eso1914nb — Pressemelding

VISTA avduker et nytt bilde av Den store magellanske sky

13. september 2019

ESOs VISTA-teleskop har tatt et fantastisk bilde av Den store magellanske sky, en av våre nærmeste galaktiske naboer. VISTA har kartlagt denne galaksen og dets søsken Den lille magellanske sky, så vel som deres omgivelser, i enestående detalj. Denne kartleggingen lar astronomer observere et stort antall stjerner, og åpner for nye muligheter for å studere stjerners utvikling, galaktisk dynamikk og variable stjerner.

Den stor magellanske sky, eller LMC (forkortelse for Large Magellanic Cloud), er en av våre nærmeste galaktiske naboer, bare 163 000 lysår fra Jorden. LMC og dets søsken Den lille magellanske sky er begge dverggalakser og blant de nærmeste satellittgalaksene til Melkeveien. LMC er også hjemmet til forskjellige stjerner og er et ideelt laboratorium for astronomer for å studere prosessene som former galakser.

ESOs VISTA-teleskop har observert disse to galaksene det siste tiåret. Bildet som ble presentert i dag, er resultatet av en av de mange kartlegginger astronomer har utført med dette teleskopet. Hovedmålet med VISTA Magellanic Clouds (VMC) Survey har vært å kartlegge stjernedannelseshistorien til de to magellanske skyene, så vel som deres tredimensjonale strukturer.

VISTA observerer himmelen i nær infrarøde bølgelengder av lys. Dette gjør at den kan se gjennom støvskyer som skjuler deler av LMC for oss. Disse skyene blokkerer en stor del av synlig lys, men er gjennomsiktige på de lengre bølgelengdene VISTA ble bygget for å observere. Det gjør at mange av stjernene som befinner seg i sentrum av galaksen er tydelig synlige. Astronomer har analysert omtrent 10 millioner individuelle stjerner i LMC i detalj og bestemte deres alder ved å bruke banebrytende stjernemodeller [1]. De fant ut at yngre stjerner danner spor av flere spiralarmer i denne galaksen.

De magellanske skyene har fascinert mennesker på den sørlige halvkule i årtusener, men de var stort sett ukjente for europeere før oppdagelsestiden. Navnet vi bruker i dag stammer fra oppdagelsesreisende Ferdinand Magellan, som for 500 år siden begynte den første reisen rundt jorden. Notater fra ekspedisjonen som ble brakt tilbake til Europa avslørte mange steder og ting for europeere for første gang. Trangen til utforskning og oppdagelse lever fortsatt i beste velgående i dag blant astronomer rundt om i verden, inkludert VMC Survey-teamet hvis observasjoner førte til dette fantastiske bildet av LMC.

[1] Stjernemodeller lar astronomer forutsi stjerners liv og død, og gir innsikt i egenskaper som deres alder, masse og temperatur.

Denne studien ble presentert i den vitenskapelige artikkelen «The VMC Survey - XXXIV. Morphology of Stellar Populations in the Magellanic Clouds» i tidsskriftet Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.