eso2007nb — Pressemelding

ESO-instrument finner sort hull som er nærmest jorda

Det usynlige objektet har to stjernefølgesvenner som er synlige for det blotte øye

6. mai 2020

Et team med astronomer fra European Southern Observatory (ESO) og andre institutter har oppdaget et sort hull som ligger bare 1000 lysår fra jorda. Det sorte hullet er nærmere solsystemet vårt enn noe annet som er oppdaget hittil, og utgjør en del av et trippelsystem som kan sees med det blotte øye. Teamet fant bevis for det usynlige objektet ved å spore de to stjernene i systemet med MPG/ESO 2.2-metre telescope ved ESOs La Silla Observatory i Chile. De sier at dette systemet kan være bare toppen av isfjellet og at mange flere lignende sorte hull kan bli funnet i fremtiden.

«Vi ble fullstendig overrasket da vi innså at dette er det første stjernesystemet som inneholder et sort hull hvor systemet kan sees med det blotte øye», sier Petr Hadrava, emeritusforsker ved Academy of Sciences of the Czech Republic i Praha og medforfatter av den vitenskapelige artikkelen. Systemet ligger i stjernebildet Teleskopet, og systemet ligger så nær oss at stjernene kan sees fra den sørlige halvkule på en mørk, klar natt uten kikkert eller teleskop. «Dette systemet inneholder det nærmeste sorte hullet til jorda som vi vet om», sier ESO-forsker Thomas Rivinius, som ledet studien som ble publisert i dag i Astronomy & Astrophysics.

Teamet observerte opprinnelig systemet, kalt HR 6819, som en del av en studie av dobbeltstjernersystemer. Mens de analyserte observasjonene sine, var de imidlertid lamslåtte da de avslørte et tredje, tidligere uoppdaget objekt i HR 6819: et sort hull. Observasjonene med FEROS-spektrografen på MPG/ESO 2.2-metre telescope ved La Silla viste at en av de to synlige stjernene kretser rundt et usett objekt hver 40. dag, mens den andre stjernen er i stor avstand fra dette indre paret.

Dietrich Baade, emeritus-astronom ved ESO i Garching og medforfatter av studien, sier: «Observasjonene som var nødvendige for å bestemme perioden på 40 dager, måtte spres over flere måneder. Dette var bare mulig takket være ESOs banebrytende tjenesteobservasjonsplan der observasjoner blir gjort av ESO-ansatte på vegne av forskerne som trenger dem.»

Det skjulte sorte hullet i HR 6819 er et av de aller første sorte hullene med masse tilsvarende en stjerne som er funnet som ikke samvirker voldsomt med miljøet sitt, og som derfor ser virkelig sorte ut. Men teamet kunne få øye på tilstedeværelsen av det sorte hullet og beregne massen til det ved å studere banen til stjernen som den danner et par med. «Et usynlig objekt med en masse minst fire ganger solas masse, kan bare være et sort hull», avslutter Rivinius, som er basert i Chile.

Astronomer har hittil bare oppdaget et par dusin sorte hull i vår galakse. Nesten alle disse interagerer sterkt med omgivelsene sine og gjør sin tilstedeværelse kjent ved å sende ut kraftige røntgenstråler som et resultat av dette samspillet. Men forskere anslår at i løpet av Melkeveiens levetid har mange flere stjerner kollapset til å bli sorte hull da de endte sine liv. Oppdagelsen av et stille, usynlig sort hull i HR 6819 gir ledetråder om hvor de mange skjulte sorte hullene i Melkeveien kan befinne seg. «Det må være hundrevis av millioner sorte hull der ute, men vi vet bare om veldig få. Å vite hva vi skal se etter, bør sette oss i en bedre posisjon til å finne dem», sier Rivinius. Baade legger til at det å finne et sort hull i et trippelsystem så nært, indikerer at vi bare ser «toppen av et spennende isfjell».

Allerede tror astronomer at oppdagelsen deres kan kaste lys over et annet system. «Vi innså at et annet system, kalt LB-1, også kan være et slikt trippelsystem, selv om vi trenger flere observasjoner for å si det sikkert», sier Marianne Heida, postdoktor ved ESO og medforfatter av den vitenskapelige artikkelen. «LB-1 er litt lenger borte fra jorda, men fremdeles ganske nær i astronomisk skala, så det betyr at det sannsynligvis finnes mange flere av disse systemene. Ved å finne og studere dem kan vi lære mye om dannelsen og utviklingen av de sjeldne stjernene som begynner livet med mer enn omtrent åtte ganger solas masse og som ender livet i en supernovaeksplosjon som etterlater et sort hull.»

Funnene av disse trippelsystemene med et indre par og en fjern stjerne kan også gi ledetråder om de voldelige kosmiske sammenslåingene som frigjør gravitasjonsbølger kraftige nok til å bli oppdaget på jorda. Noen astronomer tror at slike sammenslåinger kan skje i systemer med en lignende konfigurasjon som HR 6819 eller LB-1, men der det indre paret består av to sorte hull eller av et sort hull og en nøytronstjerne. Det fjerne ytre objektet kan gravitasjonelt påvirke det indre paret på en slik måte at det utløser en sammenslåing og frigjøring av gravitasjonsbølger. Selv om HR 6819 og LB-1 bare har ett sort hull og ingen nøytronstjerner, kan disse systemene hjelpe forskere til å forstå hvordan stjernekollisjoner kan skje i trippelstjernersystemer.

Denne studien ble presentert i den vitenskapelige artikkelen «A naked-eye triple system with a nonaccreting black hole in the inner binary» som blir publisert i tidsskriftet Astronomy & Astrophysics i dag.

Teamet består av Th. Rivinius (ESO, Santiago, Chile), D. Baade (ESO, Garching, Germany [ESO Tyskland]), P. Hadrava (Astronomical Institute, Academy of Science of the Czech Republic, Prague, Tsjekkia), M. Heida (ESO Tyskland), and R. Klement (The CHARA Array of Georgia State University, Mount Wilson Observatory, Mount Wilson, USA).