eso2017nb — Pressemelding

Nobelpris i fysikk 2020 tildelt forskning på Melkeveiens supermassive sorte hull utført med ESO-teleskoper

6. oktober 2020

Reinhard Genzel og Andrea Ghez har sammen blitt tildelt Nobelprisen for fysikk i 2020 for sitt arbeid med det supermassive sorte hullet, Sagittarius A*, i sentrum av vår galakse. Genzel, direktør ved Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics i Tyskland, og teamet hans har gjennomført observasjoner av Sagittarius A* i nesten 30 år ved hjelp av en rekke instrumenter på teleskoper tilhørende European Southern Observatory (ESO).

Genzel deler halvparten av prisen med Ghez, professor ved University of California i Los Angeles i USA, «for oppdagelsen av et supermassivt, kompakt objekt i sentrum av galaksen vår». Den andre halvdelen av prisen ble tildelt Roger Penrose, professor ved University of Oxford i Storbritannia, «for oppdagelsen at dannelse av sorte hull er en robust forutsigelse for den generelle relativitetsteorien».

«Gratulerer til alle de tre nobelprisvinnerne! Vi er glade for at forskningen på det supermassive sorte hullet i sentrum av galaksen vår har blitt anerkjent med Nobelprisen i fysikk i 2020. Vi er stolte over at teleskopene ESO bygger og drifter ved observatoriene i Chile spilte en nøkkelrolle i denne oppdagelsen», sier ESOs administrerende direktør Xavier Barcons. «Arbeidet utført av Reinhard Genzel med ESO-teleskoper og av Andrea Ghez med Keck-teleskopene på Hawaii, har muliggjort enestående innsikt i Sagittarius A*, noe som bekreftet forutsigelser om Einsteins generelle relativitetsteori.»

ESO har jobbet tett med Genzel og hans gruppe i rundt 30 år. Siden begynnelsen av 1990-tallet har Genzel og teamet hans, i samarbeid med ESO, utviklet instrumenter designet for å spore banene til stjerner i Sagittarius A*-regionen i sentrum av Melkeveien.

De startet sin observasjonskampanje i 1992 ved å bruke SHARP-instrumentet på ESOs New Technology Telescope (NTT) ved La Silla Observatory i Chile. Teamet brukte senere ekstremt følsomme instrumenter på ESOs Very Large Telescope (VLT) og Very Large Telescope Interferometer ved Paranal Observatory, nemlig NACO, SINFONI og senere GRAVITY, for å fortsette studien av Sagittarius A*.

I 2008, etter 16 år med sporing av stjerner i bane rundt Sagittarius A*, leverte teamet det beste empiriske beviset på at det eksisterer et supermassivt sort hull i sentrum av galaksen vår. Både Genzels og Ghez’ grupper sporet nøyaktig banen til en stjerne, spesielt S2, som nådde nærmeste avstand til Sagittarius A* i mai 2018. ESO foretok en rekke utvikling- og infrastrukturoppgraderinger på Paranal for å muliggjøre nøyaktige målinger av posisjonen og hastigheten til S2. Teamet ledet av Genzel fant at lyset som ble sendt ut av stjernen nær det supermassive sorte hullet ble strukket til lengre bølgelengder, en effekt kjent som gravitasjonell rødforskyvning, som for første gang bekreftet Einsteins generelle relativitetsteori i nærheten av et supermassivt sort hull. Tidligere i år kunngjorde teamet at de hadde sett S2 'danse' rundt det supermassive sorte hullet, og viste at bane er formet som en rosett, en effekt kalt Schwarzschild-presesjon, som ble spådd av Einstein.

Genzel og teamet hans er også involvert i utviklingen av instrumenter som skal installeres på ESOs Extremely Large Telescope, som for tiden er under bygging i Chiles Atacama-ørken, noe som vil gjøre det mulig for dem å undersøke miljøet rundt det supermassive sorte hullet enda nærmere.