke og en refleksjonståke; mye av lyset blir avgitt av ionisert gass som omgir dens unge stjerner, men en betydelig mengde reflekteres også fra stjerner utenfor den.

De mørke støvbåndene som avbryter skyenes homogenitet og gir dem tekstur, har mye tettere materiale og skjuler derfor noe av den lysende gassen bak seg. Tåker som denne har tettheter på noen hundre atomer per kubikkcentimeter, mye mindre enn de beste kunstige vakuumene på Jorden. Ikke desto mindre er tåker fremdeles mye tettere enn gassen utenfor dem, som har en gjennomsnittlig tetthet på omtrent ett atom per kubikkcentimeter.

Måken ligger langs grensen mellom stjernebildene Canis Major (Store hund) og Monoceros (Enhjørningen), i en avstand på omtrent 3700 lysår, i en arm av Melkeveien. Spiralgalakser kan inneholde tusenvis av disse skyene, som nesten alle er konsentrert langs deres virvlende armer.

Flere mindre skyer telles også som en del av Måketåken, inkludert Sh2-297, som er et lite, klumpete tilskudd til spissen av måkenes øvre «vinge», Sh2-292 og Sh2-295. Disse objektene er alle inkludert i Sharpless Catalogue, en liste over over 300 skyer med glødende gass samlet av den amerikanske astronomen Stewart Sharpless.

Dette bildet ble tatt ved hjelp av VLT Survey Telescope (VST), et av de største kartleggingsteleskopene i verden som observerer himmelen i synlig lys. VST er designet for å fotografere store områder av himmelen raskt og dypt.

Kan du se måken i dette bildet? Vi utfordrer leserne våre til å la fantasien løpe fritt og skissere fuglen på bildet slik de ser den. Del bildene dine med tegningen av fuglen ved å bruke emneknaggen #SpotTheSeagull.